۲۷ مهر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 80865510
T T
۰ نفر
جایزه طاهره صفارزاده به یكی از بانوان دست به قلم اهدا می شود

تهران- دبیر نخستین جشنواره سراسری طنین بیداری از اختصاص جایزه «طاهره صفارزاده» به یكی از بانوان دست به قلم كشور كه وجوه شخصیتی و كاریش به این بانو نزدیك است، خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «رضا اسماعیلی» روز شنبه در نشست خبری این جشنواره گفت: به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت طاهره صفارزاده، شاعر، قرآن‌پژوه، مترجم و پژوهشگر ادبی، جشنواره «طنین بیداری» در سه بخش شعر، مقاله و پایان‌نامه برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال برنامه بزرگداشت «طاهره صفارزاده» شاعر، نویسنده‌، محقق و مترجم قرار است به صورت یك كنگره ادبی برگزار شود اما در سال‌های آینده این بزرگداشت به صورت 'جایزه ادبی صفارزاده' در می آید و هر سال از بانویی كه وجوه شخصیتی و كاریش به این نویسنده نزدیك است، تجلیل و تقدیر می شود.

دبیر اولین جشنواره سراسری طنین بیداری در مورد نحوه انتخاب بانوانی كه نامزد دریافت جایزه صفارزاده می‌شوند گفت: این افراد می بایست نویسنده، مترجم، شاعر و یا پژوهشگر و در بعدی از ابعاد زندگیشان نیز به طاهره صفارزداده نزدیك باشند.

اسماعیلی با بیان این كه داوری‌ها در حال انجام است، گفت: از میان 190 شاعر بانو كه توسط تیمی از داوران و با بررسی معیارهای فراوان و پس از چندین جلسه كار كارشناسی مشخص شدند، شش شاعر به عنوان نامزد دریافت جایزه ادبی طاهره صفارزاده معرفی شده اند كه با نظر كارشناسی به یكی از این افراد جایزه اهدا می شود.

وی از مرضیه محمدزاده، چیستا یثربی، پروین سلاجقه، مژگان عباسلو، مریم سقلاتونی و وحیده افسری به عنوان این شش شاعر نام برد .

اسماعیلی با بیان این كه امسال در بخش شعر این كنگره سه نفر و در بخش مقاله نیز دو نفر برگزیده خواهیم داشت، افزود: تاكنون 500 قطعه شعر از شاعران جوان، پیشكسوت و شهرستانی و 25 عنوان مقاله و پایان‌نامه به قلم افرادی كه در حوزه علمی و ادبی صفارزاده كار كرده و آثار ارزنده‌ای ارائه كرده اند به دبیرخانه جشنواره واصل شده است.

وی با بیان اینكه در سال‌های پیش آیین بزرگداشت این بانوی فرهیخته با هزینه شخصی برادرش برگزار می‌شد، افزود: سال گذشته در یكی از سالنهای حوزه هنری مراسمی برای بزگداشت صفارزاده برگزار شد و امسال با مشاركت مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان این مراسم روز اول آبان در حوزه هنری برگزار می شود.

مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در ادامه این نشست، صفارزاده را پرچمدار شعر اعتراض مسلمانی و انقلابی دانست و گفت: وی معلم افرادی چون سلمان هراتی، محمدرضا عبدالملكیان، علی محمد مودب و من در شعر اعتراض مسلمانی محسوب می شود.

علیرضا قزوه با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت برای شاعرانی چون شهریار، سهراب سپهری و همچنین طاهره صفارزاده با حضور خانواده های آنان گفت: مراسم بزرگداشت و تجلیل جزو برنامه های ما است زیرا این بزرگواران در اندازه ای هستند كه برنامه برایشان برگزار و مجتمع های فرهنگی و ادبی به نامشان ثبت شود.

قزوه با اشاره به اینكه صفارزاده به عنوان چهره دانشمند زن جهان اسلام معرفی شد، گفت: صفارزاده در شكل گیری حوزه هنری جزو كسانی بود كه معتقد بود باید پایگاهی با عنوان حوزه اندیشه و هنر در انقلاب شكل بگیرد و از نخستین كسانی بود كه جرقه شكل گیری حوزه هنری را زد و در نخستین جلسات شعر در این حوزه شركت كرد.

قزوه با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه طنین بیداری در روز چهارشنبه اول آبان ماه، گفت: امیدوارم این جایزه به جایزه ای معتبر تبدیل شود و هر سال نهادهای فرهنگی در برگزاری آن شركت كنند و امسال هم سازمان فرهنگی و هنری شهرداری جایزه ای را در روز اختتامیه اهدا خواهد كرد.

وی افزود: امیدواریم با مشاركت نهادهای مختلف در سالهای آینده این جایزه معتبر ترین جایزه بانوان محسوب شود.

فراهنگ(3)**1497**1588

سرخط اخبار فرهنگ