۶ اسفند ۱۳۹۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 80004891
T T
۰ نفر

تهران - معاون ارزي بانك مركزي با بيان اين كه براي ارزهاي حاصل از صادرات پيمان سپاري ارزي در برنامه ريزي ها قرار ندارد، گفت: بانك مركزي بايد اطلاعات ارز حاصل از صادرات را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'مینو كیانی راد' روز شنبه در همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه كشور، خطاب به صادركنندگان افزود: آنچه كه مهم است مشخص شدن رقم ارز حاصل از صادرات برای بانك مركزی است.

وی اظهار داشت: انضباط اقتصادی از الزامات است و باید به گونه ای سیستماتیك برنامه ریزی كرد كه ارز حاصل از صادرات به واردكننده برسد.

این مقام مسئول بانك مركزی، سهم درآمدهای نفتی كشور را از كل بودجه دو سوم عنوان كرد و گفت: مابقی درآمدها متعلق به صادرات است.

به گفته وی، بانك مركزی در سالهای اخیر حمایت های خود را از صادركنندگان با مواردی چون سپرده گذاری در بانكها با هدف توسعه صادرات و تامین اعتباری صادركنندگان، انجام داده است.

كیانی راد، خطاب به برخی از منتقدین بانك مركزی در این همایش گفت: سیستم بانكی اگر چه ضعف هایی دارد، اما اگر وجود نمی داشت صادرات هم صورت نمی گرفت، بنا بر این باید قدردان شبكه بانكی باشیم.

وی با اشاره به راه اندازی پرتال بانك مركزی با همكاری صنعت و اقتصاد گفت: با ثبت منابع و مصارف ارزی در این سامانه در چارچوب ها عمل كرده ایم.

وی توضیح داد: اگر قرار باشد 45 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته باشیم، اما در سیستم مشاهده نشود، بنا بر این نشان می دهد ارزی وجود ندارد.

وی در عین حال گفت: بانك مركزی اصراری به تبدیل ارز به ریال و بازگشت آن به بانك ندارد، اما معتقد است به میزان صادرات باید ارز به كشور وارد شود.

وی درباره تقویت پول ملی نیز افزود: این بدان معنا است كه به ازای هر یك دلار یعنی رقم كوچكی برای ریال بپردازیم كه واردات تشویق شود و اگر صادركننده به رقم بالایی ریال بپردازد باید به سمت تضعیف ریال گام بردارد، اما نباید نقطه تعادل را در نظر نگیریم.

كیانی راد به یكی از راهكارهای بانك مركزی برای حمایت از صادرت پرداخت و گفت: تامین اعتبار خریدار و فروشنده در دستور كار است و این امر با كمك بانكهای عامل در حال انجام است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این كه صنایع مختلفی از افزایش واردات آسیب دیده اند، افزود: در مورد صادرات نیز باید كالاهای صادراتی به كشورهایی فرستاده شود كه رده بالایی برای صادرات داشته باشد.

وی همچنین با بیان این كه بانك مركزی آخرین وام دهنده نهایی است، گفت: تیر تمام نگرانی ها به سوی بانك مركزی است و این امر موضوعی جز نرخ ارز نیست.

از نظر این مقام مسئول در بانك مركزی، نرخ ارز تنها عامل تاثیرگذار در اقتصاد كشور نیست و در كنار سایر متغیرها تاثیرگذار است.

وی در پایان بیان داشت: برای یك اقتصاد خوب باید تمامی سیستم ها مدیریت شوند كه در كنار آن موضوع نرخ ارز نیز مطرح می شود.

اقتصام** 1601. 9123 **1594
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد