۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 83097036
T T
۰ نفر
هفت كشور خارجي در همايش جاده ابريشم حضور مي يابند

تبريز-ايرنا- سرپرست پژوهشگاه ميراث فرهنگي كشور با اشاره به برگزاري سومين كنفرانس بين المللي باستان شناسي و حفاظت مسير جاده ابريشم در تبريز، گفت: صاحب نظران و استادان اين حوزه از هفت كشور جهان در اين كنفرانس حضور مي يابند.

بهروز عمراني روز دوشنبه در نست خبري با اصحاب رسانه، مدت برگزاري اين كنفرانس را سه روزه اعلام و اضافه كرد: به دليل اهميت و جايگاه تبريز و آذربايجان شرقي اين كنفرانس دوسالانه پس از 2 دور برگزاري در چين، به مناسبت رويداد بين المللي تبريز 2018 به تبريز واگذار شده است و محل برگزاري آن كاروانسراي تاريخي يام در 50 كيلومتري اين شهر تعيين شده است.
وي افزود: در اين كنفرانس كه طي روزهاي 22 تا 25 آبان برگزار مي شود، تعداد 21 عنوان مقاله از كشورهاي چين، ازبكستان، ايتاليا، ايران، روسيه، اتريش، آلمان و تركيه ارايه مي شود و علاوه بر آن 19 مقاله نيز در قالب سخنراني از سوي استادان و صاحب نظران حوزه كاوش گري و باستان شناسي ايران ارايه خواهد شد.
عمراني، مجموع مقالات ارسالي به دبيرخانه اين همايش را افزون بر 130 عنوان اعلام كرد.
وي با بيان اينكه روز پاياني اين كنفرانس با برگزاري نشست تخصصي استادان حوزه باستان شناسي در دانشگاه هنر اسلامي تبريز و ميهمانان كنفرانس، پيرامون مجموعه تاريخي ربع رشيدي همراه خواهد بود، ادامه داد: با توجه به تفاهم نامه موجود بين اداره كل ميراث فرهنگي استان و دانشگاه هنر اسلامي تبريز كه در راستاي اجراي عمليات كاوش و حفاظت در مجموعه تاريخي 'ربع رشيدي' منعقد شده است، ضمن بازديد از مجموعه ربع رشيدي، استادان باستان شناسي دانشگاه هنر اسلامي تبريز به ارائه و معرفي توانايي هاي علمي اين دانشگاه خواهند پرداخت.
عمراني با تاكيد بر جايگاه رفيع 'ربع رشيدي' به عنوان مركز علمي و پژوهشي بين المللي 750 ساله ايران، اظهار داشت: با توجه به اينكه ربع رشيدي مركز مهم علمي و پژوهشي بين المللي 750 ساله ايران محسوب مي شود كه در دوران مذكور پذيراي استادان پزشكي و ديگر رشته‌ها از كشورهاي بسياري در تبريز بوده است، بايد اين جايگاه احيا و به صورت شايسته اي بار ديگر در سطح بين المللي معرفي شود.
وي نسبت به برگزاري سومين كنفرانس بين المللي باستان شناسي و حفاظت در امتداد جاده ابريشم در تبريز در راستاي به ‌نمايش گذاشتن تلاش‌هاي پژوهشي و حفاظتي انجام شده ابراز اميدواري كرد و جلب شمار بيشتري از محققان براي شناخت و معرفي راه ابريشم و حفاظت از نشانه‌هاي آن را امري ضروري دانست.
عمراني با تاكيد بر اينكه ظرفيت هاي بزرگ شهر تاريخي تبريز مهم ترين شناسه براي انتخاب اين شهر براي برگزاري اين كنفرانس بزرگ است، افزود: جايگاه تبريز با توجه به ظرفيت هاي غني تاريخي و فرهنگي بايد پيوسته در عرصه بين المللي با فرصتي همچون تبريز 2018 آغاز و در ساليان آتي نيز بيش از پيش براي گردشگران معرفي شود.
وي ، اقدام براي حفاظت از تاسيسات واقع در جاده ابريشم و انجام كاوش هاي باستان شناسي را محورهاي اصلي برگزاري سومين كنفرانس بين المللي باستان شناسي و حفاظت مسير ابريشم در تبريز اعلام كرد.
عمراني، رونمايي و معرفي از كتاب تبريز 2018 به زبان انگليسي و توزيع همزمان آن در 14 كشور اسلامي را از برنامه هاي جنبي كنفرانس فوق بيان كرد.
به گزارش ايرنا، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز در اين نشست خبري، گفت: ايران و آذربايجان در مسير جاده ابريشم از جايگاه ويژه اي برخوردار است به طوري كه به سبب قرارگيري تبريز و بازار تاريخي اين شهر در امتداد جاده ابريشم، اين بازار بزرگ سرپوشيده به ثبت جهاني رسيد و در تبادل فرهنگي و اقتصادي جهان نقش مهمي را ايفا كرد.
مرتضي آبدار به محل برگزاري اين كنفرانس در كاروانسراي تاريخي يام نيز اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به اينكه محل برگزاري اين كنفرانس بايد در امتداد مسير جاده ابريشم قرار مي گرفت از اين رو كاروانسراي يام كه خط اتصالي ما بين ساير كاروانسراهاي مسير جاده ابريشم است، انتخاب شد.
وي اظهار داشت: اين كنفرانس محملي براي تبادل دانسته‌ها و ايده‌هاي انديشمندان و پژوهشگران است تا علاوه بر اشاعه نتايج پژوهش‌ها، بسترهاي لازم براي ايجاد همكاري‌هاي بين‌المللي در ايران بخصوص شهر تبريز مهيا شود.
تبريز به عنوان يكي از مهم ترين شهرهاي تجارتي جاده ابريشم قديم، در سال 2018 به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي انتخاب و به همين مناسبت، برگزاري رويدادهاي ملي و بين المللي مهمي در آن در عرصه هاي مختلف تدارك ديده شده است.
3038/518

سرخط اخبار استان‌ها