پيش‌بيني مي‌شود وابستگي بودجه به نفت تا پايان برنامه پنجم توسعه به صفر برسد

كرمانشاه - حجت‌الاسلام والمسلمين 'غلامرضا مصباحي‌مقدم' گفت: قرار است بودجه سال آينده براساس صادرات يك ميليون بشكه نفت در روز بسته شود و پيش‌بيني مي‌شود وابستگي بودجه به نفت تا پايان برنامه پنجم توسعه به صفر برسد.

رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عصر پنجشنبه در همایش 'اقتصاد مقاومتی، آسیب‌ها و راهكارها' در محل دانشگاه آزاد اسلامی كرمانشاه افزود: پیش‌بینی می‌شود وابستگی بودجه به نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه به صفر برسد.

وی به حركت در مسیر اقتصاد مقاومتی تاكید كرد و گفت: مدیریت واردات، كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و در مقابل افزایش صادرات غیرنفتی از جمله اقداماتی است كه باید در شرایط اقتصاد مقاومتی انجام داد.

وی با یادآوری اینكه هدف از تحریم‌ها، منزوی كردن ایران همسو با تلاش برای انصرف سایر كشورها از برقراری روابط با جمهوری اسلامی است، گفت: باید با توسعه و گسترش روابط بویژه روابط اقتصادی با سایر كشورها، نشان دهیم كه اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا و انفعال نیست.

این نماینده مجلس به تفاوت میان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی اشاره و خاطرنشان كرد: اقتصاد ریاضتی زمانی شكل می‌گیرد كه كشوری با مشكلات اقتصادی و كسر بودجه مواجه باشد اما اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم و اعمال فشار از سوی كشورهای خارجی به وجود می‌آید.

وی تاكید كرد: استكبار جهانی به دنبال آن است تا سیاست كشورهای در حال توسعه را برای اهداف خود هدایت كند اما در مقابل این تسلیم شدن، در زمینه حذف و سرنگونی این دولت‌ها تضمین نمی‌دهد.

رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تلاش مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اشاره كرد وگفت: مجلس در تلاش است تا روش‌های برای برگزاری انتخابات را ارتقا و بهبود بخشد.

مصباحی‌مقدم به شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره كرد و گفت: باید كاری كنیم تا مانع ثبت‌نام افرادی شویم كه فاقد صلاحیت حداقلی‌ برای احراز شرایط كاندیداتوری هستند زیرا این مساله سبب افزایش هزینه‌های شورای نگهبان شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها نیز اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این زمینه به سال آینده و بعد از انتخابات ریاست جمهوری موكول شده است.

1592

567**2023**
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد