اجرا و تكمیل پروژه سد معشوره  استان لرستان با رویكرد كشاورزی، قطعی شد

خرم آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: اجرا و تكمیل طرح عمرانی مهم و زیربنایی سد معشوره با رویكرد كشاروزی قطعی و روند احداث این پروژه بزرگ عمرانی با جدیت دنبال خواهد شد.

'هوشنگ بازوند' شامگاه سه شنبه در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تكمیل و احداث كامل پروژه سد معشوره با رویكرد كشاورزی در پی سفر معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهوری به استان لرستان و طرح موضوع در خصوص اهمیت اجرای این طرح در حوزه رشد و توسعه بخش كشاورزی و توسعه اقتصادی استان، مورد تایید و تصویب دولت قرار گرفته است.

وی اظهار كرد: درهمین رابطه، امروز نیز جلسه با حضور معاون اجرایی رییس جمهور، وزاری نیرو و جهادكشاورزی، معاون مدیریت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری و نمایندگان مردم استان لرستان در معاونت اجرایی رییس جمهوری تشكیل و موضوع پیگیری روند اجرا و تكمیل سد معشوره با رویكرد كشاورزی مورد تایید قرار گرفت.

استاندار لرستان گفت: برهمین اساس، عملیات اجرایی سد معشوره با رویكرد كشاورزی به منظور ذخیره سازی آب برای تامین اب موردنیاز اراضی كشاورزی استان در سطح 36 هزار هكتار در سال جاری به صورت جدی در دستور كار قرار گرفته است.

بازوند افزود: با اجرا و تكمیل سد معشوره، 36 هزار هكتار از اراضی دیم كشاروزی استان لرستان به كشت ابی تبدیل می شوند كه این مهم نقش بسیار چشمگیری در رونق بخش كشاورزی و توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.

وی اظهار كرد: همچنین اجرا و بهره برداری از سد معشوره، زمینه استغال بكار حدود 12 هزار نفر را به صورت مستقیم در استان لرستان فراهم خواهد كرد.

احداث سد معشوره به عنوان یكی از مصوبات سفرهای استانی دولت قبل از دو سال پیش در استان لرستان آغاز شد كه ادامه روند اجرایی این سد در یكسال گذشته برای صدور مجوزهای قانونی لازم از سوی وزارتخانه های مسوول و طرح موضوعاتی در خصوص غیركارشناسی بودن طرح ، با مشكلاتی مواجه شد.

كنترل سیلاب و مدیریت سیلاب های رودخانه كشكان، اشتغال زایی، توسعه گردشگری و تامین آب مورد نیاز 36 هزار هكتار از اراضی پایین دست از اهداف اصلی احدا سد بزرگ معشوره است.

سد معشوره از نوع بتنی دو قوسی است كه با ارتفاع 114 متر از پی و طول تاج 350 متر و عرض در پی 18 متر احداث می شود.

طول تونل انحراف این طرح 223 متر با 5/5 متر قطر داخلی است و تونل آب بر این پروژه نیز به قطر 5/5 متر و طول تونل 9 هزار متر خواهد بود.

حجم بتن ریزی مورد نیاز برای احداث سد 300 هزارمترمكعب پیش بینی شده و با آبگیری سد دریاچه ای با حجم یك میلیارد مترمكعب تشكیل می شود كه امتداد آن در مسیر رودخانه كاكارضا 23 كیلومتر و در مسیر رودخانه چم زكریا 11كیلومتر است.

7269/1625

سرخط اخبار استان‌ها