۵ شهریور ۱۳۹۱، ۱۹:۰۵
کد خبر: 80293522
T T
۰ نفر
بروجردي: گزارش ها حاكي از سلامتي ايرانيان ربوده شده در سوريه است

دمشق - 'علاء الدين بروجردي' رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس پس از پايان ديدار با 'بشار اسد' رييس جمهوري سوريه تاكيد كرد كه گزارش هاي موجود حاكي از سلامتي ايرانيان ربوده شده در سوريه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق، وی روز یكشنبه در پایان دیدارهای خود با مقام های سوریه در مصاحبه با خبرنگاران ایرانی در ارتباط با محورهای مورد گفت و گو در این دیدارها افزود : خبر های منتشره در روزهای اول ربوده شدن 48 ایرانی را هیچ مرجعی تایید نمی كند و یكی از مسایل مورد گفت و گو با اسد به صورت مفصل آزادی ایرانیان ربوده شده بود.

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت كه اظهارات رییس جمهوری سوریه در ارتباط با تلاش ها برای آزادی ایرانیان ربوده شده در این كشور به خصوص 48 زایر ایرانی امیدوار كننده است.

بروجردی افزود كه اسد از زمان ربوده شدن این افراد دستور تشكیل كمیته ای را برای پیگیری موضوع صادر كرد و این كمیته در تلاش گسترده برای آزادی ایرانیان و رسیدن به راه حل در این ارتباط است.

وی با اشاره به این كه اعضای این كمیته به اسد گزارش های مستمری ارائه می كنند، خاطر نشان كرد كه از مجاری دیگری نیز موضوع در حال پیگیری است و سفیر ایران در سوریه نیز این موضوع را به صورت جدی دنبال می كند.

این مقام ایرانی تصریح كرد كه برخی كشورهای همسایه نیز درگیر این موضوع هستند و می توانند نقش آفرین باشند و در این باره برخی از اتباع آنان در سوریه اسیر هستند و نظر می رسد كه آنان نیز به نوعی به دنبال تعامل در این باره می باشند.

بروجردی تصریح كرد كه باید با حوصله موضوع را دنبال كرد چرا كه هنوز برخی از مهندسان و شهروندان ایرانی اسیر هستند و باید به توصیه های امنیتی توجه كرد.

وی در ارتباط با دیگر محورهای گفت و گو با اسد با اشاره به ابلاغ سلام گرم مسوولان ایرانی به بشار اسد خاطر نشان كرد كه در این دیدار همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت در سوریه و تلاش هایی كه با توجه به اجلاس سران عدم تعهد در تهران قابل تحقق است، تبادل نظر شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه دمشق شهری فعال و بدون مشكل است ، افزود: منحنی بحران در سوریه سیر نزولی خود را آغاز كرده است و امیدواریم با توجه به تحركات برون مرزی كه از سوی برخی كشورها در سال های اخیر صورت می گیرد به نقطه پایانی خود هر چه زودتر نزدیك شود.

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسد خاطر نشان كرد كه به ایران اعتماد و اطمینان دارد و از هر تلاش تهران برای حل مشكلات سوریه استقبال می كند و این سرمایه ای ارزشمند برای پیشبرد كار است .

بروجردی افزود كه مرسی رییس جمهوری مصر نیز پیشنهاد اجلاس 4 جانبه را در خصوص سوریه مطرح كرده است كه این پیشنهاد نیازمند مذاكره بوده و قرار است در این ارتباط وزرای خارجه ایران و مصر تبادل نظر كنند.

وی ورود الاخضر الابراهیمی به عنوان نماینده دبیر كل سازمان ملل در ارتباط با بحران سوریه را نیز یك نقش دیگر از ظرفیت های موجود برای حل بحران خواند و گفت ما نیز به عنوان مجلس شورای اسلامی در تلاش هستیم تا از ظرفیت مجالس كشورهای مستقل استفاده كنیم .

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد كه قرار است اجلاسی به ریاست علی لاریجانی و روسای مجالس مستقل كه معتقد به حل مشكلات سوریه هستند برگزار شود و این تلاش ها یك ضرورت جدی برای حل مشكل است.

بروجردی با انتقاد از تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و سازمان همكاری های اسلامی افزود: سوریه در خط مقدم جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی است و منطقی نیست كه ما سوریه را در نظر نگیریم و باید به این مطلب توجه داشت كه امریكایی ها به دنبال تغییرات در سوریه هستند و واشنگتن این سیاست را پس از آنكه مصر را از دست داد، اتخاذ كرد .

وی ادامه داد: امریكا و متحدان منطقه ای این كشور در طول یك سال گذشته اقداماتی را انجام دادند و امروز با توجه به بن بست رسیدن این اقدامات زمینه ای برای بازشدن صفحه جدید در پیش روی كشورهای منطقه به وجود آمده است و آنان به دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه هستند.

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزاری اجلاس سران عدم تعهد در تهران را فرصت طلایی برای بحران سوریه خواند و گفت: بهترین راه حل برای بحران این است كه كشورهای حامی افراد مسلح كه به آنان سلاح و آموزش می دهند و موجب از كشته شدن انسان های بی گناه می شوند، به طور جدی تغییری در مشی خود ایجاد كنند.

بروجردی گفت: در صورتی كه این تغییر به صورت جدی صورت گیرد ، اسد نیز آمادگی مذاكره را دارد اما لازمه این امر پایان دادن به حمایت از افراد مسلح است.

وی افرود كه تهران نیز در این زمینه آمادگی دارد و اجلاس سران نیز یك فرصت طلایی برای حل این بحران است و مجموعه این عوامل می تواند به حل بحران كمك كند.

بروجردی روز گذشته (شنبه) در راس هیاتی برای دیدار دو روزه وارد دمشق شد و مورد استقبال مقام های پارلمانی سوریه و 'محمدرضا رئوف شیبانی' سفیر ایران در این كشور قرار گرفت.

'جواد جهانگیرزاده' نماینده مردم ارومیه و 'ناصر عاشوری' نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در سفر به سوریه همراهی می كنند.

سفر بروجردی به سوریه فردا پایان می یابد.

خاورم**1436**1431

سرخط اخبار جهان