۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۸:۴۴
کد خبر: 81130501
T T
۰ نفر
فرماندار دامغان: بي توجهي به فرهنگ سازي از مشكلات رشد كتابخواني است

سمنان - ايرنا - فرماندار دامغان گفت: بي توجهي به فرهنگ سازي توسط رسانه ها و خانواده ها و نيز قرار نداشتن كتاب در سبد مصرفي خانوارها از مشكلات اساسي كتاب و كتابخواني است.

'مرتضي علي آبادي' روز يكشنبه در نشست انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان دامغان افزود: با عنايت به نامگذاري سالجاري با محوريت فرهنگ، مسوولين نهادهاي فرهنگي وظيفه خطيري بر عهده دارند و بايد تلاش كرد تا در برخورد با معضلات فرهنگي ابتدا ريشه ها و عوامل مشكلات را پيدا كرد.

وي دسترسي به منابع مكتوب و كتاب را آسان خواند و ادامه داد: علاوه بر كتابخانه هاي عمومي اگر تعداد كتابخانه هاي حوزوي، دانشگاهي، مدارس و مساجد را نيز در نظر بگيريم دسترسي به كتاب سهل است اما فرهنگ مطالعه وجود ندارد.

وي نواختن زنگ مطالعه در سال 92 توسط رياست جمهور در مدارس را متذكر و اضافه كرد: اين عمل نشان از اهميت موضوع در نظر مديران عالي كشور دارد و توجه ويژه به شروع كار فرهنگي در سنين كودكي را گوشزد مي كند.

وي با اشاره به ساختار غير دولتي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و نقش پر رنگ انجمن هاي شهرستاني در تصميم گيري امور كتابخانه هاي عمومي اظهار داشت: از همكاري نهضت مطالعه مفيد كه در نوع خود يك قرارگاه فكري است استفاده مي كنيم.

فرماندار شهرستان دامغان با بيان اينكه مديران كل دستگاه هاي اجرايي نبايد فقط مركز استان را ببينند گفت: بايد نگاه مديران كل دستگاه هاي اجرايي تغيير كند و خدمت رساني به كل استان معطوف شود.

وي با يادآوري اينكه در چند سال اخير نمايشگاه كتاب فقط در مركز استان برگزار شده است و شهرستان دامغان از اين كار فرهنگي محروم بوده است، از مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان خواست تا ماه مبارك رمضان زمينه برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب در اين شهرستان را فراهم كند.

علي آبادي تصريح كرد: همه دستگاه هاي فرهنگي بايد در آنچه كه قانونگذار به عهده آنها گذاشته با جديت وارد شوند تا كمبودها و مشكلات فرهنگي برطرف شود.

وي بر ضرورت ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه تاكيد كرد و گفت: بايد از تمام توان و ظرفيت هاي موجود فرهنگي شهرستان دامغان در راه ترويج و گسترش فرهنگ كتاب و كتاب خواني بكار گرفته شود.

رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان دامغان لزوم بازنگري در آسيب ها را متذكر و اضافه كرد: در جامعه نوين نگاه ها همه به طرف منفعت گرايي است و بايد براي مردم اثبات كنيم كه كتاب خواندن داراي منفعت هايي بلند مدت است.

'محبوبه امير احمدي' با اشاره به اينكه در كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان به ازاي هر شهروند 1.78 جلد كتاب وجود دارد، افزود: اين شهرستان داراي 9 باب كتابخانه عمومي نهادي، دو كتابخانه مشاركتي و يك باب كتابخانه مستقل است.

وي تصريح كرد: چهار هزار و 800 نفر دامغاني عضو 9 باب كتابخانه عمومي نهادي شهر و روستا هستند.

وي با بيان اينكه 443 صندلي مطالعه در كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان وجود دارد اظهار داشت: 156 هزار و 567 عنوان كتاب و 126 هزار و 302 نسخه كتاب در كتابخانه هاي عمومي شهرستان دامغان وجود دارد.

وي با يادآوري اينكه سال گذشته خيرين دامغاني بيش از 11 ميليون ريال به اين كتابخانه ها كمك كردند، خاطرنشان ساخت: يك هزار و 397 جلد كتاب، يك دستگاه كامپيوتر و يك دستگاه فتوكپي نيز از سوي خيرين به اين نهادها كمك شده است.ك/3

599/608

سرخط اخبار استان‌ها