۱۰ اسفند ۱۳۹۲، ۲۱:۱۰
کد خبر: 81067228
T T
۰ نفر
ابراز نگرانی 'ویلیام هیگ' از تشدید تنش ها در اوكراین

لندن - ایرنا - وزیر خارجه انگلیس عصر روز شنبه از تشدید تنش ها در اوكراین و بویژه در شبه جزیره 'كریمه' عمیقا ابراز نگرانی كرد.

به گزارش ایرنا، 'ویلیام هیگ' گفت: من از تشدید تنش ها در اوكراین و تصمیم پارلمان روسیه برای صدور مجوز جهت انجام عملیات نظامی در خاك اوكراین كه بر خلاف خواست دولت 'كی یف' است، عمیقا نگرانم.

وی افزود: این اقدام به طور بالقوه تهدیدی علیه استقلال، حاكمیت ملی و تمامیت ارضی اوكراین است. ما هرگونه اقدام متجاوزانه علیه اوكراین را محكوم می كنیم.

وی اظهارداشت: من امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی گفت و گو كردم و بر ضرورت آرام كردن این وضعیت خطرناك تاكید نمودم.

'من به وزیرخارجه روسیه گفتم كه انگلیس از درخواست دولت اوكراین برای مشورت فوری بر اساس تفاهمنامه بوداپست كه در سال 1994 توسط انگلیس، روسیه، آمریكا و اوكراین امضاء شده است، حمایت می كند.'

هیگ گفت: ما همچنین در پی درخواست رییس جمهور پوتین از پارلمان روسیه (برای صدور مجوز عملیات نظامی)، سفیر روسیه در لندن را به وزارت خارجه فراخواندیم تا نگرانی عمیق خود را به وی ابلاغ كنیم.

وزیر خارجه انگلیس اظهارداشت: من عصر امروز همچنین با 'فرانك- والتر اشتاین مایر' وزیر خارجه آلمان درباره اوضاع اوكراین گفت و گو كردم. ما در این نكته كه جامعه بین المللی باید برای رسیدگی به بحران اوكراین اقدام كند، توافق داشتیم.

وی افزود: انگلیس از برگزاری نشست اضطراری شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی این موضوع حمایت می كند. ما همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در روز شنبه شده ایم.

هیگ با اشاره به گفت و گوی تلفنی دیروز خود با رییس جمهور موقت اوكراین، گفت: من در این گفت و گو حمایت دولت انگلیس از دولت جدید آن كشور را مورد تاكید قراردادم.

وزیر خارجه انگلیس افزود: من روز یكشنبه به اوكراین می روم تا درباره این موضوعات بطور مستقیم با مقامات دولت موقت آن كشور رایزنی كنم.

اروپام**345

سرخط اخبار جهان