۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 80872570
T T
۰ نفر
اعدام دو زن ایرانی در مالزی بر روابط دوجانبه تأثیر منفی می ‌گذارد

تهران - معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، حمل موادمخدر را علت عمده محكومیت ایرانیان در آسیای جنوب شرقی خواند و گفت: اعدام دو زن ایرانی در مالزی بر روابط دو جانبه تأثیر منفی می‌ گذارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری خانه ملت، «حسن قشقاوی» روز چهارشنبه درباره وضعیت كنونی ایرانیان محبوس در زندان‌های كشورهای آسیایی و مالزی، گفت: متأسفانه بیشتر این اعدام‌ها و زندانیان ایرانی در كشورهای آسیای جنوب ‌شرقی به ‌علت حمل مواد مخدر بوده و این موضوع تنها به محكوم شدن اخیر دو دختر ایرانی به اعدام ختم نمی‌شود.

قشقاوی با تأكید بر این كه به ‌طور حتم مجازات اعدام، حكم بد و نامناسبی برای روابط دو جانبه میان كشورها است، تصریح كرد: همیشه اعدام اتباع خارجی یك علامت بد برای روابط دو جانبه است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید كه من در این زمینه ملاحظات روابط دو جانبه میان كشورها را در نظر نمی‌گیرم.

وی درباره دو ایرانی محكوم به اعدام در مالزی، ادامه داد: توصیه ما به همتایان و مقامات مالزیایی این است كه چنین اقداماتی رخ ندهد تا دوستی و برادری میان ایران و مالزی تداوم یابد.

قشقاوی با اعلام این كه بحث پیگیری زندانیان ایرانی در مالزی جزء برنامه‌های همیشگی كاركنان و مسئولان وزارت امور خارجه است، تصریح كرد: استرداد مجرمین باید در چارچوب موافقتنامه میان دو كشور انجام شود كه متأسفانه تاكنون این توافقنامه میان دو كشور امضا نشده است.

وی افزود: از سوی دیگر طرف ایرانی همیشه برای امضای توافقنامه استرداد مجرمان آمادگی داشته اما طرف خارجی معمولا الزامی برای این كار ندارد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت و شرایط روابط كنسولی میان ایران و انگلستان نیز گفت: قرار است كه روابط میان دو كشور در سطح كاردار غیر مقیم ادامه یابد، اما هم‌اكنون در حال رایزنی هستیم تا كار كنسولی ایرانیان مقیم انگلیس در سفارت خود ایران انجام شود.

قشقاوی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت و ‌آینده روابط سیاسی و كنسولی جمهوری اسلامی ایران و كانادا، افزود: مذاكرات و توافقنامه‌هایی میان نمایندگان دو كشور در سازمان ملل انجام شد و ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در اوتاوا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع كانادا در تهران اعلام كرد.



** تعیین حافظان منافع ایران و كانادا، امور كنسولی 450هزار ایرانی را تسهیل كرد

قشقاوی با بیان این كه رفع و تسهیل كار كنسولی مردم دو كشور كانادا و ایران بسیار با اهمیت است، اظهارداشت:‌ هم‌اكنون حدود 450 هزار ایرانی در كانادا زندگی می‌كنند، از این‌رو در چند ماه اخیر سعی كردیم با تشكیل ستاد كانادا در وزارت امور خارجه مشكلات ایرانیان خارج از كشور را حل كنیم اما بالتبع بخشی از كارها نیاز به حضور در سفارت كشورها دارد.

قشقاوی با تأكید بر این كه هم ‌اكنون گام‌های اولیه برای تعیین كشورهای حافط منافع ایران و كانادا برداشته شده است، تصریح كرد:‌ این موضوع در حد توافق اولیه است، از این‌رو باید منتظر توافق نهایی باشیم.



** ستاد ویژه‌ای پیگیر وضعیت دیپلمات ربوده ‌شده ایران در یمن است

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت كنونی دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن و اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع، گفت: این وزارتخانه برای پیگیری وضعیت این دیپلمات ایرانی در چند ماه اخیر به طور مستمر با مقامات یمنی در تماس بوده است.

قشقاوی افزود: با توجه به تشكیل ستاد ویژه‌ای در نخست وزیری یمن برای پیگیری وضعیت این دیپلمات ایرانی امیدواریم زمینه رهایی وی فراهم شود، اما هیچ قولی نمی توانیم برای آزادی آن بدهیم.

وی ادامه داد: با توجه به این كه در برخی موارد ربایش دیپلمات‌ها در لیبی و سوریه منتج به نتیجه مثبت شده، ما امیدواریم كه هر چه زودتر دیپلمات ربوده شده در یمن‌ آزاد شود.

سیام(1)**9254**1478
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست