۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۱۶:۰۹
کد خبر: 80914847
T T
۰ نفر
جان كری در صورتی كه دلیل وجود داشته باشد به ژنو سفر می كند

ژنو- ایرنا- یك مقام ارشد آمریكایی گفت: همواره اعلام كرده ایم كه آقای جان كری وزیر امور خارجه در صورتی كه دلیلی وجود داشته باشد به ژنو سفر خواهد كرد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریكا كه خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار مبنی بر حضور مجدد جان كری در گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 در ژنو، بیان كرد.

وی افزود: تاكنون هیچ تصمیمی مبنی بر اینكه وزیر امور خارجه در مذاكرات ژنو حضور یابد، گرفته نشده است.

این در حالی است كه گفته می شود تیم حفاظت جدیدی از مقامات آمریكا در هتل اینتركنتیننتال مستقر شده اند.

پیوستن كری به مذاكرات ژنو 3 می تواند نشانه ای از پیشرفت در مذاكرات ولو بصورت اندك باشد.

در دور قبلی مذاكرات ژنو و پس از روشن شدن چارچوب مذاكراتی، وزیران خارجه گروه 1+5 در محل نشست حضور یافتند و به توافق جمعی رسیدند ولی خروج فرانسه از مواضع جمعی سبب شد طرح توافق روی میز بماند.

در دور قبلی مذاكرات ایران و گروه 1+5 وزیر امور خارجه آمریكا بنا به دعوت خانم كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژنو سفر كرد و مذاكراتی سخت وفشرده با محمدجواد ظریف داشت.

وزیران امور خارجه ایران و آمریكا در مذاكرات 11 روز پیش تهران و 1+5 ، بیش از هفت ساعت در مذاكراتی سه جانبه با حضور كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل اینتركنتیننتال ژنو با یكدیگر دیدار و گفت و گو كردند كه این میزان از گفت و گوها بین دو كشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 تاكنون بی سابقه بوده است.

ظریف و كری در روز چهارم مهرماه امسال نیز در حاشیه نشست وزیران امور خارجه گروه 1+5 در نیویورك به مدت نیم ساعت با هم دیدار كردند.

در طول سه دور مذاكرات ایران و 1+5، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریكا با یكدیگر به صورت دو جانبه دیدار و گفت و گو كرده اند.

سیام(3)**9129**1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست