۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱
کد خبر: 80643398
T T
۰ نفر

مقام مسئول :

بازار سوم بورس كالا امسال راه اندازي مي شود

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۱۱
کد خبر: 80643398
بازار سوم بورس كالا امسال راه اندازي مي شود

تهران- مديرعامل بورس كالاي ايران از سهم 64 درصدي اين بورس از كل معاملات بازار سرمايه در سال 91 خبر داد و گفت: قرار است بازار سوم به عنوان نقطه عطف توسعه بازار سرمايه امسال راه اندازي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،'حسین پناهیان' در نشستی خبری افزود: راه اندازی بازار سوم بورس كالا یا همان بازار فرعی در حقیقت نقطه عطفی برای توسعه بازار سرمایه كشور بوده و فرصتی جدید برای افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی خواهد بود.

وی گفت : در این بازار بستر لازم برای معاملات گروه های جدیدی از كالاها در بورس فراهم خواهد شد كه براساس دستورالعمل مربوطه در مرحله نخست معاملات اموال غیرمنقول شامل املاك و مستغلات با كاربردهای گوناگون اعم از اداری،تجاری،مسكونی و اراضی زراعی و كالاهای تعلیق شده در بازار اول معامله خواهند شد.

پناهیان اظهار داشت: در مرحله بعدی، امكان معامله دامنه وسیعی از كالاها در این بازار فراهم می شود تا جانشین مناسبی برای فروش كالا از طریق مزایده باشد. به عبارت ساده تر كالاهایی كه در حال حاضر به روش مزایده توسط شركت ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی به فروش می رسند، امكان فروش در این بازار را خواهند داشت. در واقع در بازار سوم برخلاف بازار معاملات كالای فیزیكی كه تداوم عرضه در آن جزو شرایط اصلی پذیرش كالاها است ، این امكان را فراهم خواهد كرد تا كالاهایی كه تداوم عرضه ندارد در بورس قابل معامله باشند.

وی با تشریح محیط كسب و كار در سال گذشته به ارائه اهم اقدامات و عملكرد بورس كالا ایران در سال گذشته و راهبردها و برنامه های پیش روی آن در سال جاری افزود : مواجهه با ناملایمات اقتصادی متاثر از تشدید آثار محدودیت های بین المللی و به طور مشخص تحولات ناشی از نوسانات نرخ ارز و كندی رشد اقتصادی از جمله ویژگی های محیط كسب كار در سال گذشته بوده است.

وی در ادامه با بیان اینكه طی این سال ، پایبندی به سازوكار عرضه و تقاضا به عنوان كاركرد ذاتی بورس كالا در كنار مدیریت نوسانات شدید قیمتی در كالاهای پایه ای در راستای اهداف كلان اقتصادی كشور صورت گرفته است، تاكید كرد : دشواری شرایط همكاری با نهادها و سازمان‌های ذیربط به دلیل انتظارات متفاوت از دیگر مقولات محیط كسب كار در سال 91 بوده است.

**سهم 64 درصدی از كل معاملات بازار سرمایه

مدیرعامل بورس كالای ایران در ادامه از نسبت سهم 64 درصدی بورس كالای ایران از آمار كل معاملات بازار سرمایه در سال 91 خبر داد و تصریح كرد: در این سال ارزش معاملات بورس كالا بیش از 677 هزار میلیارد ریال بوده است كه نسبت به سال 90 كه بیش از 302 هزار میلیارد ریال بوده است، رشد بیش از دو برابر را نشان می دهد.

وی افزود: به این ترتیب بورس كالای ایران در سال گذشته 64 درصد ارزش كل معاملات بازار سرمایه كشور را به خود اختصاص داده است؛ البته ناگفته نماند كه سهم بورس كالا از كل ارزش بازار سرمایه كشور در سال 90 نیز 50 درصد بوده است.

**افزایش 17 درصدی ارزش معاملات صادراتی

پناهیان با اشاره به عملیات توسعه بازار بورس كالای ایران در سال گذشته گفت: تعداد كالای قابل معامله در سال مذكور به 185كالا افزایش یافته و تعداد كارگزاری های فعال به 77 شركت كارگزاری در پایان سال1391 رسید.

وی افزود : كالای 28 شركت داخلی و 6 شركت خارجی در سال 91 پذیرش شد و در مجموع كالای 68 شركت خارجی و 235 شركت داخلی شامل 59 شركت دولتی و 176 شركت خصوصی تا پایان سال 1391 پذیرش شده است.

مدیرعامل بورس كالای ایران همچنین از افزایش 17 درصدی ارزش معاملات صادراتی خبر داد و گفت : سال گذشته ارزش معاملات تالار صادراتی ما به مرز یك میلیارد و 907 میلیون دلار رسید.

**رشد عرضه فولادی ها و مسی ها

پناهیان با اعلام اینكه حجم معاملات محصولات فولادی و مس در سال گذشته نسبت به سال 90، به ترتیب رشد 27 و 41 درصدی داشته است، توضیح داد : ارزش معاملات محصولات فولادی طی سال گذشته نسبت به سال 90 رشد 105 درصدی را نشان می دهد.همچنین، این رقم برای محصولات مس، عدد 60 درصد را نمایش می دهد.

**رشد معاملات محصولات پتروشیمی

وی با اعلام این خبر كه حجم و ارزش معاملات مواد پلیمری در سال گذشته به ترتیب رشد 35 و 146 درصدی داشته است، افزود : حجم و ارزش مواد شیمیایی نیز به ترتیب رشد 30 و 148 درصدی داشته است.

وی در خصوص آمار معاملات محصولات كشاورزی با بیان اینكه ذرت در سال گذشته در بورس كالا به لحاظ حجم و ارزش رشد 54 و 55 درصدی داشته است، توضیح داد : در مورد دیگر محصولات كشاورزی ، بورس كالا رشدی را تجربه نكرده است؛ از جمله مهمترین دلایل این موضوع می توان به اختصاص ارز مرجع به واردات برخی كالاهای كشاورزی اشاره كرد كه باعث شد تا عرضه كنندگان این محصولات از آزادی عمل كمتری برخوردار شده و نتوانند كالاهای مزبور را در تالار بورس كالا عرضه كنند.

**اهم اقدامات در سال 91

پناهیان در ادامه به اهم اقدامات در سال 91 پرداخت و گفت: تصویب ضوابط اجرایی و تدوین دستورالعمل های مورد نیاز در خصوص فراهم كردن زمینه های قانونی و مقرراتی بورس از جمله، دستورالعمل بازار فرعی ، دستورالعمل سلف موازی استاندارد، اصلاحیه دستورالعمل معاملات آتی ، تصویب اقرار نامه و بیانیه ریسك معاملات آتی از اهم اقدامات بورس كالای ایران در سال گذشته است.

وی اظهار داشت: تدوین استاندارد برخی كالاهای مهم از جمله سنگ آهن، كنسانتره مولیبدن، میلگردهای ساختمانی و تدوین امیدنامه‌ی قرارداد آتی برای دارایی‌هایی همچون میلگرد، ذرت، كنجاله سویا و زیره‌ی سبز در تعامل با تولیدكنندگان، معامله گران و ذی‌نفعان، از دیگر اقدامات مهم این بورس در سال 91 بوده است.

**توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات

مدیرعامل بورس كالای ایران همچنین در مورد اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت : استقرار سامانه تسویه الكترونیكی چندبانكی (ستاب) و ایجاد بسترهای لازم برای اتصال بانك های متقاضی ارائه خدمات الكترونیكی تسویه و پایاپای، جهت تسهیل فرآیند معاملات از جمله اقدامات حائز اهمیت در این حوزه بوده است.

وی افزود : الكترونیكی كردن بخش اعظمی از فرآیندهای معاملاتی از جمله كنترل تضامین و واریز جرایم، ثبت مجوز مشتریان از طریق تبادل اطلاعات سامانه‌ی ثبت سفارش بورس با سایت بهین‌یاب و نظارت بر معاملات قراردادهای آتی از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.

علاوه بر این، وی از بسترسازی برای توسعه فعالیت كارگزاران در یك چارچوب نظام مند از طریق الكترونیكی نمودن ارتباطات وتبادل اطلاعات بورس با كارگزاران ( ایجاد بستر WAN در بیش از 60 نقطه شهر تهران از طریق خطوط MPLS و بیش از 20 نقطه در بستر رادیویی) خبر داد.

پناهیان با اعلام اینكه موتورمعاملاتی قرارداد‌های آتی با قابلیت انجام 200هزار معامله در ساعت، ارتقا و تغییریافت، گفت : از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه، ایجاد زیرساخت های الكترونیكی و فرآیندی برای معاملات برخط است.

وی در ادامه به دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته اشاره كرد و گفت: استقرار نظام پذیرش مشتری بر اساس ساز و كار جدید، ایجاد واحد نظارت بر بازار و استقرار نظام مبارزه با پولشویی در راستای قوانین و مقررات قانون مبارزه با پولشویی از موارد و اهم اقدامات سال 91 بوده است.

مدیرعامل بورس كالای ایران با اعلام این خبر كه در سال گذشته تامین مالی سریع و كم هزینه تولید كنندگان به ارزش180 هزار میلیارد ریال رسید، خاطر نشان كرد : از تعداد 3 میلیون و 448 هزار قرارداد معاملاتی منعقده شده در سال 1391 تنها 4 قرارداد به نكول منجر شده است .

**توسعه مناسبات بین المللی

وی همچنین با اشاره به توسعه‌ مناسبات بین‌المللی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه با بورس‌های مختلف ، افزود : دریافت و بومی سازی تجربیات نهادهای بین المللی در راستای ارتقاء عملكرد شركت بورس كالا نیز صورت گرفته است.

پناهیان همچنین به تعاملات داخلی بورس كالای ایران در سال گذشته كرد و تشریح كرد : توسعه و تعامل با نهادهای موثر داخلی از جمله اتاق های بازرگانی ، تشكل‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با فعالیت بورس كالای ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه برقراری تعامل با نهادهای آموزشی، پژوهشی و دانشگاهی، در جهت بهره‌گیری از پتانسیل علمی موجود در راستای توسعه‌ی بازار نیز صورت گرفته است، گفت : تقویت بنیان‌های دانش محوری در شركت با نهادینه كردن فرآیندهای علمی و ایجاد زیرساخت های جذب و حفظ نیروی انسانی كارآمد از دیگر اقدامات مهم در سال 91 بوده است؛ لازم به ذكر است كه 11،372نفرساعت آموزش برای ذینفعان بازار نیز برگزار شده است.

**اجرای سند استراتژیك بورس كالا در سال 92

پناهیان با بیان اینكه شركت بورس كالای ایران در سال 1392 راهبردهای بلندمدت خود را در چارچوب سند استراتژیك كه در سال گذشته طراحی و تدوین شده است، پی گیری خواهد كرد، به رویكردهای بورس كالای ایران در سال 92 پرداخت .

وی گفت : در سال جاری در جهت تعمیق كاركردهای اصلی بورس كالا در اقتصاد ملی همانند مقابله با نوسانات شدید قیمتی ،مرجع كشف قیمت های پایه، توسعه بازارهای صادراتی ، زمینه ساز پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ارتقای سیاست های ملی اقتصاد و كشف راه‌حل‌های جدید برای رفع چالش‌های نوظهور گام بر خواهیم داشت.

وی راهبردهای 8 گانه شركت در قالب سند استراتژیك را اعلام و بیان كرد : اولین راهبرد شركت، تكمیل و استانداردسازی چرخه فعالیت بورس كالا در زنجیره ارزش است .

مدیرعامل بورس كالای ایران با بیان اینكه توسعه كیفی و كمی پذیرش و عرضه‌ كالاها و دارایی های پایه جدید از دیگر راهبردهای سند استراتژیك شركت است، توضیح داد : اهداف این راهبرد شامل،گسترش فعالیت های رینگ صادراتی و افزایش انگیزه حضور شركتها و افزایش عرضه و پذیرش كالاها با عملیاتی كردن الزامات ماده 33 قانون بهره وری افزایش بخش كشاورزی در راستای عرضه‌ی محصولات كشاورزی برای قیمت تضمینی در تعامل با وزارت جهاد كشاورزی، اتحادیه تعاونی های روستایی است.

وی راهبرد دیگر را ارتقاء شفافیت و امنیت فعالیت های معاملاتی، و پشتیبانی از ارائه كیفی خدمات به مشتریان معرفی كرد .

**راه اندازی ابزارهای مالی جدید

پناهیان در ادامه توسعه ابزارهای مالی جدید را از دیگر راهبردهای سند استراتژیك بورس كالای ایران معرفی و اعلام كرد : راه اندازی و توسعه قراردادهای آتی بر روی دارایی های پایه جدید ،راه اندازی و توسعه معاملات سلف موازی استاندارد برای كالاهای واجد شرایط از جمله میلگرد و افزایش سهم ابزارهای مالی جدید از معاملات بورس، از جمله اهداف در جهت توسعه ابزارهای مالی جدید است.

وی در ادامه با تشریح راهبرد استراتژیك ترویج كاركردها و نقش بورس كالا در توسعه بازارهای مدرن گفت: شناسایی و آموزش گروه های مختلف ذینفعان در مورد كاركردهای بورس كالا در بخش های مختلف صنعتی وكشاورزی ،راه اندازی و توسعه پورتال جدید بورس كالای ایران و برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی در خصوص ابزارها و كالاهای پذیرش شده از اهداف این راهبرد به شمار می رود.

** ارتقای سطح تعامل با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر

پناهیان ششمین راهبرد سند استراتژیك بورس كالای ایران را ارتقاء سطح تعامل با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر معرفی كرد و با اشاره به اینكه راهبری، توسعه و ارتقاء بهره وری دارایی های فكری از دیگر راهبردهای سند استراتژیك بورس كالای ایران در سال 92 است، گفت : افزایش بهره مندی از فرصت ها در جذب و نگهداشت نیروهای متخصص، توسعه و بهبود توانمندی های منابع انسانی، ایجاد چرخه مدیریت دانش و بهبود مستمر شایستگی ها، ارزش های اخلاقی و شاخص های اجتماعی منابع انسانی از اهم اهدف راهبرد مذكور است.

مدیرعامل بورس كالای ایران آخرین راهبرد سند استراتژیك بورس كالای ایران را بازمهندسی فرآیندهای شركت بورس كالای ایران معرفی كرد و توضیح داد : آسیب شناسی، بازنگری و بروزرسانی فرآیندهای شركت بورس كالا، شناسایی نظامهای فرآیندی بورس های كالایی مشابه، طراحی الگوی سنجش ارزش افزوده هر یك از فرآیندهای شركت و استقرار سیستم الكترونیكی ارزیابی عملكرد از اهداف این راهبرد است.

اقتصام(3)** 9141**1601
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد