۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۶
کد خبر: 83073551
T T
۰ نفر
چهارمحال و بختياري عاري از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان است

شهركرد- ايرنا- استاندار چهارمحال و بختياري گفت: امسال تاكنون در اين استان هيچ گونه موردي از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده نشده و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.

به گزارش ايرنا، آنفلوانزاي فوق حاد طيور يك بيماري ويروسي پرندگان است كه ويروسهاي آنفلوانزا داراي 3 نوع تيپ C,B,A است و در طيور فقط تيپ A مي تواند ايجاد بيماري كند كه اين تيپ علاوه بر طيور، ساير حيوانات از جمله خوك، اسب و همچنين انسان را درگير مي كند.
اقبال عباسي روز يكشنبه در ستاد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: با توجه به فعاليت برخي از مردم استان در حوزه دام، طيور و كشاورزي مراقبت براي پيشگيري از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان بايد مورد توجه باشد.
وي افزود: براي جلوگيري از شيوه احتمالي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختياري دستگاه هاي اجرايي مرتبط استان در آماده باش كامل قرار گيرند.
عباسي تصريح كرد: اداره كل دامپزشكي چهارمحال و بختياري علاوه بر بهره گيري از توان دستگاه هاي اجرايي دولتي از ظرفيت بخش خصوصي، مردم و سازمان هاي مردم نهاد نيز براي جلوگيري از شيوع و يا مقابلع با اين بيماري استفاده كند.
وي يادآور شد: ايستگاه هاي كنترل و قرنطينه در ورودي هاي چهارمحال و بختياري فعال شود و نيروي انتظامي از ورود دام مشكوك و بدون مجوز به استان جلوگيري به عمل آورد.
استاندار چهارمحال و بختياري اظهار داشت: شهرداري ها و دهياري هاي استان براي معدوم سازي و يا دفن اصولي و بهداشتي لاشه پرندگان احتمالي آلوده به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان آمادگي داشته باشند.
وي گفت: شناسايي مكان هاي پرخطر و در معرض آسيب اين نوع بيماري و اطلاع رساني به موقع، شفاف و علمي به مردم در اولويت قرار گيرد.
عباسي تاكيد كرد: با مديريت بهنگام و بهره گيري از ظرفيت علمي نيروهاي دولتي، مردمي و سازمان هاي مردم نهاد به راحتي مي توان از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان جلوگيري كرد.
دبير پدافند غيرعامل اداره كل دامپزشكي چهارمحال و بختياري نيز گفت: سال 1395 سه كانون حيات وحش در استان درگير بيماري آنفولانزا فوق حاد پرندگان بود.
محمد زوارشاني تصريح كرد: در همان سال 42 هزار و 534 مورد از طيور بومي و 27 هزار قطعه از طيور صنعتي چهارمحال و بختياري به دليل ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان تلف شدند.
وي يادآور شد: در ساير استان هاي كشور بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده شده اما در چهارمحال و بختياري هنوز موردي گزارش نشده است.
زوارشاني اظهار داشت: كارخانه هاي جوجه كشي، مزارع پرورش مرغ گوشتي و مرغ تخم گذار، مراكز پرورش شترمرغ، انباشت كود مرغي و مزرعه هاي پرورش مرغ مادر از كانون هاي اصلي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان محسوب مي شود.
وي گفت: حذف و معدوم سازي گله ها و لاشه هاي آلوده از مهمترين وظايف ادارات كل دامپزشكي هنگام شيوع اين بيماري است.
مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري نيز گفت: تالاب ها، رودخانه ها، آبگيرهاي طبيعي و سدهاي استان كانون مهاجرت پرندگان به اين استان است.
شهرام احمدي تاكيد كرد: هم اينك 25 هزار قطعه پرنده وحشي در تالاب چغاخور و حدود 200 هزار قطعه در تالاب گندمان حضور دارد.
وي از ورود افزون بر 120 هزار قطعه پرنده وحشي به تالاب هاي چهارمحال و بختياري در سال گذشته از شمال كشور و همچنين سيبري و قزاقستان خبر داد و افزود: اين در حالي است كه تاكنون در بين پرندگان وحشي ورودي به استان ، مورد مشكوكي از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
احمدي به نظارت هاي دقيق بر تالاب هاي گندمان و چغاخور شهرستان بروجن اشاره و تصريح كرد: در صورت شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختياري پروانه هاي شكار پرندگان وحشي در سريع ترين زمان ممكن حذف مي شود.
مديركل جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: با توجه به مشاهده و شيوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در كشورهاي ديگر و همچنين سلامت اين استان مي توان مرغ توليدي استان را به خارج از كشور صادر كرد.
ذبيح الله غريب تاكيد كرد: پيش بيني هاي مورد نياز براي پيشگيري از شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختياري مي تواند خسارت هاي فراوان در اين حوزه را كاهش دهد.
به گزارش ايرنا، ويروس آنفلوآنزا به سه تيپ A (اي)، B (بي) و C (سي) تقسيم مي شود كه هر سه تيپ در انسان ايجاد بيماري مي كند اما تيپ‌ A (اي) اين بيماري بين انسان و پرندگان مشترك است.
7362/2097

سرخط اخبار استان‌ها