۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۰:۰۸
کد خبر: 80913810
T T
۰ نفر
معاونان وزیران خارجه ایران و آمریكا دیدار و گفت و گو كردند

ژنو- ایرنا- «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر خارجه و اعضای تیم مذاكره كننده هسته ای ایران و خانم «وندی شرمن» نماینده آمریكا در گروه 1+5 با یكدیگر دیدار و گفت و گو كردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ژنو، این سومین دیدار معاونان وزیران امور خارجه ایران و آمریكا از زمان آغاز دور جدید مذاكرات ایران و گروه 1+5 در دولت یازدهم است.

نشست افتتاحیه این مذاكرات ساعت 18 و 10 دقیقه به وقت محلی در روز چهارشنبه 29 آبان ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس به مدت 10 دقیقه برگزار شد.

گروه 1+5 را كشورهای آمریكا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان تشكیل می دهند و خانم كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی مسوولیت هماهنگی آنها در مذاكرات با ایران درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای كشورمان را برعهده دارد.

این سومین دور از گفت و گوهای ایران با گروه 1+5 در طول پنج هفته گذشته است. پیش از این دو طرف در روزهای 23 و 24 مهر و 16 تا 18 آبان ماه در ژنو با یكدیگر گفت و گو كرده اند.

دكتر محمدجواد ظریف در ساعت 14:30 دقیقه چهارشنبه و پیش از آغاز دور جدید گفت و گوها در قالب یك ناهار كاری با خانم «كاترین اشتون» دیدار كرد.

در دور نخست مذاكرات كه روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو سوئیس برگزار شد، گروه 1+5 كلیات طرح پیشنهادی ایران را با عنوان «پایانی بر یك بحران غیرضروری، آغازی برای افق های نوین» كه بر اساس رویكرد تازه سیاست خارجی ایران تهیه شده است، پذیرفتند.

طرفین در این مذاكرات همچنین توافق كردند كه هدف و گام های اول و آخر خود را مشخص كنند و در مورد نگرانی ها و اقدامات اعتماد ساز یكدیگر از جمله برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و تحریم های نفتی، مالی و بانكی مذاكره كنند.

در دور دوم مذاكرات كه روزهای 16 تا 18 آبان ماه در ژنو برگزار شد، طرفین وارد جزئیات مذاكرات شدند و روند مذاكرات به سمتی پیش رفت كه به گفته دیپلمات ها، دو طرف تا 90 درصد به توافق دست یافتند.

روند جدی و رو به پیشرفت مذاكرات و رسیدن آن به نقطه ای حساس، موجب شد هیات مذاكره كننده آمریكا پیشنهاد دهد تا «جان كری» وزیر امور خارجه ایالات متحده به دعوت خانم اشتون به ژنو سفر كند و بدنبال این مساله نیز سایر وزرای خارجه شش كشور به جز چین در ژنو حضور یافتند.



*** رایزنی های سطح بالا قبل از مذاكرات

دكتر حسن روحانی رییس جمهوری با رییسان جمهوری چین و روسیه و نیز نخست وزیر انگلیس گفت و گوهایی تلفنی داشته است .

دكتر روحانی در تماس تلفنی «دیوید كامرون» نخست وزیر انگلیس با بیان با اینكه ایران انتظار دارد طرف مقابل اراده جدی از خود نشان دهد، گفت: تمامی اعضای 1+5 باید از ظرفیت هایشان برای ایجاد فضای مناسب در مذاكرات ژنو استفاده و تلاش كنند زبان احترام و تكریم جایگزین زبان تهدید یا تحریم شود.

رییس جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه كه به دفعات گفته است به دنبال سلاح های كشتار جمعی و یا عدم پایبندی به قوانین و مقررات بین المللی نبوده و خود قربانی سلاح كشتار جمعی است. لذا همانطور كه مصمم است فعالیت هایش كاملاً صلح آمیز باشد، بر حقوق هسته ای ملت خود محكم و استوار ایستاده و بر آن تأكید خواهد نمود.

دكتر روحانی اظهار داشت: به هیچ عنوان تبعیض را در این حوزه نخواهیم پذیرفت و آمادگی داریم در مذاكراتی برابر و با احترام متقابل به نگرانی های منطقی دو طرف توجه كنیم و لذا امیدوارم نتایج این مذاكرات باعث ایجاد ثبات و امنیت بیشتر در منطقه حساس خاورمیانه شود.

نخست وزیر انگلیس نیز با ابراز خرسندی از تحولات پدید آمده در مذاكرات ژنو و موج بسیار مثبت اعتمادسازی، گفت: دولت انگلیس نیز بر این باور است كه در این مذاكرات باید احترام متقابل وجود داشته باشد و از این شرایط به وجود آمده، به درستی استفاده كنیم.

دیوید كامرون اظهار امیدواری كرد مذاكرات پیش رو در ژنو به نتایج مثبت بینجامد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با « شی جین پینگ» همتای چینی خود نیز گفت: ایران كاملاً مصمم است در زمینه هسته ای تا مسائل را در چارچوب مقررات بین المللی حل و فصل كند.

دكتر روحانی تاكید كرد: ما خواهان توافقی هستیم كه ضمن دفاع از حقوق مسلم قانونی خود، نشان دهیم برنامه هسته ای ایران كاملاً صلح آمیز بوده و موجب نگرانی هیچ كشوری در جهان نیست و انتظار داریم چین به عنوان یك كشور بزرگ و مسئوول در عرصه روابط بین الملل به وظیفه خود در برابر زیاده خواهی برخی از كشورها عمل كند.

وی تصریح كرد: بی تردید در این مذاكرات، كشورهایی كه مسئولیت پذیری شان در حوزه بین الملل به اثبات رسیده است، می بایست فعالانه تر عمل كنند.

رییس جمهوری چین نیز در این مكالمه تلفنی با اشاره به اهمیت فراوانی كه پكن برای روابط استراتژیك و توسعه یافته كشورش با ایران قائل است، گفت: مواضع كشورها در این مذاكرات باید براساس احترام متقابل، اصل برابری و مسالمت آمیز باشد.

شی جین پینگ با بیان اینكه گام های ایران بسیار هوشمندانه است و با مقررات بین المللی و منافع ملی ایران مطابقت داشته و نشان دهنده عقلانیت دولت ایران است، گفت: چین همواره از قدرت بین المللی خود برای تأثیرگذاری در حل و فصل این مشكل استفاده خواهد كرد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با رییس جمهوری روسیه نیز اظهار داشت: در مذاكرات هسته ای ژنو 2 پیشرفت های خوبی حاصل شده بود ولی باید به این نكته توجه شود كه زیاده خواهی ها، می تواند مسیر توافق برد- برد را با دشواری هایی روبه رو كند.

در این گفتگوی تلفنی كه به ابتكار رییس جمهوری روسیه انجام شد، دكتر روحانی با تشكر از مواضع روسیه در اجلاس اخیر ژنو و بیان اشتراكات فراوان در نظرات دو كشور تاكید كرد: به نظر ما نباید شرایطی ایجاد شود كه در اراده طرفین برای حصول توافق و رسیدن به نتیجه مرضی الطرفین خللی پدید آید.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز گفت: در مذاكرات ژنو 2 توافق بسیار نزدیك بود و ایران هم همكاری بسیار خوبی داشت و می توانست به نتیجه مطلوبی منجر شود ولی متاسفانه همانطور كه می دانید با مساله ای كه پیش آمد، توافق به تعویق افتاد.

پوتین اظهار داشت: روسیه برای موفقیت این مذاكرات كه در پس آن، اراده جدی طرفین وجود دارد به تلاش های خود ادامه می دهد.

سیام (3)9129**1572
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست