تعرفه نهايي واردات خودرو اعلام شد/ كاهش تعرفه واردات به نصف

تهران - قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص ضرورت كاهش تعرفه واردات خودرو همزمان با مصوبه آزادسازي قيمت خودرو گفت: طبق برنامه زمان بندي شده در نهايت تعرفه واردات خودرو بعد از پنج سال به 25 درصد خواهد رسيد.

'مسعود موحدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تاكید كارشناسان بر لزوم به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو، همزمان با آزادسازی قیمت ها برای حمایت از مصرف كننده افزود: به این ترتیب با كاهش تدریجی تعرفه ها طی پنج سال، تعرفه نهایی واردات خودرو از 50 درصد به 25 درصد كاهش خواهد یافت.

وی با رد تعرفه 90 درصدی واردات خودرو و تاكید بر این كه، هم اكنون این تعرفه حدود 50 درصد است، گفت: از آنجا كه در گمرك مبنای نرخ محاسباتی تعرفه ها از ارز مرجع به ارز مبادلاتی تغییر پیدا كرد، تعرفه ها برای برخی كالاها از جمله خودرو 40 تا 45 درصد كاهش پیدا كرده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در مصوبه آزادسازی قیمت خودرو مكانیزمی دیده شده است تا این تعرفه ها طی یك برنامه زمان بندی سالانه كاهش پیدا كند، در حالی كه این امر چند سال بود اجرا نمی شد.

وی با بیان این كه، در شرایط فعلی نیازمند اخذ تصمیمات تعادلی هستیم، گفت: زمانی كه كالاهای گروه 9 از اولویت های دریافت ارز مرجع خارج شدند، خودروهای وارداتی مشمول این امر نیز در دو گروه خودروهای با حجم موتور زیر 2500 سی سی و بالای آن تقسیم بندی شدند.

موحدی افزود: عدم اختصاص ارز مبادلاتی به خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی كه خودروهای لوكس تری هستند با برخی فشارها و انتقادها مواجه شد كه لزوم مدیریت برای افزایش رضایت مشتریان می طلبید.

وی تصریح كرد: در مصوبه آزادسازی قیمت خودرو مكانیزم جامعی در این خصوص طراحی شده كه همزمان با كاهش تدریجی تعرفه، خودروسازان باید پاسخگوی نیاز بازار باشند و شرایطی را بوجود آورند تا در پایان این دوران كه شرایط بهتری را از نظر تولید خواهیم داشت، شرایط رقابتی تری بر بازار حاكم شود.

اقتصام(4)**3917**1594

سرخط اخبار اقتصاد