تهران -مديرعامل شركت ملي نفت ايران درپاسخ به پرسش ايرنا در مورد تبعات حقوقي وقانوني توقف فروش نفت به شركت هاي انگليسي و فرانسوي ،گفت: شروع كننده توقف عرضه نفت ما نبوديم و اروپاييهاباامضاي قطعنامه عليه ايران، اين مساله را شروع كردند وتمام تبعات حقوقي وقانوني آن بعهده خودشان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،' احمد قلعه بانی' روز دوشنبه در حاشیه امضای قرارداد طرح توسعه میادین نفتی كوه موند، كاكی و باشگان ،در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر اینكه تا پیش ازاین چه میزان نفت به شركت هایی انگلیسی و فرانسوی فروخته می شد،گفت: آمار دقیق حجم واردات نفت شركت های انلگیسی و فرانسوی از ایران را الان ندارم.

معاون وزیر نفت گفت: حجم صادرات نفت ایران به كشورهای اروپایی تا پیش از این حدود 515 هزار بشكه در روز بوده و اكنون كمتر شده است.

قلعه بانی در مورد زمان سررسید قراردادهای فروش نفت ایران به شركت های انگلیسی و فرانسوی گفت: زمان اجرای برخی از این قراردادها تمام شده و برخی دیگر نیز هنوز به اتمام نرسیده است.

وی به دیگر كشورهای اروپایی هشدار داد، در صورتی كه به رفتار خصمانه خود ادامه دهند، عرضه نفت به آنها نیز قطع خواهد شد.

مدیرعامل شركت ملی نفت ایران افزود: همان طور كه پیش بینی می شد، قیمت نفت از 103 دلار به 120 دلار درهر بشكه افزایش یافت و برآورد می شود به 150 دلار نیز برسد.

قلعه بانی در مورد درخواست كشور یونان برای تامین نیاز نفتی اش از سوی ایران، بدون دادن پاسخی روشن ، گفت: خوشبختانه تقاضای نفت ایران كم نشده و بیشتر نیز شده است.

وی افزود:با اقدام خصمانه كشورهای اروپایی علیه تجارت نفت ایران ، ایران تنها زمانی حاضر است نفت خام خود را عرضه كند كه قراردادهای دو تا پنج ساله منعقد شود.

مدیرعامل شركت ملی نفت ایران خطاب به شركت های اروپایی گفت كه قرارداد 2 تا 5 ساله بدون شرط با ایران امضا كنند، و گرنه این ، ایران نیست كه نفت را به روی مردم اروپا می بندد و شروع كننده این مساله خود كشورهای اروپایی بودند.

گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته فروش نفت خام به شركتهای انگلیسی و فرانسوی را قطع كرده است.

اقتصام**9189** 1561

سرخط اخبار اقتصاد