۳ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۱۳
کد خبر: 81055906
T T
۰ نفر

سند همكاری های مشترك ایران و چین امضا شد

۳ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۱۳
کد خبر: 81055906
سند همكاری های مشترك ایران و چین امضا شد

تهران - ایرنا - سند جامع همكاری های مشترك ایران و چین توسط علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و گئو هوچنگ وزیر بازرگانی چین به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی طیب نیا شنبه شب در پانزدهمین اجلاس كمیسیون همكاری های اقتصادی ایران و چین كه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد افزود: بر اساس توافقات انجام شده سند پایانی اجلاس نقشه راه همكاری اقتصادی دو جانبه در حوزه های مختلف نظیر صنعت، معدن، انرژی، اعتباری، مالی، بانكی، بهداشت، حمل و نقل، كشتیرانی، كشاورزی، مسكن و شهرسازی، تجارت، ارتباطات و فناوری، كار و رفاه اجتماعی، توسعه شهری و روستایی و همكاری های فنی و تكنولوژی تنظیم و اجرایی خواهد شد.

وی پیشنهاد كرد كه یك كمیته دایمی برای هماهنگی و نظارت لازم در خصوص اجرای موافقت نامه ها تشكیل شود و با برگزاری جلسات ماهانه بر انجام كامل توافقات نظارت كامل داشته باشد و نتیجه را به روسای كمیسیون های دو كشور ارایه دهد.

طیب نیا اظهار داشت: دو ملت ایران و چین دارای روابط مستحكم و فرهنگ و تمدن دیرینه هستند و این اشتراكات دستاوردهای گوناگونی را در زمینه های سیاسی و اقتصادی برای دو كشور به وجود آورده است.

وی تاكید كرد كه دولت ایران همواره علاقمند به توسعه مناسبات با كشورهای مهم و تاثیرگذر بوده و با توجه به همكاری های خوب گذشته، معتقدم زمنیه های فراوانی برای گسترش همكاری های دو جانبه بین دو كشور وجود دارد.

وزیر اقتصاد با بیان این كه، با وجودی كه تنها مدت كوتاهی از استقرار دولت یازدهم می گذرد، اما اجرای برنامه ها و سیاست گذاری اقتصادی شرایط با ثباتی را به اقتصاد كشور فراهم است گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی مجامع بین المللی، اقتصاد ایران در سال جاری و سال آتی در شرایط مستحكم و مناسب قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، با توجه به تنوع ظرفیت های اقتصادی و مزیت های فراوان اقتصادی بهره گیری از ظرفیت فنی و مالی خارجی نیز در سیاست های دولت مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: ایران در پروژه های زیربنایی و توسعه از قبیل راه آهن، كشتی سازی، تولید برق و نیروگاهها و همچنین فولاد و پتروشیمی دارای ظرفیت های فراوانی است و دولت یازدهم نیز برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی برای هدایت سرمایه گذاری های خصوصی داخلی و خارجی برای این طرح ها دارد.

طیب نیا تاكید كرد: شركت های پیمانكاری چینی كه در گذشته حضور فعالی در ایران داشته اند نیز می توانند نقش مهمی را در قالب ترتیبات قراردادی در اجرای طرح ها ایفا كنند.

وی بازار بورس ایران را نیز یكی از با ثبات ترین بازارهای منطقه و جهان عنوان كرد و گفت: این بازار نقش خود را در فرایند خصوصی سازی ایفا كرده و با ارزشی حدود 160 میلیارد دلار تمهیدات لازم را برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.

طیب نیا با اشاره به حجم بالای مبادلاتی تجاری غیر نفتی بین دو كشور افزود: حجم مبادلات ایران و چین در دو سال گذشته بیش از 25 میلیارد دلار بوده كه میزان واردات نیز به حدود 14 میلیارد دلار می رسد.

وی با بیان این كه، علاقه مند هستیم ضمن ارتقا روند رو به رشد همكاری دو كشور زمینه مراودات كوتاه مدت را برای شكلی گیری سرمایه گذاری دو كشور را فراهم كنیم افزود: با توجه به این كه ایران دارای منابع انرژی است می تواند در مسیر توسعه به اقتصادهای نو ظهور كمك كند كه البته چین طلای دار این گروه است.

به گفته وی، چین می تواند با توجه به تجربه در امر اجرای پروژه های مختلف در ایران، مشاركت فعالانه در طرح های بالادستی حوزه نفت و گاز نیز داشته باشد.

در این اجلاس علاوه بر امضای سند پایانی اجلاس كمیسیون مشترك دو كشور، یادداشت تفاهم همكاری در زمینه تجارت الكترونیك، حكمیت و داوری به منظور رفع و حل و فصل اختلافات فیمابین تجار دو كشور، همكاری پارك صنعتی ایران و چین، افزایش مناسبات و تبادلات اقتصادی و تجاری به امضای طرفین رسید.

گفتنی است، بر پایه آخرین آمارهای دریافتی حجم مبادلات بازرگانی غیر نفتی دو كشور در نه ماه سال 1392 به 5/11 میلیارد دلار ارتقاء یافته است كه از این میان چین با صادرات 5/6 میلیاردی در طی نه ماه گذشته دومین شریك تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و هدف‌گذاری كمیسیون مشترك دو كشور برای رسیدن به حجم 40 میلیارد دلاری در تجارت خارجی دو كشور خواهد بود.

حجم فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم شركت‌های چینی در ایران معادل 5/4 میلیارد دلار می باشد كه بر پایه هدف ‌گذاری های صورت گرفته قرار است این رقم به 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

از جمله مهمترین حوزه های مورد علاقه دو كشور كه در كمیسیون مشترك دو كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت شامل حوزه های متعددی نظیر همكاری های فنی و تكنولوژیك، حوزه های صنعتی و معدنی، پارك‌های صنعتی، حمل و نقل خواهد بود.

اقتصام(1)**9141**1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد