۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۲۱:۱۹
کد خبر: 80961982
T T
۰ نفر
عراقچی: پیشرفت درمذاكرات كارشناسی ژنو اندك بوده است

تهران- ایرنا- سید عباس عراقچی عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: پیشرفت در مذاكرات كارشناسی میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، «اندك» بوده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت مذاكرات كارشناسی میان ایران و گروه 1+5 كه از پنجشنبه گذشته در شهر ژنو سوئیس برگزار شده است، افزود: پیشرفت اندك بوده است و این مذاكرات احتمالا فردا نیز ادامه می یابد.

مذاكرات هیات های كارشناسی ایران و گروه 1+5 برای تعیین ساز و كار اجرایی «برنامه اقدام مشترك» در شهر ژنو سوئیس در حالی فردا به دور چهارم كشیده خواهد شد كه طرفین از روز پنجشنبه گذشته 28 آذرماه مذاكرات خود را برای تعیین ساز و كار اجرایی توافقنامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترك آغاز كرده اند.

ریاست هیات كارشناسی ایران را «حمید بعیدی نژاد» مدیركل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و ریاست هیات كارشناسی 1+5 را «استفان كلمنت» دستیار ویژه «كاترین اشتون» (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برعهده دارد.

علاوه بر كارشناسان هسته ای، كارشناسان نفتی، بانكی و حمل و نقل نیز در تیم كارشناسی ایران حضور دارند.

طرفین تاكنون ساعت های متمادی جلسات فشرده ای داشته اند تا ساز و كار اجرای توافقنامه ژنو را تعیین كنند. به گفته منابع دیپلماتیك، هیات كارشناسان 1+5 نیز طی سه روز گذشته در همین زمینه چندین جلسه مشترك داخلی برگزار كرده است.

پیش از این، طرفین مذاكرات خود را در 18 آذرماه در وین برای تعیین ساز و كار اجرایی توافقنامه ژنو آغاز كرده بودند كه این مذاكرات به دلیل اقدام وزارت خزانه داری آمریكا در 21 آذرماه مبنی بر افزودن نام 19 فرد و شركت به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران متوقف شد و هیات ایرانی به تهران بازگشت.

به گفته «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه طرفین به دنبال تعیین یك روز مشخص برای اجرایی كردن توافقنامه ژنو هستند.

این در حالی است كه باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا روز گذشته (جمعه) در واكنش به تلاش برخی سناتورها برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: اگر واقعا بدنبال توافق با ایران هستیم، نباید تحریم جدید تصویب شود.

«جی كارنی» سخنگوی كاخ سفید نیز اعلام كرد كه اگر تحریم جدیدی در كنگره علیه ایران تصویب شود، اوباما آن را وتو خواهد كرد.

جمهوری اسلامی ایران و 1+5 پس از بیش از یك دهه مذاكره درباره برنامه صلح آمیز ایران سوم آذرماه به توافق اولیه دست یافتند تا طرفین اقداماتی اعتماد ساز را در طول دوره 6 ماهه انجام دهند.

بر اساس این توافق غنی سازی 5/3 درصد ایران ادامه می یابد اما ایران فعالیت های خود در تاسیسات سوخت هسته ای نطنز،فردو یا راكتور اراك را گسترش نخواهد داد.

همچنین تهران نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد خود را به صورت اكسید 20درصد برای تولید سوخت راكتور تحقیقاتی تهران ذخیره می كند و بقیه را به مواد كمتر از 5 درصد رقیق خواهد كرد.

بر اساس این توافق كه سازمان تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران متزلزل می شود، حدود 20 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و پتروشیمی ایران در طول دوره 6 ماه قابل دسترسی خواهد بود.

سیام(4) 1572

سرخط اخبار سیاست