۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۰:۵۷
کد خبر: 82641639
T T
۰ نفر
امام جمعه تبريز: مهريه هاي سنگين فاجعه اي بزرگ براي جامعه اسلامي است

تبريز- ايرنا - نماينده ولي فقيه در استان آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز گفت: عقد مهريه هاي سنگين و هنگفت مالي و غيرمالي فاجعه اي بزرگ براي سلامت رواني و اجتماعي جامعه اسلامي است.

حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي آل هاشم روز چهارشنبه در ديدار با اعضاي ستاد ساماندهي امور جوانان و فعالان امر ازدواج استان، با انتقاد از مهريه هاي سنگين در ميان خانواده ها، اظهار كرد: افزايش هاي مهريه هاي ازدواج در هيچ جاي دين مبين اسلام وجود ندارد و ادامه اين روند منجر به مشكلات بزرگ و عديده در كشور خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه مراكز مشاوره هاي قبل از ازدواج بايد توسعه يابد، افزود: سبك ازدواج حضرت علي (ع) و فاطمه زهرا (س) الگوي گمشده جامعه امروز است و ازدواج مهمترين موضوع جامعه و جوانان به شمار مي رود.
آل هاشم اضافه كرد: ازدواج هاي بدون مطالعه و بدون كنترل پدر و مادر، عدم شناخت از يكديگر و خانواده ها، تصميمات احساسي و آشنايي هاي بدون محدوديت پسر و دختر، كاهش ازدواج هاي پايدار امروزي را موجب شده است.
وي ادامه داد: مراكز مشاوره هاي قبل از ازدواج در استان بايد به كارشناسان و روان شناسان مجرب مجهز و تعداد اين مراكز توسعه يابد تا جوانان به بهترين شكل با نيازهاي قبل از ازدواج و يك زندگي پايدار آشنا شوند.
آل هاشم با بيان اينكه بايد همگي نگران حال جوانان باشيم، اظهار كرد: دشمنان تا بن دندان خود را تجهيز كرده اند تا جوانان اين كشور را از ما بگيرند و بايد با برنامه ريزي، دقت و كنترل جوانان را حفظ كنيم.
وي، برنامه ريزي صحيح و عدم موازي كاري ارگان ها و توجه و محبت و كار فرهنگي در موضوع جوانان و ازدواج را مهمترين راهكار براي رفع نيازهاي جوانان دانست و يادآور شد: در اين مسير توجه نيروي هاي مسلح و مساجد به جوانان بايد بيشتر شده و گروه هاي مشورتي در موضوع ازدواج فعال تر شوند.
به گزارش ايرنا، مديركل ورزش و جوانان آذربايجان شرقي در ابتداي اين ديدار با ارائه گزارش برنامه هاي هفته ازدواج، گفت: متوليان فرهنگي بايد ازدواج را به يك فرهنگ عمومي تبديل كنند.
جمشيد نظمي افزود: بعد از نهادينه كردن امر ازدواج، آسان ‌گيري در امر ازدواج از مسائل مهمي است كه بايد آن را تبديل به يك هنجار و عرف در جامعه كرد.
وي اظهار كرد: 49.1 درصد جمعيت استان ما را بانوان و 50.8 درصد را مردان تشكيل مي‌دهند كه جمعيت جوان ما 23.6 درصد جمعيت كل استان است و از اين تعداد، 52 درصد جوانان استان آقايان و 48 درصد اين جمعيت بانوان هستند.
نظمي افزود: همچنين 70.1 درصد جمعيت جوان ما ساكن نقاط شهري بوده و 29.8 درصد نيز در مناطق روستايي زندگي مي‌ كنند.
وي با اشاره به فرهنگ‌هاي غلط در برخي روستاها در خصوص ازدواج كودكان 10 تا 15 سال، گفت: متاسفانه آذربايجان‌ شرقي رتبه دوم كشوري را در اين خصوص دارد و در اين راستا، كارشناسان‌ را به اين مناطق اعزام خواهيم كرد تا ابتدا، نيازهاي گوناگون اين افراد را شناسايي كرده و در وهله بعدي، روي بحث‌هاي رواني كار كنيم و سپس مهارت‌هاي زندگي را به آن‌ها آموزش دهيم.
خبرنگار: سيديحيي مرتضائي ** انتشار: رستگار
3038/6183

سرخط اخبار استان‌ها