۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 81193575
T T
۰ نفر

گفت و گوی صریح ایران و آمریكا؛ ساعت 14 در ژنو

۱۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 81193575
گفت و گوی صریح ایران و آمریكا؛ ساعت 14 در ژنو

تهران - ایرنا - هیات مذاكره كننده هسته ای ایران متشكل از معاونان وزیر امور خارجه و كارشناسان امروز (دوشنبه) ساعت 14 به وقت محلی در ژنو سوئیس نخستین دور از مذاكرات سه جانبه خود را با طرف آمریكایی و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اولین دور از مذاكرات ایران و آمریكا در سطح معاونان وزیران امور خارجه دو كشور ساعت ١٤ به وقت محلی (16:30 به وقت ایران) در یكی از هتل های این شهر برگزار می شود.

این مذاكرات طی امروز و فردا (سه شنبه) در این شهر ادامه دارد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و دو عضو تیم مذاكره كننده هسته ای بامداد امروز به همراه هیات مذاكره كننده برای گفت وگوهایی صریح با برخی همتایان خود در گروه 1+5 از جمله آمریكا عازم ژنو سوییس شدند.

ریاست هیات ایرانی در ژنو را تخت روانچی و عراقچی و ریاست طرف مقابل را «هلگا اشمید» معاون كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارند.

همچنین براساس بیانیه وزارت خارجه آمریكا، اعضای هیات آمریكایی را ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریكا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه‌ ، جیك سولیوان مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهوری و جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریكا تشكیل می دهند.

گفته می ‌شود سرپرستی هیات آمریكایی را ویلیام برنز برعهده دارد.

هیات ایرانی را در این مذاكرات «حمید بعیدی نژاد» مدیركل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، «داوود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و پژمان رحیمیان از كارشناسان سازمان انرژی اتمی كه از اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای ایران هستند، همراهی می كنند.

هیات مذاكره كننده هسته ای ایران علاوه بر مذاكرات با طرف آمریكایی با روس ها و سایر مقام های اروپایی گفت و گو می كنند.

اعضای هیات مذاكره كننده هسته ای ایران پس از مذاكرات در ژنو عازم رم پایتخت ایتالیا می شوند تا ضمن شركت در كنفرانس خلع سلاح با سرگئی ریابكوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این كشور در ١+5 این شهر در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (21 و 22 خرداد ماه) مذاكره كنند.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریكای وزیر امور خارجه بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به ژنو به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: در ژنو گفت وگوهایی صریحی در آستانه مذاكرات هفته آینده در وین خواهیم داشت.

وی تاكید كرد: نظرات خود را با صراحت كامل و درچارچوب خطوط قرمز نظام مطرح می كنیم.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت مذاكرات ژنو افزود: رمز موفقیت در گفت وگوهای ژنو تكیه بر واقعیت ها و نه بر اساس توهمات و فشارهای خارجی است.

عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای ایران نیز با اشاره به حضور ویلیام برنز قائم مقام وزارت امور خارجه آمریكا در مذاكرات روز دوشنبه میان تهران و واشنگتن در ژنو سوئیس، گفت كه در این مذاكرات كه پیش از مذاكرات رسمی با گروه 1+5 انجام می شود فقط به موضوعات هسته ای می پردازیم.

دور آتی مذاكرات ایران و گروه 1+5 (وین 5) قرار است 26 تا 30 خرداد ماه در وین اتریش برگزار شود.

سیام**9173**1336

سرخط اخبار سیاست خارجی