۲۹ بهمن ۱۳۹۰، ۱۴:۰۸
کد خبر: 30823712
T T
۰ نفر

تهران-رئيس سازمان ملي استاندارد ايران گفت: از سال آينده خودروهاي توليد داخل تنها در صورت دارا بودن استاندارد يورو چهار و خودروهاي خارجي با استاندارد يورو پنج مي تواند در بازار عرضه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا 'نظام الدین برزگری'روز شنبه در مراسم افتتاح خط آزمون یورو چهار و آغاز طرح توسعه آزمایشگاه یورو پنج اظهارداشت:تاكنون 10 درصد از خودروهای داخلی استاندارد یورو چهار را كسب كرده اند و باقی خودرو ها تنها تا سال آینده فرصت دارند تا این استاندارد را كسب كنند.

وی با اشاره به اجباری بودن تجهیز خودروها به استاندارد یورو چهار اظهار داشت: اگر استاندارد خودرو و بنزین مصرفی هماهنگ نباشد مصرف سوخت خودروها و میزان آلایندگی آنها افزایش می یابد كه برای رفع این مشكل، هماهنگی های لازم صورت گرفته تا از شهریورماه سال آینده عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار به صورت وسیع در كشور صورت گیرد.

برزگری خاطرنشان كرد در حال حاضر بنزین توزیعی در سطح كشور دارای استاندارد یورو دو و با اكتان 87 است كه با ارتقای آن به استاندارد یورو چهار، بنزین با اكتان 95 در كشور توزیع می شود.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست،ستاد سوخت،پلیس راهور ناجا و سازمان استاندارد باید هماهنگ و هم سو عمل كنند تا پیاده سازی استانداردهای خودرو به نتیجه لازم برسد.

وی افزود: شورای عالی استاندارد با ریاست رئیس جمهوری استانداردهای اجباری را تدوین می كند و می تواند در مورد توقف و یا به تاخیر انداختن زمان اجرای یك استاندارد تصمیم گیری كند و این كه گفته می شود سازمان استاندارد اجرای استاندارد در مورد برخی خودروها را به تاخیر انداخته است، به تصمیم این شورا بوده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین كشور،تصریح كرد در ماده 163 برنامه پنجم توسعه گفته شده كه شركت هایی كه ماهیت حقوقی دارند ،می توانند نسبت به واردات خودروهای سنگین با عمر كمتر از سه سال اقدام كنند.

وی ادامه داد: این خودروها باید دارای استانداردهای لازم باشند كه با جایگزینی آنها می توان تا حد زیادی به كاهش عمر ناوگان سنگین كشور كمك كرد.

اقتصام**3917**1319
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد