۳۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81051301
T T
۰ نفر
دور سوم مذاكرات ایران و 1+5 در وین برگزار شد

وین - ایرنا - دور سوم مذاكرات ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه هفت كشور صبح چهارشنبه به وقت محلی و به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، مذاكرات معاونان وزرای خارجه هفت كشور در هتل «پاله كوبورگ» در حال برگزاری است.

منابع آگاه دو دور مذاكرات ایران و 1+5 را در مجموع «خوب» و دور دوم مذاكرات را سخت و فشرده توصیف و اعلام كردند كه طرفین در این نشست با جدیت نقطه نظرات و دیدگاههای خود را مطرح كردند.

این منابع به خبرنگار اعزامی ایرنا گفتند گرچه هر كشوری مواضع و دیدگاههای خود را مطرح كرد اما طرف مقابل بخوبی می داند برای رسیدن به دستور كار مشخص باید از مواضع غیرمنطقی و غیراصولی خود دست بكشد.

مذاكرات ایران و گروه 1+5 از صبح سه شنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز شده است. دور اول مذاكرات به ریاست كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد كه كمتر از یكساعت طول كشید.

پیش از آغاز دور اول مذاكرات نمایندگان روسیه و چین با ظریف بصورت دو جانبه دیدار و گفت و گو كردند. ظریف همچنین با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اتریش و نیز یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو كرد.

دور دوم مذاكرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد كه پیش از آن، نشست چهار جانبه نماینده ایران با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه برگزار شد.

همچنین عراقچی و وندی شرمن نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریكا بصورت دو جانبه مذاكره كردند كه هیات آمریكایی این نشست دو جانبه را «مفید» ارزیابی كرد. پس از آن دور دوم مذاكرات ایران و 1+5 به ریاست عراقچی و اشمید و با حضور معاونان وزرای خارجه 1+5 برگزار شد كه این نشست حدود دو ساعت به طول كشید.

مذاكرات وین به منظور تعیین دستور كار مذاكرات آتی و چارچوب آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی در حال انجام است و به گفته عراقچی طرفین در این مذاكرات موضوعاتی را كه انتظار دارند مطرح شود، بیان می كنند تا همه موضوعات جمع بندی و احصا شده و دستور كار مذاكرات جامع تعیین شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سه روز اقامت خود در وین، علاوه بر دیدار با همتای اتریشی خود، با رییس جمهوری اتریش، یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد دیدار و گفت و گو كرد.

ظریف همچنین امروز با جمعی از اندیشمندان اتریشی در یك صبحانه كاری به گفت و گو پرداخت.

سیام 1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست