بغض گلوی متقاضیان مسكن مهر و تامین زیرساخت ها چالش دستگاه های خدمات رسان

تبریز- ایرنا- مسكن مهر، نامی آشنا برای تك تك ایرانیان است كه با گذشت چندین سال از آغاز روند احداث آن، امروز در گرداب تامین زیرساخت ها گرفتار شده و این بغضی است كه بیش از دیگر وعده های عملی نشده، گلوی متقاضیانش را می فشارد.

این سوال كه آیا باید پیه مشكلات مسكن مهر را به تن مالید و با افتخار از خانه دار شدن سخن گفت؟ یا باید عطایش را به لقایش بخشید و همچون گذشته در محله آبا و اجدادی زندگی كرد؟ موضوعی است كه ذهن بیشتر دریافت كنندگان یا منتظران دریافت مسكن مهر را به خود مشغول كرده است.

شرایط و نحوه اجرای این طرح نیز حاشیه های بسیاری به همراه داشته و در برخی موارد بر اصل موضوع چربیده و موجب شده مردم و گاهی مسوولان در كلاف سردرگم آنچه شده و باید شود گرفتار شوند.

ترس مردم از دست نیافتن به آنچه از آن به عنوان مسكن مهر یاد می شده آنهم با صرف هزینه های بالا كه تامین آن برای دهك های پایین جامعه سخت است یا نگرانی مسوولان از نارضایتی مردم به دلیل كمبودهای زیرساختی و طولانی شدن زمان اجرا، تنها بخشی از دلواپسی های است كه در كشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی نیز رخ می نماید.

*** نبود مراكز درمانی، كابوس بیماران ساكن مسكن مهر ***

یكی از ساكنان مسكن مهر شهر جدید سهند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه هشت سال است كه همسرش به دلیل سكته مغزی توانایی كار كردن را ندارد، گفت: نبود مراكز درمانی در این منطقه یكی از مشكلات اساسی خانواده هایی است كه از بیماران خود نگهداری می كنند.

رقیه بایرامی تاكید كرد: برای تهیه داروهای همسرم باید هر هفته به تبریز مراجعه كنم كه با شروع فصل سرما و نبود ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب این امر به كابوسی برای خانواده تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینكه احداث واحدهای درمانی بسیار ضروری است، ادامه داد: ترس از اینكه شب هنگام فردی دچار بیماری شود همه ساكنان منطقه را نگران می كند و این ترس در خانواده هایی كه از بیماران یا سالمندان خود نگهداری می كنند، بیش از دیگران به چشم می خورد.

بایرامی گفت: به دلیل نبود مدرسه در فاز سه شهر جدید سهند مجبور شده ایم كودكان خود را در مدارس فازهای دیگر این شهر ثبت نام كنیم كه این امر به نوبه خود هزینه های دیگری همچون سرویس مدارس را به خانواده ها تحمیل می كند.

وی با بیان كه در هر شرایطی قدردان خدمات ارزشمند دولت برای خانه دار شدن اقشار كم درآمد جامعه هستیم، تاكید كرد: با این وجود كمبود امكانات ما را تبدیل به زندانیانی كرده كه به دلیل نداشتن توان مالی مجبور به تحمل این شرایط شده ایم.

این ساكن مسكن مهر در شهر جدید سهند اظهار كرد: متاسفانه به دلیل آماده نبودن زیرساخت های خدماتی، محلی برای تهیه مایحتاجمان در ساعات شب وجود ندارد و فقط دو خودرو وانت بار در ساعات روز اقدام به عرضه برخی كالاهای محدود می كنند.

*** خدمات در حد صفر، نان بیات و كرایه حمل و نقل سرسام آور ***

عضو هیات امنای مجتمع مسكونی برلیان شهر جدید سهند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نبود روشنایی در محدوده اتوبان حد فاصل فازهای دو و سه این شهر یكی از مهمترین دغدغه های پیش روی ساكنان منطقه است.

مقصود ابراهیمی تاكید كرد: این موضوع یكی از دلایل اصلی بروز تصادفات شدید در این اتوبان بوده و سارقان و تبهكاران نیز از این موقعیت برای تعرض به مسافران و ایجاد مزاحمت سوء استفاده می كنند.

وی ادامه داد: هرچند با پیگیری های استاندار سابق آذربایجان شرقی پاسگاه نیروی انتظامی به سرعت در این فاز احداث و به بهره برداری رسید، ولی نیروهای آن نسبت به وسعت منطقه و مشكلات پیرامون آن كافی نیست.

ابراهیمی با بیان اینكه به نظر می رسد در ماه های اخیر گشت های نیروی انتظامی نیز در فاز سه شهر جدید سهند كاهش چشمگیری داشته است، گفت: در مواردی نیز به رغم تماس با پلیس، اقدامی برای اعزام نیروهای گشت و رسیدگی به مشكلات پیش آمده صورت نگرفته است.

وی یادآوری كرد: هرچند با اتمام مراحل احداث برخی خانه ها، مجتمع هایی همچون برلیان به ساكنان آن تحویل شده، ولی اقدامی برای محوطه سازی و آسفالت خیابان های منتهی به آن نمی شود.

ابراهیمی با اشاره به كمبود مراكز خدماتی و تجاری در منطقه تاكید كرد: هرچند شركت عمران شهر جدید سهند كاربری برخی اماكن را نانوایی تعیین كرده است ولی عده ای كاربری آن را تغییر داده و از محل به عنوان بنگاه معاملات ملكی استفاده می كنند.

این ساكن مسكن مهر شهر جدید سهند با بیان اینكه این موضوع موجب بروز مشكلات بسیاری برای ساكنان شده است، افزود: به نظر می رسد مسوولان نظارتی كافی در خصوص نحوه استفاده از كاربری های صادر شده، ندارند.

ابراهیمی گفت: بسیاری از مددجویان بهزیستی و كمیته امداد نیز در خانه های مسكن مهر اسكان یافته اند ولی دفتری برای رسیدگی به مشكلات این قشر اختصاص نیافته و برای حل مشكلات خود ناگریز به مراكز تبریز مراجعه می كنند.

وی ادامه داد: باوجود جمعیت بسیاری كه در خانه های مسكن مهر اسكان یافته اند هنوز اقدامی برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب صورت نگرفته است.

ابراهیمی با بیان اینكه هزینه های حمل و نقل در این منطقه بسیار سرسام آور است، افزود: در جواب پیگیری هایی كه در این زمینه صورت گرفته، مسوولان امر تحقق این خواسته را منوط به بهره برداری از مسیر جدید اتوبان تبریز – سهند اعلام می كنند.

یكی دیگر از متقاضیان مسكن مهر نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نزدیك دو ماه است كه در مسكن مهر ساكن شده ایم ولی نبود راه های ارتباطی مناسب و آسفالت به شدت خانواده ها را دچار مشكل كرده كه این مشكلات با آغاز فصل بارش و سرما دو چندان شده است.

خانم محمدی افزود: وجود حیوانات وحشی و سگ های ولگرد نیز به چالش دیگری برای مردم منطقه تبدیل شده و از ترس این حیوانات اجازه نمی دهیم كودكانمان در خارج از منزل به بازی و تفریح مشغول شوند.

یكی دیگر از زنان ساكن مسكن مهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآوری كرد: نبود فروشگاه های خرید برای قشر انبوهی كه در این خانه ها ساكن می شوند گره ای كور در زندگی مردم منطقه انداخته است.

خدیجه پورمرادی اظهار كرد: متاسفانه امكانات خدماتی و رفاهی منطقه در حد صفر است و این امر زمانی كه به كالایی نیاز داریم بیش از پیش خودنمایی می كند.

وی با بیان اینكه مسكن خود را در موقع مقرر تحویل گرفته و از استانداردهای ساخت آن رضایت دارد، افزود: نبود امكانات آموزشی و مدارس در فاز سه شهر جدید سهند بر سنگینی مشكلات مردم این منطقه افزوده است.

پورمرادی ادامه داد: كودكان و نوجوانان این منطقه باید برای رفتن به مدرسه از ساعت ها قبل آماده شوند تا مسیر طولانی خانه تا مدرسه را بپیمایند.

وی با بیان اینكه در فازهای یك و دو شهر جدید سهند چندین مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی دایر شده است، گفت: به نظر می رسد برای آباد شدن فاز سه و احداث چنین امكاناتی باید سال ها منتظر ماند.

یكی دیگر از متقاضیان مسكن مهر كه به تازگی خانه خود را در شهر جدید سهند تحویل گرفته است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی تماس شركت مبنی بر آماده بودن مسكن، خانه را تحویل گرفته و رسیدی امضا كردیم ولی هنوز انشعابات برق و گاز آن وصل نشده است.

علیرضا اسماعیلی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا كه آیا اطلاع دارید نباید خانه ها را به صورت مستقیم از شركت ها تحویل گرفت، تاكید كرد: در این زمینه اطلاع رسانی نشده بود و بدون دانستن این موضوع اقدام به تحویل خانه كرده است.

یكی از بانوان ساكن مسكن مهر شهر جدید سهند نیز كه خود را با نام خانوادگی همسرش، حسین زاده معرفی كرد، گفت: در فاز سه این شهر هیچگونه امكاناتی برای بازی و تفریح كودكان و نوجوانان وجود ندارد و آنها فقط می توانند در محوطه های مجتمع كه فاقد هرگونه امكانات تفریحی است، بازی كنند.

وی ادامه داد: همیشه كه نمی توان كودكان خود را در خانه زندانی كرد و باید برای بهبود چنین شرایطی مراكز آموزشی و تفریحی جهت سپری كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان در نظر گرفته می شد.

حسین زاده با اشاره به اینكه فاز سه شهر جدید سهند حسینیه ندارد، افزود: دهه محرم امسال در حالی سپری شد كه حسرت رفتن به حسینیه و عزاداری دست جمعی برای ابا عبدالله الحسین (ع) بر دلمان باقی ماند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود نانوایی مجبوریم برای تهیه یك بسته نان 10 هزار ریالی بیش از 20 هزار ریال هزینه حمل و نقل پرداخت كنیم.

حسین زاده یادآوری كرد: در روزهای نخست، ساكنان مسكن مهر این مجتمع با مشكل قطع آب مواجه بودند كه خوشبختانه با مساعدت و تلاش مسوولان این حوزه، مشكل به طور كامل حل شده و حتی در طبقات چهارم نیز آب با فشار مناسب در اختیار ساكنان قرار می گیرد.

وی اضافه كرد: وجود حیوانات وحشی یكی دیگر از دغدغه های ساكنان این منطقه است و صدای آنها در شب آزار دهنده است.

حسین زاده با گلایه از عملكرد آموزش و پرورش، تاكید كرد: با وجود گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید هنوز مدارس فاز سه این شهر آماده نشده در حالی كه مسوولان آموزش و پرورش استان باید پیش از تحویل خانه ها اقدامات اساسی برای تكمیل مدرسه ها می كردند.

این بانوی ساكن مسكن مهر اظهار كرد: به دلیل وجود مشكلات یاد شده باید روزانه 50 هزار ریال كرایه حمل و نقل فرزندانمان به مدرسه را پرداخت كنیم.

وی یادآوری كرد: در روزهای بارانی و برفی باید به مشكلات یاد شده، شرایط رفت و آمد دانش آموزان در خیابان های بدون آسفالت كه مملو از گل و لای می شود را اضافه كرد.

حسین زاده با بیان اینكه به دلیل رها شدن از شرایط مستاجری خداوند را شاكریم، تاكید كرد: ولی این امر دلیل نمی شود ناگفته های مسكن جدید را بیان نكرده و لب به بیان كاستی ها و نواقص آن باز نكنیم.

وی ادامه داد: در زمان مستاجری فقط هزینه اجاره خانه را باید پرداخت می كردیم، ولی در خانه های مسكن مهر هزینه های هنگفت حمل و نقل روزانه و تهیه مواد غذایی از مناطق دور دست نیز به اقتصاد خانواده تحمیل می شود.

یكی از ساكنان مسكن مهر كه خود را كارمند امور صنفی تبریز معرفی كرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مسیر حد فاصل بین فازهای دو و سه شهر جدید سهند روشنایی معابر ندارد و با وجود تقاضاهای مختلف هنوز تدبیری در این خصوص اندیشیده نشده است.

وی اضافه كرد: بارها شب هنگام در یك باند این مسیر دو خودرو در جهت های مخالف یكدیگر در حال حركت بوده اند كه در برخی موارد این گونه اتفاقات منجر به تصادفات شدیدی می شود.

وی تاكید كرد: اگر طرح مسكن مهر در نزدیكی شهرها ساخته می شد به طور قطع سطح رضایتمندی ساكنان آن به میزان قابل توجهی افزایش می یافت.

این ساكن مسكن مهر گفت: به دلیل وجود نواقصی همچون نبود پكیج، رادیاتور و كابینت ساكنان باید 100 تا 150 میلیون ریال برای تهیه این امكانات هزینه كنند.

یكی از متقاضیان مسكن مهر نیز كه هنوز موفق به دریافت خانه خود نشده است، گفت: از شركت پیمانكار ساخت مسكن با ما تماس گرفته و خواستار پرداخت 50 میلیون ریال بابت پایان كار شده اند.

غلامرضا حاجی اضافه كرد: این در حالی است كه هنوز مراحلی همچون نازك كاری و كاشی كاری خانه ها تمام نشده و مدیران شركت هورپاد حتی اجازه بازدید ار روند پیشرفت كار را به ما نمی دهد.

وی گفت: مدیران این شركت همچنین 70 میلیون ریال نیز بابت افزایش قیمت مسكن از متقاضیان مطالبه كرده اند در حالی كه این موضوع باید در نشستی سه جانبه از طریق نمایندگان شركت تعاونی، مسوولان شركت عمران شهر جدید سهند و متقاضیان مسكن مهر به توافق می رسید تا به مرحله اجرا گذاشته شود.

حاجی ادامه داد: متاسفانه شركت پیمانكار به بهانه اینكه متقاضان هزینه های یاد شده را پرداخت نكرده اند زمان تحویل خانه ها و پیشرفت فیزیكی كار را اعلام نمی كند.

خبرنگار ایرنا برای پیگیری موضوع با شركت هورپاد كه طرح احداث 340 واحد مسكن مهر را در شهر جدید سهند برعهده دارد تماس گرفت كه به دلیل تغییر مكان شركت، امكان مصاحبه پیش نیامد.

یكی دیگر از متقاضیان مسكن مهر شهر جدید سهند نیز كه به گفته خود هنوز اندر خم گرفتن مسكن مهر تلاش می كند و به نتیجه نمی رسد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: باوجود اینكه از سال 89 برای دریافت مسكن مهر اقدام كرده و هزینه هایی همچون اقساط خانه، هزینه انشعابات آب، برق و گاز و حتی قسط زمان تحویل خانه را نیز پرداخت كرده ام، تاكنون موفق به تحویل خانه مهر خود نشده ام.

صالح زارع افزود: دیوار وعده های عملی نشده در این زمینه آنقدر بلند است كه به تدریج دیوار اعتماد متقاضیان مسكن مهر از عملی شدن وعده ها فرو می ریزد.

وی كه شركت سازه محور پایا را پیمانكار احداث و تحویل مسكن مهر خود معرفی می كند، گفت: مدیرعامل این شركت در سال 89 برای تعیین نحوه واگذاری واحدها اقدام به قرعه كشی كرده و سال 90 را زمان تحویل خانه ها اعلام كرد.

زارع اظهار كرد: این شركت نامساعد بودن شرایط جوی را نخستین دلیل تاخیر در زمان تحویل خانه ها اعلام كرد كه صحت این موضوع را می توان از طریق بازبینی شرایط جوی در سال های گذشته بررسی كرد.

وی تاكید كرد: زمانی كه مراحل پی ریزی و دیواركشی واحدهای مسكونی تمام می شود، تغییر جزیی در شرایط جوی به ندرت می تواند روند پیشرفت احداث خانه ها را تحت الشعاع قرار داده و آن را متوقف كند.

این متقاضی مسكن مهر شهر جدید سهند گفت: پس از این مرحله شركت خواستار تمدید مهلت تحویل خانه ها به مدت شش ماه شد كه با وجود مشكلات زیاد اجاره نشینی، تن به این خواسته داده و حتی به دلیل نامناسب بودن شرایط مالی شركت، هزینه ای را كه باید در زمان تحویل خانه ها پرداخت می كردیم را پیش از موعد به شركت پرداخت كردیم.

زارع با بیان اینكه این قصه سر دراز دارد، افزود: به دعوت مسوولان شركت بار دیگر از متقاضیان مسكن مهر دعوت شد تا زمان واگذاری خانه ها را تا آذر سال 91 تمدید كنند، كه با این موضوع نیز موافقت كردیم.

وی ادامه داد: هرچند بر اساس قرارداد منعقد شده با شركت، باید مبلغی به دلیل تاخیر در زمان تحویل و تحت عنوان خسارت به متقاضیان پرداخت می شد ولی در این زمینه نیز ما دست به اقدامی نزدیم.

زارع با بیان اینكه خانه ها در آذر سال گذشته نیز تحویل نشده است، گفت: مسوولان این شركت در تماس های تلفنی و مراجعات حضوری هر بار به گونه ای ما را سر دوانده و از تحویل خانه ها شانه خالی كرده اند.

وی افزود: در اقدامی جدید مسوولان این شركت مبلغی را نیز تحت عنوان افزایش قیمت مسكن مهر از متقاضیان مطالبه كردند در صورتی كه این افزایش قیمت كه به گفته مدیرعامل شركت ناشی از افزایش قیمت مصالح است، نتیجه طولانی شدن روند احداث خانه ها بوده و مسوولیت این امر با شركت پیمانكار است و متقاضیان نقشی در این زمینه ندارند.

زارع یادآوری كرد: در صورتی كه این موضوع حقیقت داشته باشد، چرا متقاضیانی كه با هزاران مشكل اقساط و پول های خود را سر موعد پرداخت كرده اند باید تاوان تاخیرهای ناشی از بی مسوولیتی شركت های پیمانكار را پرداخت كنند؟

وی گفت: مدیرعامل شركت در تماس هایی كه پیش از این داشته ایم اعلام كرده است كه در صورت پرداخت هزینه افزایش قیمت، كلید خانه را تحویل متقاضیان می دهد ولی اجازه سكونت در این خانه ها را ندارند كه این موضوع به دلیل آماده نبودن انشعابات آب، برق، گاز، فاضلاب و كامل نبودن عملیات محوطه سازی اعلام می شود.

زارع با بیان اینكه مسوولان شركت ادعا می كنند كه كلید تنها به منظور انجام كارهایی همچون نصب پرده و كابینت به متقاضیان تحویل می شود، گفت: این در حالی است كه در صورت نبود برق چگونه می توان چنین اقداماتی را انجام داد؟

وی گفت: شركت اعلام می كند كه افزایش قیمت بر اساس تفاهم نامه ها صورت گرفته است، این در حالی است كه متقاضیان به عنوان یكی از طرفین قرارداد، باید نماینده ای در ثبت این تفاهم نامه می داشتند.

این متقاضی مسكن مهر با بیان اینكه به نظر می رسد در انتخاب شركت های پیمانكار مسكن مهر دقت كافی نشده است، گفت: باید مشخص شود كه این شركت ها با چه رزومه و سابقه كاری وارد این كار شده اند و در صورت نیاز نحوه انتخاب این شركت ها برای مردم و متقاضیان شفاف سازی شود.

وی اضافه كرد: متاسفانه با وجود دغدغه های زیاد مستاجر بودن، از سال 89 نیز در گرداب مسكن مهر گرفتار شده و هر روز آرزوی دستیابی به مسكن مهر برای ما دست نیافتنی تر می شود.

زارع افزود: در خبرها آمده است كه شركت های متولی ساخت مسكن مهر به جای دریافت وام 200 میلیون ریالی، 250 میلیون ریال وام برای هر واحد مسكونی دریافت كرده اند كه اقساط آن بر قیمت تمام شده مسكن افزوده می شود، كه این موضوع نیز باید به صورت شفاف تری به اطلاع متقاضیان مسكن مهر برسد.

وی گفت: متاسفانه مسوولان شركت سازه محور پایا برخورد مناسبی نداشته و به جای تشكر از پرداخت به موقع اقساط و در شرایطی كه باید خانه ها را سه سال پیش تحویل می دادند، امروز طلبكارانه برخورد كرده و بر سر ما منت می گذارند.

زارع با بیان اینكه به گفته مسوولان این شركت كلاهمان را باید به خاطر خانه دار شدن به هوا بیاندازیم، گفت: با كوه مشكلاتی كه بر دوش متقاضیان مسكن مهر گذاشته اند دیگر نمی توانیم سرمان را بلند كنیم چه رسد به بالا انداختن كلاه!

ادامه دارد ...

7240/587

سرخط اخبار استان‌ها