۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۵۹
کد خبر: 81045709
T T
۰ نفر
انتقال معاملات دست دوم اوراق مشاركت به فرابورس در آینده

تهران- ایرنا- مدیركل اعتبارات بانك مركزی از انتقال معاملات دست دوم اوراق مشاركت به فرابورس خبر داد و گفت: مذاكراتی از سوی بانك مركزی با مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده كه این مذاكرات همچنان ادامه دارد طبق این مذاكرات مقرر شده كه در آینده معاملات دست دوم اوراق مشاركت به فرابورس منتقل شود.

سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در خصوص همكاری بانك مركزی با بازار سرمایه درباره چگونگی عرضه اوراق مشاركت، گفت: برهمین اساس از این پس در آینده تنها خرید اوراق مشاركت از طریق بازار اول پولی كشور یعنی بانك‌ها انجام و معاملات آن به بازار فرابورس منتقل می‌شود.

وی افزود: این اوراق بی نام و قابل انتقال به غیر بوده و بانك مركزی پرداخت اصل و سود آن را تضمین می كند.

فروش اوراق مشاركت بانك مركزی 3.2 دهم واحد نقدینگی را كاهش می‌دهد.

مدیركل اعتبارات بانك مركزی اظهار داشت: نرخ سود علی‌الحساب اوراق مشاركت بانك مركزی 23 درصد بوده و در مجموع این اوراق مشاركت باعث كاهش حجم نقدینگی می‌شود.

وی تصریح كرد: این كار به منظور جمع‌آوری نقدینگی موجود در كشور از روز گذشته از طریق شعب منتخب بانك‌های ملت، صادرات و تجارت انجام می‌شود.

میرمحمد صادقی در خصوص میزان اوراق منتشر شده از سوی بانك مركزی، گفت: در مجموع 3 هزار میلیارد ریال اوراق مشاركت با نرخ سود 23 درصد برای یك دوره یك ساله توسط بانك مركزی از طریق بانك‌های اعلام شده به متقاضیان عرضه می‌شود.

وی در خصوص علت كوتاه شدن دوره عرضه اوراق مشاركت، عنوان كرد: این كار براساس نظر شورای پول و اعتبار در حال اجراست و این دوره‌‌ها به صورت سه ماهه، شش‌ ماهه و یا حتی كوتاهتر از سوی بانك مركزی اجرا خواهد شد.

وی تصریح كرد: در مدت یك ساله در نظر گرفته شده طی شش ماه اول فقط نقدینگی مردم از طریق فروش اوراق مشاركت جمع‌آوری و در شش ماه دوم از محل این نقدینگی جمع‌آوری شده در زمان سررسید اوراق سود اوراق مشاركت از سوی بانك مركزی به متقاضیان پرداخت می‌شود كه این كار در كنار جمع‌آوری نقدینگی نقش مؤثری در كاهش نرخ تورم دارد.

اقتصام(4)9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد