۹ آبان ۱۳۹۲، ۹:۰۲
کد خبر: 80883207
T T
۰ نفر
افشاگري جديد اسنودن، كشورهاي جنوب شرق آسيا را عليه آمريكا بسيج  كرد

كوالالامپور - 'ادوارد اسنودن' افشاگر اسناد محرمانه آمريكا، بار ديگر خبر ساز شد و اين بار با انتشار اسنادي در مورد جاسوسي آمريكا از كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا، رهبران اين كشورها را عليه آمريكا به واكنش واداشت.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، پس از آنكه وزير امور خارجه اندونزي نسبت به گزارش ها در مورد نظارت و شنود شبكه هاي ارتباطي و تماس هاي تلفني از سوي سفارت آمريكا در جاكارتا، اعتراض كرد، اين بار مالزي، اعتراض به رفتارهاي غيرديپلماتيك آمريكا را آغاز كرد و معاون وزير كشور دولت 'نجيب تون رزاق' هشدار داد: چنانچه موضوع جاسوسي آمريكا از مالزي به مرحله اثبات برسد، دولتش به شدت نسبت به آن اعتراض مي كند.

'وان جنيدي توآنكو جعفر' معاون وزير كشور مالزي كه سخنانش را شبكه خبري 'مالزي امروز' منتشر كرد، گفت: چنانچه آمريكا تجهيزات جاسوسي خود را در مالزي نصب كرده باشد، به صورت رسمي اعتراض خود را به اين رفتار نشان خواهيم داد.

وي افزود: مالزي روابط دوستانه اي با آمريكا دارد و به اين كشور در دستيابي به اهدافش ياري مي رساند و به همين دليل واشنگتن نبايد خلاف مناسبات دوستانه دو كشور رفتار كند.

معاون وزير كشور مالزي همچنين در خصوص شنود تلفن هاي افراد عادي در آمريكا نيز گفت: جاسوسي از افراد، غيرقابل قبول است و اين موضوع خلاف احترام به حريم خصوصي افراد است.

'هاروي سرنوويتز' سخنگوي سفارت آمريكا در مالزي نيز اعلام كرد كه 'به زودي در پاسخ به اتهامات وارده توسط 'ادوارد اسنودن' در خصوص نصب تجهيزات جاسوسي آمريكا در كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا واكنش نشان خواهد داد'.

'ادوارد اسنودن' پيمانكار فني و افشاگر اسناد محرمانه آمريكا و كارمند سابق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) است كه پس از آنكه برخي از اطلاعات فوق محرمانه اين كشور را در اختيار روزنامه انگليسي گاردين قرار داد، گذرنامه اش توسط آمريكا ابطال شد.

وي پس از ترك آمريكا، به روسيه و هنگ كنگ رفت و بالاخره توانست از مسكو پناهندگي موقت يكساله بگيرد.

سخنگوي سفارت آمريكا در مالزي گفت: اين سفارت در حال حاضر نمي تواند در مورد آنچه در رسانه ها در مورد تلاش آمريكا براي جاسوسي از كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا منتشر شد، اظهار نظر كند، اما به زودي در اين مورد اظهارنظر خواهد كرد.

واكنش ها در كشورهاي حوزه جنوب شرق آسيا به موضوع شنود آمريكا در اين منطقه پس از آن حساسيت برانگيز شد كه 'ادوارد اسنودن' سند محرمانه جديدي را منتشر كرد كه به استناد آن، آمريكا 90 دستگاه و وسايل رهگيري و نظارت اطلاعاتي در سفارتخانه ها و كنسولگري هاي خود در كشورهاي مختلف از جمله كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا مستقر كرده بود.

روزنامه 'سيدني مورنينگ هرالد' كه مسووليت انتشار اسناد جديد اسنودن را پس از آنكه در نشريه 'اشپيگل' آلمان منتشر كرد، به عهده گرفت، نوشت: وسايل اطلاعاتي در سفارتخانه هاي آمريكا در كوالالامپور در مالزي، بانكوك در تايلند، پنوم پن در كامبوج و يانگون در ميانمار بوده است.

اين سند نيز پس از آن منتشر شد كه رسوايي اطلاعاتي آمريكا و جاسوسي اين كشور از هم پيمانانش در اروپا منتشر شده بود.

نخستين واكنش هاي اعتراضي در كشورهاي جنوب شرق آسيا به موضوع جاسوسي آمريكا را 'مارتي ناتاليگاوا' وزير امور خارجه اندونزي داشت. وي ديروز - چهارشنبه - گفته بود كه 'در مورد اين موضوع كه آمريكا از سفارتخانه اش در جاكارتا براي انجام فعاليت هاي نظارتي و شنود استفاده مي كرده، با ديپلماتهاي آمريكايي صحبت كرده است'.

وي تاكيد كرد كه 'جاكارتا، اين موضوع را نمي پذيرد و به شدت در مورد وجود تجهيزات نظارتي و شنود در سفارت آمريكا در جاكارتا معترض است'.

وزير امور خارجه اندونزي هشدار داد: چنانچه اين ادعا صحت داشته باشد، نه تنها نقض امنيت ما، بلكه نقض جدي قوانين ديپلماتيك است.

بر اساس اطلاعاتي كه در روزنامه 'سيدني مورنينگ هرالد' استراليا منتتشر شد، گروهي با نام 'سرويس ويژه جمع آوري اطلاعات' مسوول فعاليت هاي نظارتي و اطلاعاتي در سفارتخانه هاي آمريكا در كشورهاي مختلف بوده است.

هنوز مقامات آمريكايي در كاخ سفيد و سفارتخانه هاي اين كشور در كشورهاي جنوب شرق آسيا نسبت به اين گزارش ها واكنش نشان نداده اند.

آساق**د.م**1545 *1446

سرخط اخبار جهان