همان میزانی كه درمذاكره بدست می آوریم، به آن میزان هم باید توافق كنیم

تهران - ایرنا - وزیر امورخارجه با بیان این كه همه كسانی كه در مذاكرات حاضر بودند، یا به صورت واقعی یا در یك بازی زرگری مورد نقد هستند، گفت: این امری طبیعی است یعنی همان میزانی كه در مذاكرات بدست می آوریم، باید نكاتی را هم توافق كنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دكتر «محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه با ارائه گزارشی از مذاكرات اخیر ژنو و توافق با گروه 1+5 در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مردم، افزود: مهم این است كه با چشمان باز و با توجه به عواقب تصمیمات، ملاحظه همه جوانب و همچنین با توجه به مجموعه نگرانی ها، توانمندی ها، خواست هایی كه مقامات بالاتر و توقعات مردم، وارد این معركه شویم.

وی خاطرنشان كرد: وظیفه ای كه به عهده بنده و همكاران از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست جمهوری واگذار شده بود، حتما وظیفه آسانی نبود.

ظریف ادامه داد: همه ما هم از ابتدا بر این امر واقف بودیم كه وارد شدن به مذاكره حتما با دشواری های اساسی روبرو خواهد بود، زیرا كه مذاكره كردن به معنی ورود به حوزه ای است كه حتما نمی توان همه خواسته ها را از مذاكره بدست آورد.

وزیر امورخارجه با بیان این كه در هر مذاكره حداقل دو طرف وجود دارد ، گفت: هر طرف باید بتواند از مذاكره یا با رضایت كامل یا رضایت نسبی خارج شود. طبیعی است كه هر طرف مذاكره نتواند تمام خواسته هایش را بدست آورد و از این رو در مقابل نقد و نگرانی قرار می گیرد و حتی ممكن است مورد حملاتی نیز واقع شود و امروز این وضعیت را شاهد هستیم.



**هر طرفی باید با رضایت كامل یا نسبی از مذاكره خارج شود

وزیر امور خارجه در ابتدای سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تشكر از ابراز محبت های صورت گرفته در روزهای گذشته و همچنین حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرودگاه برای استقبال از تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: وظیفه ای كه به عهده بنده و همكارانم از سوی شورای عالی امنیت ملی و ریاست محترم جمهوری واگذار شده بود، حتما وظیفه آسانی نبود.

وی افزود: همه ما از ابتدا بر این امر واقف بودیم كه وارد شدن به مذاكره حتما با دشواری های اساسی روبه رو خواهد بود چرا كه مذاكره كردن به معنی ورود به حوزه ای است كه حتما شما نمی توانید همه خواسته های خود را بدست بیاوید.

ظریف با بیان اینكه در مذاكره دو طرف وجود دارد و هر طرفی باید بتواند با رضایت كامل یا نسبی از آن خارج شود، تصریح كرد: طبیعی است وقتی نتوانید تمام خواسته های خود را از طریق مذاكره بدست بیاورید در برابر نقد و نگرانی قرار می گیرید و حتی به شما حملاتی می شود.

مذاكره كننده اصلی هسته ای ایران با گروه 1+5 خاطرنشان كرد: شما در حال حاضر این وضعیت را مشاهده می كنید كه همه كسانی كه در مذاكره وجود داشتند یا به صورت واقعی یا بازی زرگری همه شان مورد نقد هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان گفت: همان میزانی كه شما در مذاكره بدست می آورید باید نكاتی را هم توافق كنید؛ مهم این است كه با چشم باز و توجه به عواقب تصمیمات تان و ملاحظه همه جوانب و با توجه fi مجموعه نگرانی ها، توانمندی ها و خواست هایی كه مقامات بالاتر نسبت به آن دارند و مردم توقعاتی كه دارند، وارد این معركه شوید.



*** لبخند دیپلماتیك پوششی برای بحث های تلخ و تند چالشی است

ظریف مذاكره را به میدان معركه تشبیه كرد و گفت: مذاكره خوش و بش نیست، بارها گفته ام كه لبخند و شوخی دیپلماتیك در واقع پوششی برای بحث های بسیار تلخ و تند چالشی است كه شما یك لبخند در اول و آخر جلسه می زنید و تمام جلسه را به بحث و چالش و اختلاف نظر می گذارنید كه البته طبیعی است.

وزیر امور خارجه لبخند را جزیی از ابزار مذاكره دانست و گفت: همه اینها برای این است كه شما از منافع كشور حفظ و حراست كنید و حتما بنده و همكارانم ادعایی نداریم كه امكان این نبود كه مذاكرات از این بهتر انجام شود ولی فعلا قرعه فال به نام من دیوانه زدند.

ظریف با بیان اینكه با افتخار مسوولیت مذاكرات را پذیرفته است، افزود: ما هم با افتخار این قرعه فال را پذیرفته ایم و نه با توهم اینكه نتیجه كار ما به شكلی باشد و هیچ نقدی بر آن نباشد؛ حتما نقد هست.



*** نمایندگان در نقد، انصاف و منافع ملی را در نظر بگیرند

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا كرد در نقد دو نكته انصاف و منافع ملی را در نظر بگیرند.

مذاكره كننده ارشد ایران با گروه 1+5 در عین حال رعایت انصاف در نقد را ضروری ندانست و گفت: شاید رعایت انصاف ضرورت نداشته باشد زیرا شاید من توقع بی جایی از دوستانی كه در جلسه نبودند و بحث های ما را ندیدند، دارم و تنها در برابر تلویزیون لبخند مرا دیدند.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه 5 كشور از شش كشور مذاكره كننده با ایران عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و مسلح به ابزار حیوانی بمب هسته ای بودند، گفت: دست كم دو كشور از شش كشور می توانند خود و كل دنیا را ده ها بار نابود كنند و اصلا امنیت شان را در این می بینند كه طرف مقابل بداند كه اگر یكی از سلاح استفاده كرد، این طرف هم می تواند استفاده كند و هر دو نابود شوند و در اصطلاح به آن «نابودی متقابل ضمانت شده» كه مخفف آن به انگلیس می شود «دیوانگی» و مذاكره با آنها كار دشواری است.

رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دوستانی كه در جلسه مذاكره نبودند طبیعتا نمی توانند در این قسمت با انصاف كامل قضاوت كنند؛ حق هم دارند و نتیجه را می بینند و بررسی می كنند.

وی با این حال در بخش رعایت منافع ملی گفت: در قسمت توجه به منافع ملی، احساس می كنم ضرورت دارد دوستان این نكته را همیشه مدنظر قرار دهند كه قسمت كوچكی از مذاكره در اتاق مذاكره می گذرد و قسمت عمده آن ، بعد از مذاكره اتفاق می افتد و اصطلاحا به آن چرخ خبری می دهند.



*** استفاده از تاكتیك چرخش خبری توسط آمریكا

ظریف توضیح داد: لحظه ای كه هنوز در مذاكره بودیم كاخ سفید « fact sheet یا صفحه واقعیت» صادر كرد كه البته هیچ واقعیتی در آن نبود.

وی با طرح این سوال كه چرا كاخ سفید متن توافق شده را بیرون نداد؟، گفت: چون می خواهند چرخشی را كه دوست دارند در آن بدهند؛ دیگرانی هم كه در این زمینه صحبت می كنند، هیچ كدام از موضع ملی تنازل نمی كنند بلكه بالاتر را می گیرند.

مذاكره كننده اصلی ایران با گروه 1+5 خاطرنشان كرد: بنده درخواستم این است كه دستاوردها را با دید منافع ملی نقد كنید.



*** تقسیم بندی متن توافق شده به لایه های پنجگانه

ظریف كه چهار متن اصلی توافق، ترجمه دقیق انگلیسی آن، اقدامات متقابل ایران و گروه 1+5 را برای نمایندگان مجلس آورده بود، اظهار داشت: اگر اجازه دهید برای كمك به فهم بیشتر این متن ها را به لایه های مختلف تقسیم بندی كرده ام.

وزیر امور خارجه این لایه ها را كلیات، شفاف سازی مواضع، حفظ وضعیت موجود، كاهش ها و اقدامات اعتمادساز و گام نهایی عنوان كرد و درباره كلیات گفت: یك نكته در كلیات كه ابتدای متن است، در مورد توافق پیرامون یك راه حل جامع شامل اقدامات اولیه و یك گام نهایی منجر به رفع نگرانی ها به عنوان یك مجموعه منسجم است، یعنی اگر تكه ای اجرا نشود، هیچ چیز اعتباری ندارد.

مذاكره كننده اصلی ایران با گروه 1+5 با بیان اینكه قسمت كلیات تعهدی را متوجه هیچ یك از طرفین نخواهد كرد، افزود: دوستان توجه كنند كه عنوان این متن «برنامه اقدام» است زیرا اقدامات شش ماه است و قسمت های دیگر مقداری متوجه ایران، قسمتی متوجه 1+5 و قسمتی به صورت مشترك خواهد بود.

وی با یادآوری تشكیل یك كمیسیون مشترك از سوی ایران و گروه 1+5 براساس متن توافق شده توضیح داد: بالاخره یك آژانس بین المللی انر‍ژی اتمی وجود داردكه می تواند اكثر اقدامات ایران را راستی آزمایی كند ولی هیچ ابزاری برای رسیدگی برانجام اقدامات طرف مقابل در این شش ماه وجود ندارد.

وزیر امور خارجه در این خصوص افزود: كمیسیون مشتركی از ایران و گروه 1+5 تشكیل می شود كه اگر نگرانی بود در مورد این موارد، رسیدگی كند؛ بقیه موارد را نیزآژانس رسیدگی می كند و اگر با آژانس نیز اختلافی بود این كمیسیون مشترك به آن رسیدگی خواهد كرد.

ظریف با بیان اینكه توافق برای یك دوره شش ماهه است، گفت: این گام و این شش ماه در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

وی تصریح كرد: نكته دیگری كه به عنوان كلیات می گویم این است كه طرفین گفتند فضای سازنده را در طول مذاكرات حفظ خواهند كرد و به نظر هم می رسد اقدامی است كه دو طرف باید بكنند.



*** اقدامات شفاف ساز ایران

مذاكره كننده اصلی ایران با گروه 1+5 درباره لایه شفاف سازی گفت: در این قسمت دو اقدام شفاف ساز داریم؛ یكی تضمین صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای، در جمله اول مقدمه و دوم اعلام عدم پیگری سلاح هسته ای است كه در واقع تاكید كردیم، چون باید متن مورد توافق طرفین باشد.

ظریف در این خصوص توضیح داد:پیشنهاد ما این بود كه صراحتا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره شود ولی گفتند متن باید مورد توافق طرفین باشد و این موضع شماست و در متن از كلمه تاكید مجدد استفاده شده است؛ یعنی اینكه قبلا این را در بالاترین سطح نظام كه سلاح هسته ای را حرام شرعی می دانیم، گفته ایم و بار دیگر تاكید می كنیم.

وی با بیان اینكه در قسمت شفاف سازی مواضع، یكی از اقدامات طرف مقابل، بهره گیری كامل ایران ازحق انر‍ژی هسته ای است، افزود: براساس چهار معاهده ان پی تی ، هیچ چیز در این معاهده نمی تواند اعضای معاهده را از حق ذاتی و غیرقابل انتزاع ، یعنی حقی كه چسبیده به صاحب حق و قابل جدا شدن نیست، محروم كند؛ این حق استفاده ، توسعه و تولید انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است.

وزیر امور خارجه گفت: حقی كه قابل جدا شدن از صاحب حق نیست، این حق را چه بشناسند و چه نشانسند وجود دارد ولی آنچه كه مهم است احترام به اجرای حق است، ضمنا این كه حق نه در ان . پی . تی و نه در جای دیگر جزییاتش گفته نشده و آمریكایی ها حرف بیخود می زدند.

مذاكره كننده اصلی هسته ای ایران با یادآوری انتشار استنادات خود در شبكه اجتماعی توییتر به زبان انگلیسی اظهارداشت:شاید 200 تا 300 مورد تایید كردند كه تو درست می گویی ولی اخیرا به این تعداد نگاه نكردم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینكه درهیچ كجای معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای گفته نشده است كه اعضا حق ساخت نیروگاه و رآكتور دارند، تصریح كرد:در معاهده گفته شده كه اعضا حق بهره برداری صلح آمیز از نیروی هسته ای دارند و جزییات آن نیست.



