۹ آبان ۱۳۹۲، ۴:۳۱
کد خبر: 80883073
T T
۰ نفر
تاكید وزیر خارجه ایران بر اهمیت روابط تهران با پرتوریا

پرتوریا – محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه در پرتوریا گفت كه تهران برای روابطش با آفریقای جنوبی و نیز با قاره آفریقا اهمیت خاصی قایل است .

ظریف كه برای حضور در یازدهمین كمیسیون مشترك ایران و آفریقای جنوبی به پرتوریا سفر كرده است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آفریقای جنوبی یكی از مهمترین كشورهای قاره آفریقا و از جمله مهمترین بازیگران در جنبش غیرمتعهدها و یكی از كشورهای فعال و بانفوذ در صحنه بین المللی بشمار می آید.

وی با اشاره به مبارزات مردم آفریقای جنوبی علیه نظام آپارتاید و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم این كشور، گفت: تهران به روابطش با پرتوریا اهمیت زیادی می دهد .

ظریف اضافه كرد: برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است كه این روابط كه به طور سنتی در دو دهه گذشته دارای ثبات خوبی بوده است، بیش از پیش گسترش یابد.

وی افزود: در چند سال گذشته اعمال تحریم و فشارهای غیرقانونی از سوی آمریكا و اتحادیه اروپا، مشكلاتی را برای بخش خصوصی این كشور جهت همكاری با طرف های ایرانی شان ایجاد كرده و همین مسایل سبب شده است كه مقداری از روابط اقتصادی دو كشور كاسته شود.

ظریف افزود: خوشحالیم كه بعد از گذشت پنج سال، بار دیگر فرصتی ایجاد شده است كه به میزبانی وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ، كمیسیون مشترك دو كشور در پرتوریا برگزار شود.

وی اضافه كرد: این نشانه آن است كه در دوران جدید روابط بین ایران و آفریقای جنوبی با انتخاب دولت جدید در ایران، ما شاهد روند جدیدی در روابطمان با آفریقای جنوبی خواهیم بود كما اینكه روند مشابهی را در سایر كشورها مشاهده می كنیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما ضمن اینكه به روابطمان با قاره آفریقا و آفریقای جنوبی بسیار اهمیت می دهیم، امیدوار هستیم با حضور فعال بخش های خصوصی و دولتی، روابط اقتصادی ، تجاری و فنی بین دو كشور تقویت شده و یازدهمین كمیسیون مشترك بتواند دستاوردهای خوبی در جهت توسعه این روابط داشته باشد.

وی گفت: دولت آفریقای جنوبی به عنوان یكی از كشورهای قدرتمند جهان در حال توسعه، همواره مخالفت صریح خودش را با تحریم های یكجانبه غیرقانونی فرامرزی كه در واقع مانعی عمده در روابط تجاری و اقتصادی ایران با كشورهای دیگر نیز هست ، بیان داشته است.

ظریف اضافه كرد: به رغم مخالفت دولت آفریقای جنوبی، برخی اوقات بخش خصوصی این كشور بدلیل این تحریم ها وفشارها نتوانسته اند روابط خودشان را همكارانشان در بخش خصوصی ایران حفظ كنند و امیدوارم با شناخت واقعیات موجود و تحولاتی كه در سطح بین المللی در حال وقوع است، دولت آفریقای جنوبی و بخش خصوصی این كشور بتوانند از فرصت بسیار گسترده كه در ایران وجود دارد ، استفاده كنند.

وی اضافه كرد: خوشحالیم كه بخش خصوصی ایران در این سفر و در كمیسیون مشترك مشاركت خوبی داشته و توانسته است با طرف های آفریقای جنوبی ارتباط خوبی برقرار كنند وامیدواریم كه فصل جدیدی از روابط بخصوص در حوزه های صنعتی و تجاری مخصوصا توسط بخش خصوصی دو كشور ببینیم .

ظریف همچنین درباره اهمیت و جایگاه آفریقا در سیاست خارجی ایران گفت: اگر شما به سفرهای بنده دقت كنید اولویت های ما در روابط خارجی را در این سفرها می توانید، ببنید .

وی افزود: اولویت نخست ما منطقه است و سفر اول بنده به عراق، برای نشان دادن اهمیت روابط مان با عراق و منطقه بود.

وزیر خارجه ایران اضافه كرد: آفریقا نیز از اولویت های بسیار مهم ما است و این سفر كه بعد از سفر به عراق دومین سفر دوجانبه بنده بشمار می آید نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در روابط ایران است.

وی گفت: این سفر دوجانبه به آفریقای جنوبی نشان می دهد كه ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها نسبت به گسترش روابطش با آفریقا و كشورهای فعال غیرمتعهد و آفریقای جنوبی به عنوان یك كشور مستقل و پیشرفته و دارای روابط خوب با تهران، اهمیت ویژه ای قایل است.

دكتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر روز چهارشنبه به منظور حضور در یازدهمین كمیسیون مشترك ایران و آفریقای جنوبی وارد فرودگاه اور تامبو ژوهانسبورگ شد.

محمد جواد ظریف قرار است روز پنجشنبه در نشستی مشترك با نكوآنا ماشابانه همتای آفریقای جنوبی اش در چارچوب كمیسیون مشترك مذاكره داشته باشد.

نتایج مذاكرات هیات مذاكره كننده ایران و آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در این نشست مشترك مورد توافق نهایی قرار خواهد گرفت.

در پایان نشست كمیسیون مشترك ایران و آفریقای جنوبی ضمن انتشار بیانیه مشترك دو كشور در زمینه های توافق به عمل آمده، وزیران خارجه دو كشور نشست مشترك خبری برگزار خواهند كرد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین روز پنجشنبه قرار است با ژاكوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی دیدار داشته باشد.

خاورم.1552

سرخط اخبار جهان