۱۸ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۱۹
کد خبر: 80531482
T T
۰ نفر
صالحي: هيچ مناقشه اي ابدي نبوده و روزي حل خواهد شد

برلين - وزير امور خارجه جمهوري اسلامي با ابراز اميدواري نسبت به نتيجه بخش بودن مذاكرات آتي، با بيان اينكه سوء تفاهم هايي درزمينه بحث فعاليت هاي هسته اي بوجود آمده،گفت: هيچ مناقشه اي ابدي نيست و بالاخره يك روز بايد حل شود، از جمله مناقشه هسته اي.

'علی اكبر صالحی' كه به منظور شركت در چهل و نهمین كنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر كرده بود در پایان سه روز فعالیت دیپلماتیك فشرده و سنگین،قبل از ترك برلین به مقصد قاهره به پرسش های خبرنگار ایرنا درباره برخی مسائل و موضوعات داخلی و بین المللی پاسخ داد.



** روابط با آلمان، بهترین در اروپا

از وزیر امور خارجه ابتدا درخصوص سفر به آلمان، روابط با این كشور اروپایی و همچنین نقش برلین در پیشبرد مذاكرات هسته ای با توجه به حضور این كشور در فهرست اعضای گروه مذاكره كننده 1+ 5 سوال شد.

صالحی در پاسخ گفت:آلمان كشور مهمی است و روابط دو كشور یكی از بهترین روابط دو جانبه ایران با یك كشور اروپایی است،ما مشتركات فراوانی داریم و دو ملت نیز از قدیم با هم در تماس بوده اند.

رییس دستگاه دیپلماسی كشور با اشاره به دیدار خود با همتای آلمانی اش در این سفر،گفت:احساس من این است كه سیاست و رفتار مجموعه مسوولین سیاسی آلمان بخصوص آقای وزیرخارجه عقلانی بوده و آنها سعی می كنند عملكرد ها مبتنی بر واقع گرایی باشد.

صالحی خاطرنشان كرد:برغم اینكه آلمان ها قید ها و موانع خود را در مجموعه اروپایی دارند اما واقع گرا و عمل گرا هم هستند و این یكی از امتیازات خوب و مهم سیاستمداران آلمانی است.

وزیر امور خارجه ایران درخصوص نقش آلمان در پیشبرد مذاكرات با غرب،گفت: شرایط موجود این امكان را می دهد كه بتوانیم با آلمانی ها بیشتر كار كنیم و برلین نقش موثرتری در گروه 1 + 5 درخصوص حل قضیه هسته ای ایران انجام بدهد .

صالحی با بیان اینكه انتظار ما این است و آن را در دیدار با آقای وستروله هم مطرح كردیم،گفت:با توجه به روابط خوب ما با آلمان و همچنین نزدیكی و همكاری خوب آلمان با دیگر كشورهای اروپایی و همچنین آمریكا،این كشور می تواند نقش كلیدی تری بازی كرده و مسوولیت فعال تری در این ارتباط برعهده بگیرد.



** معاذ الخطیب را انسانی علاقمند به حل بحران سوریه دیدم

وزیر امور خارجه در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوالی درخصوص محتوای دیدارش با احمد معاذ الخطیب به عنوان رییس گروه ائتلاف مخالفان سوری درحاشیه نشست مونیخ كه بازتاب بسیار زیادی در رسانه های بین المللی داشته،گفت:دیدار بسیار خوب و مفیدی بود و ایشان را یك انسان دلسوز و علاقمند به حل بحران سوریه دیدم.

صالحی خاطرنشان كرد: احساس كردم كه آقای خطیب یك انسان واقع گرا است كه بخاطر همین ویژگی اش ازسوی برخی افراد و گروه ها تحت فشار قرار گرفته است.

وی افزود:در گفتگو هایی كه با مقام های اروپایی داشتم آنها نیز مواضع اخیر اتخاذ شده از سوی آقای الخطیب را تایید می كردند.

صالحی خاطرنشان كرد:من فكر می كنم كه ایشان در نهایت با بینش و پیشینه خود بتواند جریان معارضه در سوریه را در جهتی هدایت كند كه در نهایت به نفع ملت این كشور باشد بدون ابنكه نسخه ای از خارج برای این كشور پیچیده شود.

وزیرامورخارجه تصریح كرد: آقای الخطیب برای گفتگو با دولت سوریه اعلام آمادگی كرده و این خودش عمل گرایی و واقع گرایی وی را نشان می دهد .

صالحی ادامه داد: البته ایشان شرایطی هم برای گفتگو دارد و این طبیعی است كه طرفین شرایط خود را داشته باشند و اگر فرایند گفتگو ها آغاز شود در خلال آن می توان بسیاری از مسائل مورد سوء تفاهم را حل كرد .

وزیر امور خارجه تصریح كرد:قبل از آغاز فرایند گفتگو ها نمی توان همه چیزها را پیش بینی كرد،گفتگو یك فرایند است كه در داخل آن می توان موضوعات مختلف را مطرح و درمورد آن تصمیم گرفت اگر همه چیز قابل پیش بینی بود كه دیگر نیازی به گفتگو نبود .

** چرا قزاقستان ؟

با اشاره به انتخاب و معرفی كشور قزاقستان به عنوان میزبان دور بعدی مذاكرات هسته ای گروه 1+ 5 با ایران،از وزیر امور خارجه دلیل این انتخاب سوال شد كه وی در پاسخ گفت: قزاق ها از مدتها قبل تقاضا كرده بودند و در لیست كشورهای مورد نظر برای میزبانی مذاكرات قرار داشتند.

صالحی افزود: در سفرهای قبلی كه من به این كشور داشته ام آنها بارها پیشنهاد خود را برای میزبانی مذاكرات هسته ای ارئه كرده بودند.قزاقستان كشور نزدیك به ما است و روابط سیاسی بسیار خوب و گرمی با ایران دارد روابط تجاری و اقتصادی دو كشور نیز روز به روز درحال توسعه و گسترش است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد:قزاقستان كشوری است كه اعتماد كامل به مسوولین آن داریم و به عنوان یك میزبان بی طرف مورد اعتماد كامل ما هستند.



** توافق با آرژانتین بسیار خوب بود

با اشاره به توافق اخیر تهران - بوئنس آیرس درباره حل مسئله آمیا،از وزیر امور خارجه در رابطه با جزئیات این توافق و مرحله بعدی در دستور كار، سوال شد كه وی در پاسخ،این توافق را بسیار مهم و خوب توصیف كرد و گفت: تفاهم نامه امضا شده شامل 9 بند است.

صالحی افزود:در بندهای این توافق نامه مشخص شده كه در آینده چه گام های دیگری برای تشكیل كمیسیون مورد نظر برداشته شود.

وی ادامه داد: البته قبل از هر چیز این تفاهم نامه باید به تایید مجلس برسد و تا عملیاتی شود،ما هم باید آن را به تایید مقامات ذیربط برسانیم كه البته از این نظر مشكلی نداریم .

وزیرامورخارجه گام بعدی این توافق نامه را تعیین 5 متخصص بین المللی عنوان كرد كه باید مورد توافق طرفین باشند و بعد از آن كارهای بعدی در دستور كار قرار گیرد.



** از اتفاق روز یكشنبه در مجلس متاسف شدم

از وزیر امور خارجه به عنوان یك عضو دولت،درخصوص مسائل مطرح شده در جلسه روز یكشنبه مجلس و استیضاح وزیر كار،رفاه و تامین اجتماعی سوال شد كه وی به شدت از این موضوع ابراز تاسف كرد.

صالحی با بیان اینكه آرزو داشتم چنین اتفاقی نیافتد،گفت:به طور قطع هر ملتی دلش می خواهد دولتمردانش كه به عنوان متولیان امور كشور هستند،در انسجام، وحدت و در یك شرایط همدلی و وفاق قرار داشته باشند .

وزیرامورخارجه افزود:وقتی ملتی می بیند كه دولتمردانش درحالت اختلافی غیرقابل توجیه قرار دارند و وفاقی وجود ندارد،این موضوع اثر روانی نامطلوبی روی ملت دارد و به یقین درجهت ارتقای روحیه ملت نبوده و آن را تضعیف می كند.

صالحی بار دیگر با بیان اینكه آروز داشتیم و دوست داشتم كه این اتفاق نمی افتاد و من خیلی از این بابت متاسف شدم،گفت: آروزی همه ما این است كه خواسته های ملت تامین شود و با اقدامات خود روحیه ملت را بالا ببریم و آنها را شاد و بانشاط كنیم.

وزیر امور خارجه با تاكید بر اینكه اینگونه رفتارها و اتفاقات برای ملت نشاط آفرین نیست،گفت:باید سعه صدر بیشتری داشته باشیم و در شرایطی كه بدخواهان و بعضی ها بر علیه ما بسیج شده اند،همدل باشیم.

صالحی تصریح كرد:بدترین كار در این شرایط این است كه در برابر دشمن و بدخواهان، به جای اینكه به یك ریسمان وحدت آفرین متصل باشیم، اینگونه نشان دهیم كه جبهه ما متفرق است.

وی افزود: خداوند هم گفته و روایات و احادیث هم بر این نكته تاكید دارد كه هر وقت تفرقه بین شما افتاد بدانید،عاقبت خوشی نخواهید داشت.



** به لطف خدا اهداف سفر محقق شد

وزیر امور خارجه در پایان این گفتگو در ارزیابی كلی از سفر سه روزه اش به آلمان و دستاوردهای آن،گفت: با زحمتی كه همه دوستان كشیدند و برنامه ریزی های دقیقی كه با درایت نماینده سیاسی جمهوری اسلامی در آلمان انجام شد،

توانستیم تا حدودی خواسته های ملت بزرگ ایران را به گونه ای تامین كنیم كه بر عزت و اقتدار ملت در این ایام عزیز افزوده باشد.

صالحی تاكید كرد:ملت ایران خیلی بیشتر از اینها حق دارد و باید تا میتوانیم برای سربلندی،عزت و اقتدار ملت سرافراز ایران اسلامی تلاش كنیم.

اروپام** 1701

سرخط اخبار جهان