رییس جمهوری: شرایط خوبی به واسطه مذاكرات، در بخش تجارت ایجاد شده است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری گفت: شرایط خوبی امروز به واسطه مذاكرات با غرب در بخش تجارت و واردات كالا برای كشور ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» صبح امروز(دوشنبه) در نشست با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: شرایط مناسب بانكی برای تجارت در جهان آماده شده است و ما باید از این شرایط برای تامین كالاهای اساسی مورد نیاز مردم استفاده كنیم.

وی اظهار امیدواری كرد كه تلاش دولت به ویژه در بخش صنعت، معدن و تجارت كشور، موجب رشد، رونق اقتصادی و خارج شدن كشور از وضعیت ركود شود.

رییس‌ قوه مجریه همچنین با تاكید بر ضرورت تلاش همه بخش ها برای شكوفایی، رونق اقتصادی و استفاده بهره ورانه از ظرفیت های كشور، گفت: عزم دولت یازدهم بهبود فضای كسب و كار و پشت سر گذاشتن ركود اقتصادی است.

روحانی ضمن تبریك میلاد با سعادت امیرالمومنین علی (ع) اظهارداشت: اگر شیعه و پیرو راستین مسیر حق و عدل حضرت علی (ع) باشیم، سعادت دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.

وی، تجارت، كار و تلاش بی وقفه و در اختیار گذاشتن ثمره آن در مسیر رفاه مردم را از جمله درس هایی دانست كه می توان از آن حضرت آموخت.

رییس جمهوری تصریح كرد: امام علی (ع) در كنار عبادت، نشر معارف الهی و پیامبر(ص) و ترویج دین و بیان احكام بزرگ ترین تلاش گر اقتصادی نیز بود و راه و رسم زندگی امیرالمومنین(ع) به ما می آموزد كه اگر بدنبال رشد، توسعه و رفاه اجتماعی هستیم باید سختی ها و زحمت ها را به جان بخریم و در حد توان خود تلاش كنیم.

روحانی با بیان این كه امروز باید همه تلاش گران در مسیر رشد و شكوفایی كشور وارد صحنه شوند بر ضرورت برنامه ریزی برای بهره برداری از تمامی معادن كشور و ایجاد صنایع جانبی آنها تاكید كرد.

وی همچنین گفت: با وجود معادن و زمینه های صنعتی فراوانی كه در كشور وجود دارد، قابل قبول نیست كه در این شرایط قرار داشته باشد.

وی با یادآوری این مطلب كه از ظرفیت های كشور بهره برداری و استفاده صحیح نمی شود، خاطرنشان كرد: اگر بهره وری را افزایش دهیم رشد و توسعه كشور ارتقاء می یابد.

رییس قوه مجریه از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تا در راستای ارتقای بهره وری در این بخش، استراتژی و نقاط كلیدی بخش صنعت را مشخص كنند.

روحانی افزود: اگر می خواهیم تولید حركت كنیم و به رشد قابل قبولی دست یابیم، باید ظرفیت های كشور را به درستی فعال و بهره ورانه از آنها استفاده كنیم .

وی با بیان این كه دولت می خواهد در سال 93 به رشد مثبت اقتصادی برسیم، تصریح كرد: در این مسیر مسوولیت سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ ما باید این حركت را سرعت بخشیده و همزمان بدنبال ایجاد رونق اقتصادی در كشور باشیم.

رییس دولت یازدهم همچنین با یادآوری وضعیت و رشد نامناسب اشتغال در كشور طی 10 سال گذشته بر لزوم تلاش و برنامه ریزی در جهت فعال شدن و رونق صنایع و واحد های تولیدی كه به هر دلیلی مشغول به فعالیت نیستند، تاكید كرد.

روحانی با بیان این كه برای افزایش كیفیت و قرار گرفتن در مسیر توسعه باید بخشی از محصولات تولیدی كشور صادراتی باشند، خاطرنشان كرد: اگر محصولات ایرانی نتوانند صادر شوند، تولید كنندگان كشور رشد، فناوری و رقابت با بازارهای جهانی را درك نمی كنند.

وی همچنین بر ضرورت كاهش مصرف انرژی و هزینه ها در بخش های گوناگون صنعت و معدن اشاره و تصریح كرد: باید در راستای ارتقای كیفیت محصولات، پایین آوردن هزینه ها و ایجاد فضای رقابتی در تولیدات برنامه ریزی و تلاش كنیم.

رییس جمهوری به برخی مشكلات در بخش صنعت و معدن از جمله سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اشاره كرد و گفت: همه مواردی كه مانع بهبود فضای كسب و كار در كشور است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشنهاد در دولت مطرح شود تا در جهت رفع آنها تصمیم گیری كنیم.

روحانی افزود: موانع و مقررات دست و پا گیر را باید در راستای بهبود فضای كسب و كار در كشور برطرف كنیم.

وی با یادآوری این كه حركت خوبی در زمینه اكتشاف و استخراج معادن در كشور انجام می شود بر برنامه ریزی و ارایه تسهیلات مناسب در جهت افزایش بهره برداری از معادن تاكید كرد.

رییس جمهوری همچنین به نامگذاری سال 93 با عنوان سال فرهنگ و اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در حركت كشور به سمت رونق اقتصادی پیشرو باشد چرا كه این بخش می تواند اثرات خوبی را در رشد اقتصادی كشور داشته باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود با یادآوری برخی مزیت ها و ویژگی های كشور برای رشد صنایع از جمله موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب های آزاد اظهار داشت: تمامی این شرایط زمینه ها را برای حركت سریع و پرشتاب در راستای ارتقاء بخش صنعت و معدن و تجارت فراهم می كند.

پیش از سخنان رییس جمهوری، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی درزمینه عملكرد، اهداف، چالش ها و مشكلات این وزارتخانه و نیز برنامه ریزی درباره توسعه و بهبود وضعیت بخش صنعت و معدن در كشور ارایه كرد.

وضعیت نیروی انسانی، سهم بخش صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی، شاخص تولید كارگاه های بزرگ تولیدی، آمار صنایع موجود، طرح ها و پروژه های صنعتی، تسهیلات مالی مورد نیاز برای اجرای طرح های صنعتی از جمله محورهای گزارش نعمت زاده بود.

ملزومات تولید و سرمایه در گردش مورد نیاز در بخش صنعت و معدن طی سال جاری، عملكرد بانك صنعت و معدن و صندوق ضمانت صادرات ایران، انواع مواد معدنی در حال استخراج، ذخایر معادن فعال، میزان صادرات محصولات فرآوری رشده صنایع معدنی، روند صادرات غیر نفتی كشور، موجودی كالاهای اساسی و برنامه ریزی ها برای تامین به موقع این كالاها ، چگونگی واردات كشور و وضعیت صنایع فولادی كشور از دیگر محورهایی بود كه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رییس جمهوری گزارش داد.

سیام**9012**1336

سرخط اخبار سیاست