۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۹
کد خبر: 82978536
T T
۰ نفر
مراكز غیر رسمی، بلای جان آموزشگاه های خصوصی فنی و حرفه ای

قزوین - ایرنا - فعالیت موازی مراكز غیر رسمی و نامجاز با آموزشگاه های خصوصی فنی و حرفه ای، این آموزشگاه ها و سرمایه گذاران آنها را با مشكلات عدیده روبرو ساخته است.

به گزارش ایرنا، سازمان آموزش فنی و حرفه ای بخشی آموزش های مورد نظر خود را براساس استانداردهای ملی و جهانی و نیازهای بازار از طریق آموزشگاه های خصوصی به مخاطبان ارایه می كند اما در این میان فعالیت برخی آموزشگاه های غیرمجاز و حتی مراكز آموزشی وابسته به سازمان ها و نهادهای مختلف به شكل پراكنده و با قیمت پایین موجب شده تا سطح كیفی این دوره ها نازل شود.
مطابق با قانون برگزاری دوره های مهارت آموزی با سازمان آموزش فنی و حرفه ای است اما طی سالیان گذشته برخی دستگاه ها بدون توجه به این موضوع خود اقدام به راه اندازی آموزشگاه، ثبت نام از متقاضیان و برگزاری كلاس های فنی و حرفه ای كرده اند كه این مساله به زیان آموزشگاه های بخش خصوصی بوده و آنها را با مشكل مواجه ساخته و این مساله ضرورت ورود دستگاه های نظارتی و حل و فصل این معضل را ایجاد كرده است.

** لزوم جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز
استاندار قزوین با اشاره به برگزاری برخی كلاس های فنی و حرفه ای توسط دستگاه ها، گفت: متولی آموزش های مهارتی مطابق قانون سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و از سوی دیگر وقتی دولت با كمبود منابع در تامین امكانات و تجهیزات آموزشی مواجه است به ناچار باید از توان و ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده كرد نه این كه دستگاه ها به شكل موازی عمل كنند.
عبدالمحمد زاهدی اظهار داشت: در كنار 58 آموزشگاه دولتی در استان حدود 200 آموزشگاه خصوصی نیز به ارائه آموزش های مهارتی مبادرت می كنند ولی با برخی از آنها با مشكلات مداخله سایر نهادها مواجه شده اند.
وی ادامه داد: برخی آموزشگاه های غیرمجاز در سطح استان وجود دارند كه برای دریافت مجوز از هیچ نهادی اقدام نكرده اند و طبق قانون جلوی فعالیت آنها گرفته خواهد شد.
زاهدی خاطر نشان كرد: برخی آموزشگاه های دیگر در استان براساس تفسیر قانون به نفع خود فعالیت می كنند و باید طی جلسه ای با حضور مسئولان مرتبط این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
استاندار قزوین با اشاره به لزوم جلوگیری از فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز فنی و حرفه ای،گفت: متاسفانه برخی از سازمان ها كه اجازه ورود به حوزه آموزش را ندارند به این مسئله اقدام می كنند و حتما این مساله را نیز مورد پیگیری قرار خواهیم داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برگزاری دوره های فنی و حرفه ای در كشور و استان گفت: با توجه به سرعت بالای فناوری و نیازهای جدید باید دوره های آموزشی فنی و حرفه ای نیز متناسب با این شرایط توسعه یابند.
زاهدی افزود: باید مرتبا نیازهای فنی و مهارتی جامعه توسط مسئولان رصد شود و متناسب با آنها دوره های آموزشی، تجهیزات و امكانات مناسب تهیه شوند.
این مسئول ادامه داد: در كشورهای صنعتی و جوامعی كه به سمت صنعتی شدن پیش می روند مهارت آموزی حرف اول را می زند كه این مهم از سوی دانشگاه ها و سازمان فنی و حرفه ای باید به شكل جدی پیگیری شود.
استاندار قزوین با اشاره به اینكه مهارت آموزان بخت بیشتری برای یافتن شغل دارند، گفت: افرادی كه در مراكز فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی را سپری می كنند خیلی سریع تر از مراكز دانشگاهی به اشتغال دست می یابند و در واقع رمز موفقیت مراكز فنی و حرفه ای نیز در همین موضوع نهفته است.
زاهدی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان كشور به دلیل نداشتن مهارت لازم امكان اشتغال ندارند و باید این مشكل را با مهارت آموزی و توسعه آن در میان جوانان رفع كرد.
استاندار قزوین افزود: متاسفانه از لحاظ فرهنگی نیز دیدگاهی وجود دارد كه مدرك دانشگاهی ارزش بالاتری از مدرك فنی و حرفه ای دارد و همین موضوع باعث شده تا استقبال پررنگی از دوره های مهارتی در جامعه صورت نگیرد.
وی ادامه داد: باید جامعه بپذیرد كه حرفه آموزی نقش موثری در رفع مشكل اشتغال جوانان ایفا می كند و باید پذیرفت می توان با تغییر نگرش بسیاری از مشكلات را حل كرد.
استاندار قزوین افزود: سازمان فنی و حرفه ای با محدودیت تجهیزات و امكانات به آموزش جوانان اشتغال دارد درحالی كه بسیاری از تجهیزات و امكانات دولتی در دستگاه های دیگر بدون استفاده خاك می خورد بنابراین باید زمینه را برای بهره برداری این نوع نهادهای آموزشی فراهم كرد.

**آموزش های موازی كمر فنی و حرفه ای را شكسته است
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه آموزش های موازی و ورود دستگاه های دیگر به حوزه آموزش قامت ما را خم كرده و همچنین اجازه نمی دهد بخش خصوصی قامت راست كند.
منصور جلیلوند افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه ای تلاش می كند براساس استانداردهای بین المللی و كیفی سازی به امر آموزش اقدام كند اما ورود موسسات دیگر با هزینه و كیفیت پایین تر خسارت جبران ناپذیری وارد می كند و امیدواریم مسئولان ارشد استان نسبت به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود كنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم به روزرسانی آموزشهای این سازمان گفت: با توجه به تغییرات كسب و كار و جامعه كارهای جدیدی را در دست اجرا داریم و 54 قراداد جدید با برای برگزاری دوره های آموزشی جدید متناسب منعقد كرده ایم.
جلیلوند خاطر نشان كرد: هرچند در برگزاری دوره های آموزشی به منظور گسترش تعداد مهارت آموزان به آمار كمی توجه داریم ولی از پرداختن به كیفیت در برگزاری دوره های آموزشی نیز غافل نمی شویم.
مدیركل آموزش فنی و حرفه ای قزوین افزود: در برگزاری دوره های آموزشی كیفی سازی را مد نظر قرار داده ایم و تلاش می كنیم با نیازسنجی در بخش های صنعت و كشاورزی نسبت به برگزاری دوره های مختلف از قبیل مقابله با كم آبی، پرورش قارچ و اصلاح روش های كشت به اشتغال پایدار دست یابیم.
وی افزود: به روز رسانی تجهیزات و امكانات آموزشگاه های استان را در دستور كار قرار داده ایم و در همین راستا 10 دستگاه خودرو را در سطح استان حتی در دورترین مراكز آموزش فنی و حرفه ای در شهرستان های آوج و بوئین زهرا توزیع كردیم.
این مسئول گفت: با توجه به مضایق و كمبود اعتبارات دولتی نمی توان انتظار داشت كه تمامی تجهیزات و امكانات مورد نظر كارگاه های آموزشی در كوتاه ترین فرصت فراهم شوند ولی انتظار داریم سایر دستگاه های دارای امكانات و تجهیزات به سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه كمك كنند.
وی همچنین گفت: سازمان فنی و حرفه ای به هم افزایی میان دستگاهها اعتقاد دارد و به همین دلیل با ارائه آموزش های مهارتی به كمك آموزش و پرورش شتافته و در طرح تابستانه خود زمینه ورود دانش آموزان به كارگاه های مهارت آموزی را فراهم آورده است.
جلیلوند افزود: سازمان فنی و حرفه ای استان با برگزاری دوره های آموزشی مختلف مانند طرح ایران مهارت پیشرفت های بسیار خوبی داشته و با عملكرد بالای 100 درصدی خود برای تهیه تجهیزات و اعتبارات از محل ملی اقدام می كند.

