۹ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83050123
T T
۰ نفر
95 درصد آب مصرفي مرند از سفره هاي زيرزميني است

تبريز- ايرنا - مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه 95 درصد تامين آب مرند متكي به آب هاي زير زميني است، اظهار داشت: آينده شهرستان وابسته به حفظ آب هاي زيرزميني است.

به گزارش ايرنا، يوسف غفارزاده امروز دوشنبه در جلسه شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان مرند، با اشاره به چند وجهي بودن مديريت منابع آب گفت: همه ادارات و اعضاي شوراي حفاظت بايد در امر مديريت امور مربوط به آب تلاش و همكاري كنند.
وي با تاكيد بر نصب كنتور هوشمند براي چاه هاي صنعتي، هدف از اين اقدام را كنترل ميزان برداشت آب توسط كارخانه ها بيان كرد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي ضمن هشدار نسبت به كاهش ميزان حجم مخزن آب در مرند، بر لزوم اصلاح الگوي كشت و مصرف آب در شهرستان تاكيد كرد.
غفارزاده متذكر شد: در 34 سال گذشته با 17/5 متر افت آب در سطح آب هاي زيرزميني در شهرستان مرند مواجه بوديم كه به دليل برداشت هاي اضافه آب بوده است.
وي با بيان اينكه در آذربايجان شرقي حدود يك ميليارد و 100 ميليون مترمكعب افت آب هاي زيرزميني داريم، گفت: ميزان كاهش حجم مخزن آب در شهرستان مرند نصف كل استان يعني 550 ميليون متر مكعب است و بايد با اصلاح الگوي كشت و مصرف آب، بهترين بهره را از آب موجود برد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان در خصوص انتقال آب ارس به تبريز نيز اظهار داشت: خط انتقال آب ارس از طرح هاي با ارزشي است كه چندين شهر و روستا را پوشش خواهد داد.
وي اعلام كرد: خط انتقال آب از ارس تا يكانات انجام شده و با تامين اعتبار آن، بزودي عمليات اجراي ادامه طرح تا تبريز آغاز مي شود.
فرماندار ويژه شهرستان مرند نيز با تاكيد بر مديريت صحيح آب، اظهار داشت: رسالت اصلي ما تغيير ذهنيت كشاورزان و فرهنگ سازي است تا با آگاهي از وضعيت آب هاي زيزميني شهرستان، نسبت به اصلاح الگوي مصرف آب و كشت اقدام كنند.
داود گرشاسبي با اشاره به لزوم نصب كنتورهاي هوشمند، گفت: ضروري است در مدت كوتاه اقدامات لازم جهت نصب كنتورهاي هوشمند در چاه هاي صنعتي كارخانه ها و نيز چاه هاي روستايي شهرستان انجام شود.
وي همچنين افزود: اعمال سياست ها و جرايم در امور مربوط به آب در شهرستان مرند در راستاي جلوگيري از پايين آمدن سطح آبهاي زيرزميني و نيز پايدار ماندن آن است.
9916/3071/518

سرخط اخبار استان‌ها