*** مرجع تفسیر ان. پی. تی كنفرانس های بازنگری است

وی با یادآوری كنفرانس های بازنگری معاهده ان. پی. تی در سال های 1990 و 2010 گفت: در این دو كنفرانس بازنگری ان.پی .تی به صراحت گفته شده است كه كشورها باید تصمیم گیری و انتخاب شان درباره چرخه سوخت مورد احترام قرار بگیرد؛ البته حق را به رسمیت نشانخته چون حق وجود دارد و به رسمیت شناختنی نیست.

ظریف ، مرجع تفسیر معاهده ان.پی. تی را كنفرانس های بازنگری دانست و افزود: در این كنفرانس ها تصمیم گیری با اجماع است لذا دست كم دو بار در كنفرانس های بازنگری سال 1990 و سال 2010 و یكبار در اجلاس مجمع عمومی سال 1978 انتخاب كشورها در زمینه چرخه سوخت به رسمیت شناخته شده و مورد تایید قرار گرفته است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان كرد: آنچه كه در متن آمده، بهره برداری كامل ایران از حقوق خود طبق معاهده ان. پی. تی است و جمله بعدی گفته برنامه غنی سازی ایران قسمتی از هرگونه راه حل است یعنی تمام تلاش این بود كه این برنامه به صفر برسد ولی حالا با یك چارچوبی از نظر آنها به عنوان قسمتی از راه حل مورد تاكید قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه افزود: در مورد اینكه این چارچوب چه باشد باید مذاكره كنیم و البته یكی از دوستان نكته قابل توجهی گفتند كه این دوران باید مشخص باشد و این موضوع نیز در متن وجود دارد.

ظریف در خصوص لایه اقدامات شفاف ساز، افزود: در بحث دیگر به عنوان اقداماتی كه اعلام مواضع 1+5 اعلام دارند می كنند كه همه تحریم های سازمان ملل متحد بدون شرط و همه تحریم های دو جانبه و چند جانبه با شرط مرتبط با برنامه هسته ای همه باید رفع شود.

وزیر امور خارجه درباره اقدامات طرف مقابل در لایه حفظ وضعیت موجود، گفت: طرفین توافق می كنند كه در شش ماه آینده اقداماتی كه انجام می دهند، شرایط را شدیدتر از شرایط كنونی نكند و طرف مقابل تلاش هایش را برای كاهش صدور نفت ایران متوقف می كند.

رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان افزود: طرف مقابل در طی شش ماه آینده قطعنامه جدید تحریم هسته ای صادر نمی كند و تحریم ها را چه در شورای امنیت چه توسط اتحادیه اروپا و چه توسط آمریكا در همین حد نگاه می دارد.



*** طرف مقابل برنامه غنی سازی 5 درصدی ایران را پذیرفته است

مذاكره كننده ارشد هسته ای ایران گفت: طرف مقابل قبول می كند ما برنامه غنی سازی 5 درصدی را ادامه بدهیم؛ البته كاری است كه می كنیم اما آنها هم می پذیرند كه این برنامه ادامه پیدا كند.

وی به رسمیت شناختن تحقیق و توسعه هسته ای ایران را از دیگر مواردی عنوان كرد كه طرف مقابل پذیرفته است.

ظریف اظهار داشت: در مقابل ما برای حفظ وضعیت موجود در نطنز و فردو از پیشرفت بیشتر خودداری می كنیم.

ظریف از نمایندگان خواست تا طرح ها و پیشنهادات گذشته را با شرایط كنونی مقایسه كرده و تصریح كرد: در فردو قرار بوده ما به نحوی لوله كشی ها را تغییر دهیم كه كارشناسان انرژی اتمی برای می گفتند بازگرداندن آن به وضع موجود به 9 ماه زمان نیاز داشته باشد ولی در شرایط كنونی این است.

وزیر امور خارجه تاكید كرد: در شرایط كنونی هم فردو و هم نطنز ادامه فعالیت خواهند داد اما در فردو به جای غنی سازی 20 درصد، غنی سازی 5 درصد انجام خواهد شد.



*** از تعداد سانتریفیوژهای نطنز كاسته نمی شود

مذاكره كننده ارشد هسته ای اظهار داشت: براساس توافق از تعداد سانتریفیوژهای نطنز كاسته نمی شود و فقط سانتریفیوژ جدید نصب نمی شود و ظرفیتش را افزایش نمی دهد.

وی با بیان اینكه رآكتور آب سنگین اراك آماده نیست، تصریح كرد: در اراك هم ساخت و ساز باید بشود و هم اقدامات هسته ای ولی قرار است سوخت جدید در این رآكتور تولید نشده و دستگاه نصب نشود ولی ساخت و ساز ادامه پیدا كند.

وزیر امور خارجه با بیان اینكه توسعه و تحقیق غنی سازی در وضعیت كنونی حفظ می شود، خاطرنشان كرد: تحقیق و توسعه هسته ای ما زیر نظر آ‍ژانس ادامه پیدا خواهد كرد و اعلام كردیم كه هیچ مساله ای را در مورد كاستن از ظرفیت علمی كشورمان نمی پذیریم.

ظریف با بیان اینكه در شش ماه آینده ایران از تاسیس محل های جدید غنی سازی باید امتناع كند، تاكید كرد: واقع این است كه دولت در این شش ماه برنامه ای برای این اقدام نداشته است و حالا اگر بخواهم بگویم كه روغن ریخته، شاید برای مذاكرات سخت شود.

وی درباره موضوع عدم بازفرآوری و ساخت تاسیسات آن، گفت: جمهوری اسلامی ایران اساسا برنامه ای برای بازفرآوری ندارد، زیرا بازفرآوری به معنای آن است كه از پسماند پلوتونیوم تولید كنیم و ما هیچ وقت بدنبال آن نرفته ایم.

ظریف در ادامه درباره كاهش ها گفت: در بخش كاهش ها ما فقط غنی سازی 20 درصدی انجام نمی دهیم در حالی كه براساس طرح قبلی 1+5 در مذاكرات آلماتی باید لوله كشی ها را به گونه ای تغییر می دادیم كه برای بازگشت به وضع موجود 9 ماه زمان نیاز داشت ولی توافق ما به صورتی است كه هرزمان تصمیم بگیریم با اتصال بین دو آبشار ظرف كمتر از یك روز به شرایط قبل باز می گردیم و این بحثی است كه در شورای عالی امنیت ملی شده است.

وزیر امور خارجه درباره تبدیل اورانیوم غنی سازی شده 20 درصد به اكسید اورانیوم و همچنین اورانیوم 3.5 درصدی گفت: از زمان آغاز غنی سازی 20 درصدی نزدیك به 470 تا 480 كیلوگرم اورانیوم 20 درصدی تولید شده ولی بیش از نیمی از آن به اكید تبدیل شده است.

وی افزود: 200 كیلو اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی داریم كه نیمی از آن به اكید اورانیوم و نیمی به 3.5 درصدی تبدیل می وشد در حالی كه پیش از این بحث ارسال آن به خارج بود.

وزیر امور خارجه درباره نصب نكردن سانتریفیوژهای جدید اظهار داشت: توافق شده تا تولید سانتریفیوژهای جدید را با توجه به اینكه قرار نیست سانتریفیوژ جدیدی نصب شود، تنها به تعدادی كه برای جایگزینی سانتریفیوژهای خراب شده نیاز داریم، محدود كنیم.

ظریف توضیح داد كه كارشناسان هسته ای از نظر فنی می گویند تولید سانتریفیوژهای نسل اول را به مصلحت نمی دانند زیرا باید به نسل های بعدی و پیشرفته تر تبدیل شود.



*** اقدامات اعتمادساز را لیست كردیم

وی درباره كلمه اقدامات اعتمادساز با آژانس گفت: آنها دوست داشتند یك جمله اقدامات شفاف ساز با آژانس در متن بیاید ولی ما این اقدامات را لیست كردیم كه چه اقدامات اعتمادسازی را می توانیم انجام دهیم كه در حال حاضر نیز كمابیش در حال انجام است.

ظریف گفت: نمی توانم خیلی حرف ها را بپوشانم ولی اكثریش اقداماتی كه نوشتیم، الان هم انجام می شود مثلا ما در حال حاضر نیز اورانیوم غنی سازی شده 20 درصدی را به اكسید تبدیل می كنیم ولی سر و صدای آن در نمی آید.

مذاكره كننده ارشد هسته ای اظهار داشت: اینكه گفته ایم كارشناسان آژانس هر روز به نطنز و فردو دسترسی داشته باشند و تصاویر را ببینید كه ما چیزی را جابه جا نكرده ایم،هفته ای دو یا سه بار در حال انجام است ولی كسی گزارشی به كسی نداده است.



*** كدام تحریم ها برداشته شدند

رییس دستگاه دیپلماسی درباره تحریم هایی كه از سوی طرف مقابل تعلیق شده اند، گفت: یكی از انی مسائل مربوط به تعلیق تحریم های اتحادیه اروپا و آمریكا بر بیمه و خدمات حمل و نقل مرتبط با معاملات نفتی است؛ شما می دانید كه امروز اگر كشوری بتواند نفت ایران را بخرد، پالایشگاهی كه این نفت را می خرد، بیمه نمی كند البته دیروز شنیدم كه اتحادیه اروپا این قسمت تعهد را انجام داده و ممنوعیت بیمه را برداشته است.

وی با یادآوری تعلیق تحریم آمریكا و اروپا بر صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط آن اظهار داشت: به طور متوسط در این شش ماه این تلعیق نزدیك به 6 میلیارد دلار درآمد برای دولت و بخش خصوصی دارد كه حدود یك میلیارد بخش دولتی و پنج میلیارد درآمد بخش خصوصی خواهد بود.

ظریف درباره اهمیت این موضوع افزود: مهم است كه برای آوردن پول به ایران دیگر اجباری نیست بین 8 تا 30 درصد هزینه انتقال پول بدهند و راه دلالی را می بندند چون وقتی تحریم آزاد شد باید بتوان پول را به صورت رسمی كه یك درصد یا كمتر از آن كارمزد دارد، انتقال داد.

مذاكره كننده اصلی هسته ای درباره برداشته شدن تحریم های آمریكا و اروپا بر طلا و فلزات گرانبها و خدمات مرتبط آن نیز اظهار داشت: صریح عرض می كنم و به خود آنها هم گفتم كه این تحریم ها تماما غیرقانونی و نامشروع است لذا اینكه ما می گوییم بردارید به این معنا نیست كه آنها را پذیریفته ایم.

ظریف درباره واكنش لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به اظهاراتش در مذاكرات گفت: در جلسه آنچنان صریح گفتم كه تحریم ها را غیرقانونی می دانیم كه فابیوس گفت تو كه می گویی غیرقانونی است و مبانی ما را قبول نداری، چرا آمده ای با ما مذاكره می كنی؟ گفتیم ارجاع به شورای امنیت غیرقانونی و تحریم های شورای امنیت غیرقانونی است و تحریم های دو جانبه هم غیرقانونی است و هم محملی برای توجیه ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان كرد: تعلیق تحریم های آمریكا بر صنعت خودرو عرضه و نصب خدمات ایمنی برای هواپیماهای ایرانی از جمله هواپیمایی جمهوری اسلامی بخش دیگری از تحریم هایی است كه باید تعلیق شود.



*** توضیح ظریف درباره آزادی دارایی های بلوكه شده ایران

وزیر امور خارجه در ادامه درباره آزادی دارایی های بلوكه شده كشورمان اظهار داشت: بنده جایی نگفتم كه دارایی های ایران آزاد می شود و آنچه در متن است و ما هم گفتیم، بازگشت بدون محدودیت مبلغی كه در ضمیمه است و آن را پشت تریبون نمی گویم.

وی توضیح داد كه در متن آمده « بازگشت بدون محدودیت قسمت قابل توجهی از فروش نفت ایران» كه به صورت دلار از طریق بانك مركزی خواهد بود.

ظریف گفت: این پول از طریق بانك مركزی باز خواهد گشت و نه بازهم از طریق اینكه پول را از یك حساب به حساب دیگر واریز كنند و دلال روی آن 30 درصد بخورد بلكه از طریق حساب رسمی بانك مركزی مقدار قابل توجهی از درآمد نفتی ایران باز می گردد.

مذاكره كننده هسته ای ایران افزود: بقیه درآمد نفتی ایران می تواند هزینه بازگشایی «ال سی» برای خرید مواد غاذیی ، دارو و محصولات كشاورزی شود؛ مبلغ قابل توجهی است ولی از آنجایی كه در شان كشور نمی دانم وارد این جزییات قیمت شوم، به همین دلیل هم در متن توافق نیست و در ضمیمه آن است.



*** مذاكره در خصوص گام نهایی یك سال طول می كشد

وزیر امور خارجه با بیان اینكه تفاهم شد یك سال درباره گام نهایی مذاكرات طول بكشد، گفت: گام نهایی باید زمان مشخصی داشته و نباید بی نهایت باشد البته بر روی این مساله دعوای اساسی داریم؛ ما در مورد مدت گام نهایی یك دیدگاهی داریم و آنها دیدگاه دیگری.

وی افزود: در پایان گام نهایی متن تاكید می كند كه وضعیت هسته ای ایران عادی سازی می شود؛ تحریم های شورای امنیت در ابتدای گام نهایی برداشته می شود و نه در انتهای آن و وضعیت ایران مانند ژاپن، استرالیا و آلمان خواهد بود.

ظریف با بیان اینكه برای ما مهم است كه دوران گام نهایی طولانی نشود، اظهار داشت: طرف مقابل قبول كرده است كه در گام نهایی تمام تحریم ها بردشاته شده، ایران غنی سازی و دسترسی به منابع مالی داشته باشد و آنها همكاری هسته ای با ما داسته باشند و امكانات مدرن در اختیارمان قرار دهند.



*** قبول كردیم به قطعنامه های شورای امنیت بپردازیم

وزیر امور خارجه تاكید كرد: ما قبول كردیم به قطعنامه های شورای امنیت بپردازیم و نه اینكه آنها را اجرا كنیم.

ظریف با بیان اینكه پیش از این خواستار تن دادن ایران به قطعنامه های شورای امنیت بودند، افزود: در حال حاضر آنها می گویند دو طرف و نه یك طرف، با هدف رفع كامل قطعنامه ها به قطعنامه های شورای امنیت بپردازند و این عبارتی است كه در متن آمده است.

وی درباره رفع نگرانی ها درباره رآكتور آب سنگین اراك و اقدامات شفاف ساز تصریح كرد: در متن تصریح شده با توجه به اختیارات دولت و مجلس تصویب پروتكل الحاقی، تصویب آن در اختیار دولت نیست و در اختیار مجلس است و گفتیم الان حتی نمی توانیم قول آن را بدهیم چون مجلس اجازه نداده است.



*** مجموعه توافقات متوازن و حافظ منافع كشور است/ تشكر از تفقد رهبر معظم انقلاب اسلامی

ظریف در پایان سخنان خود مجموعه توافقات صورت گرفته را متوازن و در شرایط كنونی حافظ منافع كشور دانست و افزود: این توافق در شرایط كنونی وضعیت كشور را به سمت عادی سازی می برد و دشمنان و بدخواهان نظام را به نعره كشی واداشته است و نگران كرده است.

وزیر امور خارجه گفت: دشمنان و بدخواهان تمام تلاش شان را به كار بردد تا مانع توافق شوند و تا ساعت 3:30 صبح كه این كار به توافق رسید، به تلاش خود ادامه می دادند، هنوز هم تلاش می كنند و این تلاش را ادامه خواهند داد؛ اما علیرغم همه این مسائل ما با چشم باز و با توجه و دقت روی كلمه به كلمه این متن بحث كردیم.

مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: بعضی چیزها سبك است كه ساعت 2 بعد از نصف شب بزرگترین قدرت دنیا با چه لحنی با بچه های شما صحبت كرد و من یكبار دیگر تشكر می كنم از بزرگواری رهبر معظم انقلاب كه این گونه ما را مورد تفقد قرار دادند.

وی توضیح داد: واقعا باید بدانید كه ساعت 2 نصف شب تلفن كه زدند، چگونه با بچه های شما صحبت كردند و چه جور تقاضا كردند؟

ظریف خاطرنشان كرد: در پیشگاه ملت و نمایندگان محترم برای ناتوانی و ضعف عذرخواهی می كنیم و امیدواریم كاری كه كردیم به به عنوان یك اقدام مورد قبول درگاه الهی قرار بگیرد.

سیام(3)**9129

سرخط اخبار سیاست