**جلوی فعالیت موسسه های غیرمجاز فنی و حرفه ای گرفته شود
رئیس كانون انجمن های صنفی آموزشگاه های استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نزدیك به 200 آموزشگاه بخش خصوصی در سطح استان در پنج انجمن آموزشگاه های مراقبت زیبایی،طراحی دوخت،كامپیوتر و حسابداری،صنایع دستی و گردشگری و فنی مشغول فعالیت هستند.
سید یوسف موسویان ادامه داد: متاسفانه تهدید جدی این آموزشگاه ها كه توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده اند فعالیت آموزشگاه های غیرمجاز زیر نظر برخی از نهادهای دولتی است.
وی افزود: تنها متولی برگزاری دوره های آموزش فنی سازمان فنی و حرفه ای است اما برخی از نهادها و موسسات مانند جهاد دانشگاهی،كانون های فرهنگی و تربیتی، آموزش و پرورش،فرهنگ سراهای وابسته به شهرداری،خانه كارگر و دیگر ارگان ها به برگزاری دوره های فنی و حرفه ای اقدام می كنند.
موسویان خاطر نشان كرد: متاسفانه این موسسات با یك پنجم قیمت و كیفیت فاقد مجوز قانونی به برگزاری دوره های فنی در تابستان كه بیشترین میزان مراجعه برای كارآموزی را دارد اقدام می كنند و هم به اعتبار و هم به سرمایه بخش خصوصی لطمه می زنند.
وی همچنین گفت: امیدواریم مسئولان برای جلوگیری از فعالیت این موسسات غیر مجاز آموزشی و مداخله در كار فنی و حرفه ای وارد عمل شده و مانع خرد شدن سرمایه گذار بخش خصوصی شوند.

** بیش از 14 هزار نفر پارسال در قزوین آموزش مهارتی دیدند
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فنی و حرفه ای قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در سال قبل بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر ساعت در استان آموزش های فنی و حرفه ای برگزار شد و در سال جاری نیز سیاست گذاری برای رسیدن به این میزان آموزش انجام شده است.
ساسان حاتمی افزود: 58 كارگاه مهارت آموزی ثابت و سیار دولتی و 200 كارگاه خصوصی در استان وجود دارد كه تنها كارگاه های خصوصی استان در سال گذشته 2 میلون نفر ساعت آموزش را در رشته های مختلف فنی برگزار كردند.
این مسئول با بیان اینكه در پادگان های استان نیز سال قبل یك هزار و 122 نفر آموزش های مهارتی را پشت سر گذاشتند،اضافه كرد: تعداد كارآموزان فنی و حرفه ای استان سالانه به جز سربازان كه حدود چهار یا پنج هزار نفر هستند به هفت هزار نفر می رسد كه در 2 بخش كارگاه های خصوصی و دولتی آموزش می بینند.
وی ادامه داد: در اكثر مراكز فنی و حرفه ای استان مشكل كمبود كارآموز نداریم ولی در مراكز دور افتاده استان ممكن است این مشكل به چشم آید.
حاتمی افزود: تلاش می كنیم دوره های فنی و حرفه ای را متناسب با بازار كار تغییر دهیم تا هم از ریزش كارآموزان جلوگیری كرده و هم بتوانیم دوره های آموزشی مفید برای اشتغال جوانان جویای كار برگزار نمائیم.
وی همچنین گفت: در سال گذشته پنج هزار و 407 زن و 9 هزار و 370 مرد و در مجموع 14 هزار و 777 نفر در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای استان شركت كرده اند.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فنی و حرفه ای قزوین گفت: متاسفانه با ترویج مدرك گرایی اشتیاق جوانان نسبت به شركت در دوره های مهارت آموزی كاسته شده است و امیدواریم سیاست گذاری های استان به گونه ای باشد كه جوانان به دوره های مهارتی نگاه متفاوتی داشته باشند.
حاتمی افزود: متاسفانه با ریزش زیاد داوطلبان دوره های مهارت آموزی مواجه هستیم و اگر عزم استانی برای توسعه آموزش ها و الزام واحدهای صنعتی برای به كارگیری نیروهای دوره دیده وجود نداشته باشد قطعا كارآفرینی و مهارت های فنی و حرفه ای نیز رنگ خواهد باخت.
6101*3013

سرخط اخبار استان‌ها