۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۳۳
کد خبر: 81027058
T T
۰ نفر
مقام تاجیك: كمیته امداد امام خمینی (ره) محبوب مردم تاجیكستان است

دوشنبه - ایرنا - رییس مركز بزرگسالان وزارت كار و امور اجتماعی تاجیكستان گفت: كمیته امداد امام خمینی( ره) به دلیل خدمات خالصانه اش، در بین نهادهای خیریه بین المللی تنها نهادی است كه از محبوبیت خاصی در بین مردم این كشور برخوردار است.

'علی شیر فراموزف' در حاشیه اعطای گواهی نامه آموزشی زرگری و نگین بافی به كارآموزان اموزش دیده توسط كمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت وگو با ایرنا افزود: هر فرد تاجیك با خدمات این نهاد آشناست و همه مردم فعالیت های این نهاد را خالصانه ارزیابی می كنند.

وی گفت: كمیته امداد امام بزرگترین نهاد خیریه است كه طی 18 سال فعالیت خود در تاجیكستان به صدها هزار نفر افراد كم بضاعت و نیازمند تاجیك در زمینه های مختلف كمك كرده است.

وی گفت: نمایندگی های كمیته امداد امام خمینی(ره) در شهر های كولاب ، دوشنبه ، قرغانتپه و دیگر نواحی تاجیكستان به اعطای كمك و مساعدت به مردم مشغول هستند.

فراموزف گفت: این نهاد در زمینه آموزش های فنی به جوانان این كشور با وزارت كار و امور اجتماعی تاجیكستان همكاری های گسترده دارد.

وی تصریح كرد: با ابتكار این نهاد خیریه ایران و تامین تجهیزات لازم، آموزشگاه های مشترك برای آموزش جوانان دختر و پسر در رشته های فنی مختلف از قبیل خیاطی ، سنگ تراشی ، زرگری و نگین كاری تاسیس شده است و تاكنون صدها نفر در این آموزشگاه ها گواهی اموزشی دریافت كرده اند.

وی گفت: در هفتمین دوره اموزش زرگری و نگین كاری نیز یك گروه 20 نفری از نواحی مختلف تاجیكستان طی مدت چهار ماه آموزش زرگری و نگین كاری فرا گرقته و امروز به آنان گواهی نامه پایان دوره اعطا شد.

مقام وزارت كار تاجیكستان اظهار داشت: با توجه به وجود ذخائر فراوان طلا در این كشور ، پیشه زرگری در تاجیكستان متقاضیان زیادی دارد و از این رو برگزاری این دوره ها با همكاری كمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه خواهد یافت.

سید مهدی عبادی مسئول نمایندگی كمیته امداد امام خمینی (ره) در تاجیكستان نیز به ایرنا گفت: آنچه ما در ایران آموخته‌ایم و تجربه‌اش‌را در زمینه خودكفایی خانواده‌های فقیر حاصل كرده‌ایم، با راه‌اندازی دوره‌های آموزشی به افرادی از قشر كم بضاعت تاجیك نیز آموزش می‌دهیم.

عبادی ایجاد دوره‌های آموزشی در چارچوب برنامه‌های وزارت كار و حفظ اجتماعی تاجیكستان را بخشی از طرح همكاری دانست و افزود: این دوره ها بر اساس توافقات تدوین‌شده بین ایران و تاجیكستان به اجرا می‌رسد.

وی ایجاد دوره آموزش زرگری، نگین‌سازی و سنگ‌تراشی را مطابق برنامه ویژه‌ای دانست كه به درخواست دولت تاجیكستان و مساعدت كمیته امداد امام خمینی (ره) انجام می‌گیرد.

به گفته عبادی هم‌اكنون در این زمینه هفت دوره آموزشی برای تاجیكان انجام شده كه دوره پایانی در ردیف نگین‌تراشی آموزش زرگری را نیز با خود داشت.

وی مساعدت در ایجاد كارگاه زرگری در جنب غرفه نگین تراشی را از دیگر اقدامات انجام‌شده كمیته امداد در این مركز آموزشی ذكر كرد.

وی گفت: 95 كارگاه آموزشی با تجهیزات لازم در زمینه های مختلف فنی با مساعدت این نهاد در نقاط مختلف تاجیكستان در حال فعالیت است.

آساق**ه.ص**16634**1392

سرخط اخبار جهان