۴ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۴۳
کد خبر: 81176196
T T
۰ نفر
«سیاست» موضوع برجسته در تیتر یك مطبوعات

تهران-ایرنا- بررسی صفحه اول روزنامه های تهران در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1393 خورشیدی نشان می دهد : 60 درصد موضوع های برجسته شده در عنوان (تیتر) یك این روزنامه ها سیاسی هستند و موضوع های اجتماعی با 6.7 درصد (6 و هفت دهم)كمترین جایگاه را در تیتر یك به خود اختصاص دادند.

صفحه اول روزنامه ها به مانند «ویترین روزنامه» است. آن چه مردم را به سوی خبر و خواندن محتوای روزنامه هدایت می كند جذابیت و با ارزش بودن موضوع به كار رفته در تیتر یك روزنامه هاست. در كوران حوادث و رویدادهای جاری در كشور این پرسش مطرح است كه دروازه بانان خبری در روزنامه ها چه موضوع هایی را در اولویت انتخاب خود برای صفحه اول به ویژه تیتر یك انتخاب می كنند.

به منظور پاسخ به این پرسش به بررسی و تحلیل محتوای صفحه اول 12 روزنامه پُرشمارگان (كثیرالانتشار) ایران پرداخته شده است. روزنامه های آرمان، اعتماد، ایران، اطلاعات، سیاست روز، شرق، جوان، جمهوری اسلامی،كیهان، رسالت، مردم سالاری و همشهری در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1393 خورشیدی نمونه آماری این بررسی را شامل می شوند.

** تیتر یك

60 درصد موضوع تیتر یك روزنامه های یاد شده، سیاسی است. 20.8 درصد (20 و هشت دهم) اقتصادی، 12.5 (دوازده و نیم ) درصد فرهنگی و 6.7 (6 و هفت دهم) درصد آن ها اجتماعی است.

65.8 درصد تیتر یك این روزنامه ها دارای جهت گیری مثبت و 32.5 درصد دارای جهت گیری منفی هستند و تنها 1.7 درصد از تیترها فاقد جهت گیری بوده است. منظور از جهت گیری، سوگیری تیتر یا مطلب نسبت به موضوع مورد اشاره در همان مطلب است.

** سبك نگارش مطالب در صفحه اول

60.7 درصد مطالب چاپ شده در صفحه اول روزنامه ها به خبر اختصاص دارد. یادداشت با 24.4 درصد، گزارش با 13.5 درصد و مصاحبه با 5.5 درصد در مراتب بعدی قرار گرفته اند.

روزنامه های جمهوری اسلامی با 13.6 درصد، ایران با 10.9 درصد، جوان با 10.4 درصد و آرمان امروز با 9.5 درصد بیشترین مطالب را به صورت خبر در صفحه اول روزنامه خود انعكاس داده اند.

روزنامه های همشهری با 14.4 درصد و سیاست روز با 12.8 درصد بیشتر مطالب صفحه اول خود را در قالب گزارش منعكس كرده اند. روزنامه آرمان امروز با 27.6 درصد و مردم سالاری با 12.9 درصد، مطالب را در قالب یادداشت بازتاب داده اند.

** توجه روزنامه ها به موضوع های داخلی

بر پایه ی نتایج به دست آمده از این تحلیل محتوا، 87.4 درصد موضوع ها در صفحه اول روزنامه های مورد بررسی به موضوع های داخلی و كمترین ( 12.6 ) درصد به موضوع های خارجی اختصاص دارد.

روزنامه های آرمان امروز با 15 درصد، مردم سالاری با 10 درصد، ایران با 9.9 درصد و جوان با 9.8 درصد به موضوع های داخلی بیشتر توجه نشان داده اند و كیهان با 3.8 درصد، همشهری با 5.9 درصد و سیاست روز با 5.7 درصد در رده های پایین تر قرار گرفته اند.

اما در میان موضوع های خارجی، روزنامه های جمهوری اسلامی و جوان هركدام با 14.3 درصد، كیهان و سیاست روز هركدام با 13.7 درصد و اطلاعات با 10.7 درصد به این موضوع ها توجه نشان داده اند.

روزنامه های آرمان امروز با 1.8 درصد، اعتماد با 2.4 درصد، شرق با 3.6 درصد و رسالت با 4.7 درصد كمترین میزان توجه را به خبرهای خارجی نشان داده اند.

** موضوع های مورد توجه روزنامه ها

نتایج این بررسی نشان می دهد 45.9 درصد مطالب صفحه اول روزنامه ها به موضوع های سیاسی اختصاص دارد. موضوع های فرهنگی با 19.5 درصد، اجتماعی با 18.6 درصد و اقتصادی با 16 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.

آرمان امروز با 16.8 درصد، جوان با 10.1 درصد، اعتماد با 9.6 درصد، مردم سالاری با 9.3 درصد از روزنامه هایی هستند كه بیش از سایر روزنامه ها به موضوع های سیاسی توجه نشان داده اند. روزنامه های همشهری با 3.3 درصد، اطلاعات با 6.4 درصد و رسالت با 6.5 درصد كمترین توجه را به موضوع های سیاسی نشان داده اند.

روزنامه ایران با 15.4 درصد، جمهوری اسلامی با 11.1 درصد ، جوان با 12 درصد و شرق با 10.4 درصد موضوع های فرهنگی را بیش از سایر موضوع ها انعكاس داده اند. روزنامه های كیهان با 1.9 درصد، اعتماد با 4.6 درصد و رسالت با 5.8 درصد كمترین توجه را به موضوع های فرهنگی داشته اند.

آرمان امروز با 15.5 درصد، جوان با 10.8 درصد ، جمهوری اسلامی و اطلاعات هركدام با 9.8 درصد از روزنامه هایی هستند كه اولویت دوم مطالب خود را در صفحه اول به موضوع های اقتصادی اختصاص داده اند. همچنین روزنامه های سیاست روز با 3.7 درصد، كیهان با 5.2 درصد، اعتماد و شرق هركدام با 6.6 درصد كمترین موضوع های اقتصادی را در مدت زمان مورد بررسی در صفحه اول خود منتشر كرده اند.

روزنامه ایران با 13.7 درصد، اطلاعات با 12.9 درصد، همشهری با 10.9 درصد و شرق با 10.5 درصد موضوع های اجتماعی را در صفحه اول منتشر كرده اند. روزنامه های كیهان با 3.2 درصد، رسالت با 4 درصد و سیاست روز با 4.4 درصد كمترین توجه را درصفحه اول به موضوع های اجنماعی داشته اند.

** جهت گیری روزنامه ها به موضوع های متفاوت

جهت گیری موضوع ها از طرف روزنامه یكی دیگر از مقوله های مورد بررسی است. 44 درصد روزنامه های مورد بررسی مطالب صفحه اول را با جهت گیری مثبت و 24.8 درصد با جهت گیری منفی و 31.2 درصد نیز بدون جهت گیری انتشار داده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی با 13.4 درصد، آرمان امروز با 13.1 درصد، ایران با 10.5 درصد، مردم سالاری با 9.5 درصد بیشترین جهت گیری مثبت و اعتماد با 5.2 درصد همشهری با 5.4 درصد و كیهان با 5.6 درصد كمترین جهت گیری مثبت را داشته اند.

مردم سالاری با 12.7 درصد، جوان با 12.4 درصد، آرمان امروز با 12.1 درصد بیشترین جهت گیری منفی را نسبت به مطالب مورد بحث داشته اند.

** شخصیت های مورد توجه در روزنامه ها

روزنامه ها در انعكاس تیتر های خود از شخصیت های برجسته نیز استفاده كرده اند كه بر اساس این بررسی رهبر انقلاب و رییس جمهوری بیشترین فراوانی را در میان روزنامه ها داشته اند.

گروه نظرسنجی

پژوهشم** 1009** 1391* م.م * 1755
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست