۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82766376
T T
۰ نفر

معابر نامناسب شهري ديواري پيش روي معلولان

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۵
کد خبر: 82766376
معابر نامناسب شهري ديواري پيش روي معلولان

تبريز - ايرنا - بسياري از معابر شهري مرند نه تنها براي معلولان مناسب سازي نشده بلكه براي افراد سالم جامعه نيز، مشكل آفرين است.

به گزارش ايرنا، در گذر از پياده روهاي شهر مرند، به زحمت مي تواني از لابه لاي آدم ها و بساط پهن شده دستفروش ها در كف پياده رو و همچنين ويترين سيار مغازه ها كه بيش از نيمي از پياده روها را گرفته است، عبور كني و اين سختي براي يك فرد معلول و يا سالمند، مضاعف مي شود.
بسياري از معابر شهري مرند نه تنها براي معلولان مناسب سازي نشده بلكه براي افراد سالم جامعه نيز، مشكل آفرين است.
اين در حالي است كه مناسب سازي شهري يك پيشنهاد نيست بلكه يك الزام است و در سياست هاي كلي نظام ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب نيز بر ضرورت رعايت نياز و آسايش جانبازان و معلولان در طراحي فضاي شهري و اماكن عمومي تاكيد شده است.
مناسب ‌سازي بناها و مراكز خدمات عمومي، معابر شهري، مراكز اداري، تفريحي و ورزشي و وسائط نقليه عمومي با وضعيت جسمي جانبازان و ناتوانان جسمي و حركتي، منطبق بر معيارهاي مطلوب در بخش شهرسازي اين سياست ها مورد توجه قرار گرفته است.

**مناسب سازي معابر از سال آينده
شهردار مرند، در گفت گو با خبرنگار ايرنا، با اشاره به برنامه شهرداري براي مناسب سازي معابر شهري اظهاركرد: شهرداري مرند از سال آينده نسبت به مناسب سازي معابر شهري بويژه پياده روها اقدام مي كند و در اين زمينه، معابر اصلي در اولويت قرار دارد.
حسين كاوه افزود: يكي از وظايف شهرداري صدور پروانه هاي ساختماني و الزام مالكان به مناسب سازي براي معلولان و سالمندان است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد مناسب سازي براي معلولان و سالمندان در پارك ها نيز رعايت شود، گفت: نبود صندلي در معابر شهري يكي از نقايص معابر شهر مرند است كه از سال آينده نسبت به رفع آن نيز اقدام خواهيم كرد.
شهردار مرند اظهاركرد: بهسازي معابر مرند براي رفت و آمد آسان معلولان و سالمندان نياز به جراحي دارد.

**انتقاد از كندي مناسب سازي شهري
معاون فرماندار مرند نيز با اشاره به اينكه 13 درصد جمعيت كشور را سالمندان تشكيل مي دهند، افزود: اقداماتي كه در حوزه سلامت و بهداشت در كشور انجام گرفته موجب افزايش اميد به زندگي در ميان سالمندان شده است اما بايد ميزان خدمات به سالمندان و آگاهي بخشي به جامعه در جهت تكريم سالمندان افزايش پيدا كند.
عادل اصغرپور با اشاره به اينكه مناسب سازي شهري براي معلولان و سالمندان به كندي پيش مي رود، اظهاركرد: ادارات مربوطه بايد به نحوي وارد عمل شوند تا امكانات خدماتي، رفاهي و عبور و مرور در ساخت و سازها با نظارت شهرداري اعمال شود.
وي گفت: طبق مصوبه قانوني ظرف سه سال بايد تمامي ادارات نسبت به مناسب سازي ساختمان هاي خود اقدام كنند كه اميد است در برنامه ريزي دستگاه هاي اداري مورد توجه قرار گيرد.

**نماد رسميت بخشيدن به حقوق معلولان
رئيس اداره بهزيستي شهرستان مرند با اشاره به مشكل عمده معلولان گفت: مشكل عمده معلولان و سالمندان در تمامي كشور بويژه شهرستان مرند، استفاده نكردن از فرصت هاي برابر است كه متاسفانه در معابر شهري با آن روبه رو هستيم.
حسين محمدزاده با تقدير از برخي ادارات شهرستان به جهت مناسب سازي معابر براي معلولان و سالمندان ابراز كرد: ايجاد رمپ براي عبور و مرور معلولان، نماد رسمت بخشيدن به حقوق اين قشر از جامعه است.
وي خاطرنشان كرد: انجمن معلولان شهرستان مرند براي اولين بار، در سال جاري تشكيل شد تا مطالبات صنفي اين قشر از جامعه در اين انجمن بررسي و رسيدگي شود.
رئيس بهزيستي شهرستان مرند همچنين از تشكيل بنياد فرزانگان شهرستان مرند متشكل از فرهيختگان سالمند خبر داد.

**توجه به مناسب سازي شهري در احداث مدارس
رئيس آموزش و پرورش شهرستان مرند نيز گفت: در مدارسي كه در سطح شهرستان در حال احداث است، نسبت به مناسب سازي براي معلولان اقدام مي شود.
معراج پيري افزود: 17 طرح مدرسه سازي توسط خيران در شهرستان مرند در حال انجام است و 6 مدرسه نيز توسط دولت در اين شهرستان احداث مي شود كه در تمامي اين طرح ها بر رعايت حقوق معلولان توجه شده است.
وي با اشاره به اينكه به تازگي يك مدرسه به همت خانواده شهيد زهدي پور احداث شد كه مناسب سازي شهري رعايت شده است، گفت: عمليات بهسازي معابر شهري در خانه معلم و كلينيك فرهنگيان مرند هم صورت گرفته است.

** ضرورت فرهنگ سازي تكريم سالمندان
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران شهرستان مرند اظهار كرد: جهت رفاه حال جانبازان و ايثارگران، پله و صندلي برقي در ساختمان بنياد شهيد و امور ايثارگران مرند تعبيه شده است.
محمدباقر احمدي فزود: متاسفانه علائم راهنمايي و رانندگي كه براي استفاده جانبازان و معلولان در سطح خيابان هاي شهر مرند نصب شده قابل استفاده براي آن ها نيست زيرا كه عموم مردم با اشغال آن ها، جانبازان و معلولان را در استفاده از اين خدمات محروم مي كنند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مرند نيز بر ضرورت فرهنگ سازي تكريم معلولان و سالمندان تاكيد كرد و گفت: فرهنگ سازي احترام به سالمندان بايد از مدارس آغاز شود كه بر اين اساس مي توان با برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري از جمله خاطرات كودكان و نوجوانان از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، اين دو نسل را به هم نزديك تر كرد.

**تساوي فرصت ها براي معلولان در جامعه
مجلس شوراي اسلامي بر اساس قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، تمامي وزارتخانه‌ ها، سازمان‌ ها و مؤسسه ها و شركت‌ هاي دولتي و نهادهاي عمومي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تربيت بدني و شهرداري‌ ها را موظف كرده است تا در طراحي و احداث ساختمان ‌ها و اماكن عمومي، معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل كنند كه امكان دسترسي و بهره ‌مندي معلولان همچون افراد عادي فراهم شود.
اميد است دسترسي آحاد مردم به خدمات عمومي و اجتماعي با هدف تساوي فرصت‌ ها و مشاركت معلولان در جامعه، تسهيل شود.
شهرستان مرند با 250 هزار نفر جمعيت در 70 كيلومتري شمال غرب تبريز واقع است.
تنظيم: نعمت مرادپور ** انتشار: پرويز انصاري
6132/3071

سرخط اخبار استان‌ها