۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 80577255
T T
۰ نفر

داماد چاوز معاون رييس جمهوري ونزوئلا شد

۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۰۵
کد خبر: 80577255
داماد چاوز معاون رييس جمهوري ونزوئلا شد

مادريد – 'نيكولاس مادورو' رييس جمهوري موقت ونزوئلا كه شب گذشته به اين سمت سوگند ياد كرد، بلافاصله 'خورخه آرئازا' داماد هوگو چاوز را كه تاكنون وزير علوم و فناوري اين كشور آمريكاي جنوبي بود، به عنوان معاون خود برگزيد.

به گزارش ایرنا، آرئازا 39 ساله از طرفداران سرسخت چاوز به شمار می رود كه از همان آغاز به قدرت رسیدن رییس جمهوری فقید ونزوئلا در سال 1998 میلادی در زمینه ارتباطات و اطلاعات نقش فعالی ایفا می كرد و از سال 2011 نیز به عنوان وزیر علوم و فناوری این كشور انتخاب شد.

او تاكنون در زمینه های مختلف از جمله اطلاعات و ارتباطات ، مدیریت اداری و سیاسی در دولت ونزوئلا فعالیت كرده و یكی از طراحان و پشتیبانی كنندگان اصلی پرتاب ماهواره 'سیمون بولیوار' برای كشورش با كمك چین در سال 2008 بوده است.

آرئازا در سال 2007 میلادی با 'روسا ویرخینیا' دختر بزرگ هوگو چاوز ازدواج كرده است و آنها اكنون صاحب یك فرزند پسر هستند.

با این حال، فعالیت سیاسی آرئازا در سه ماه اخیر و پس از بستری شدن هوگو چاوز در بیمارستان پررنگ شد و او به یكی‌ از سخنگویان رسمی‌ رییس جمهوری ونزوئلا تبدیل شد كه از هاوانا، اطلاعات مربوط به بیماری او را بیان می كرد.

'نیكولاس مادورو' معاون رییس جمهوری ونزوئلا لحظاتی پس از آنكه شب گذشته در مراسمی با حضور 'رافائل كورئا' رییس جمهوری اكوادور در مجلس ملی این كشور به عنوان كفیل ریاست جمهوری سوگند خورد، آرئازا را به معاون خود برگزید.

آنها سپس به آكادمی نظامی كاراكاس رفتند تا در برابر پیكر چاوز، سوگند یاد كنند كه راه او را برای استقلال كامل ملت خود، دنبال كردن سوسیالیسم موردنظر او، تبدیل ونزوئلا به یك قدرت و كمك به استقرار یك نظام جدید بین المللی كه عادلانه تر، متوازن تر و سازنده تر باشد و نیز، تحقق آرمانهای 'سیمون بولیوار' رهبر آزادیبخش امریكای جنوبی دنبال خواهند كرد.

مادورو روز گذشته نیز در مراسم رسمی وداع با چاوز كه سران 33 كشور و هیاتهای نمایندگی از 54 كشور جهان در آن حضور داشتند و به گفته تلویزیون دولتی ونزوئلا، میلیونها نفر از مردم نیز در اطراف محل برگزاری مراسم، این برنامه را از صفحات بزرگ تلویزیونی می دیدند، گفت:' فرمانده آنها كه با تو نبودند، هرگز نخواهند توانست با ما هم باشند. ما راه تو را با قدرت و قاطعیت ادامه خواهیم داد.'

بنا به گزارشها، مراسم سوگند مادورو به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا با اعتراض مخالفان دولت روبرو شد كه این اقدام را مغایر با قانون اساسی می دانند زیرا معتقدند چاوز پیش از انجام مراسم سوگند ریاست جمهوری فوت كرده و طبق قانون، باید رییس مجلس ملی، اداره كشور را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده بگیرد.

این در حالی است كه حزب حاكم ازجمله 'دیوسدادو كابیو' رییس مجلس ونزوئلا تاكید دارند كه چاوز پیش از مرگ بطور خصوصی در برابر اعضای دیوان عالی قضایی كشور سوگند ریاست جمهوری یاد كرده است و طبق قانون اساسی، پس از او معاونش باید اداره كشور را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده گیرد.

مادورو كه سخنانش شب گذشته پس از ادای ادای سوگند در مجلس ملی ونزوئلا با شعارهای حمایت آمیز هواداران چاوز بارها قطع شد، از خانم 'تیبیسای لوسنا' رییس شورای ملی انتخابات خواست فراخوان فوری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در كشور بدهد.

با این حال، مخالفان دولت در نشست یادشده شركت نكرده بودند و 'هنریكه كاپلریلس' رهبر مخالفان و رقیب چاوز در انتخابات ریاست جمهوری اكتبر گذشته، انتصاب مادورو را 'یك تقلب قانونی' توصیف كرده است.

از سوی دیگر، انتصاب مادورو به عنوان رییس جمهوری موقت نشانه آن است كه او همانطور كه چاوز وصیت كرده است، نامزد حزبش برای انتخابات ریاست جمهوری پس از او خواهد بود.

این انتخابات طبق قانون اساسی ونزوئلا، باید ظرف یك ماه آینده برگزار شود.

اروپام **1234**1551**1577

سرخط اخبار جهان