تهران - وزير امورخارجي جمهوري اسلامي ايران درسفر اخير خود به اتيوپي ، با مطرح كردن مطالب مهمي از جمله امنيت تنگه هرمز و آماده شده' صفحه سوخت ايراني ' ، ‌سيگنال هاي مهمي از شاخ آفريقا به آمريكا و اروپا ارسال كرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تاكید علی اكبر صالحی بر اینكه 'تنگه هرمز امن' برای بهره برداری جامعه بین الملل، توصیه به آمریكا و انگلیس برای اتخاذ سیاست تعامل با ایران بجای تحریم،اعلام خبر قرارگرفتن صفحه سوخت هسته ای'ساخت ایران' در قلب راكتور تهران ظرف یك ماه آینده، اظهار خوش بینی نسبت به نتایج سفر هیات عالی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و هشدار نسبت به اینكه دخالت ها و فشارهای خارجی بر سوریه عواقب ناگواری در كل منطقه خواهد داشت، بازتاب گسترده ای در مهم ترین رسانه های جهان داشت.

مشروح مهم ترین اظهارات صالحی در مصاحبه ها و دیدارهایی كه درسفر اخیر به آدیس آبابا برای شركت در هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا در حاشیه این اجلاس مطرح شد، به شرح زیر است.



** همه باید از فواید تنگه هرمز امن بهره مند شوند

وزیر امور خارجه ایران در كنفرانس خبری در حاشیه اجلاس آفریقا كه باحضور تعداد قابل توجهی از رسانه های خارجی و بطور كامل به زبان انگلیسی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه الجزیره انگلیسی در خصوص تنگه هرمز گفت : امنیت این منطقه بایدحفظ شود تا همه از فواید آن بهره مند شوند.

صالحی گفت: تنگه هرمز یك منطقه مهم و راهبردی نه تنها برای ایران و كشورهای منطقه بلكه برای تمام كشورهای جهان است و ایران بیش از هر كشور دیگری خود را نسبت به تامین امنیت و ثبات منطقه به ویژه تنگه هرمز مسوول می داند.

وی افزود:ما در عمل ثابت كرده ایم كه ایران یك عامل مهم در حفظ امنیت منطقه است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت :چیزی كه بر آن تاكید داریم این است كه كشورهای خارج از این منطقه حق ندارند در باره اینكه چه كسانی باید از فواید وامتیازات تنگه هرمز بهره مند شوند؛ تصمیم بگیرند.

وی گفت: امنیت تنگه هرمز جمعی و برای همه است و این چیزی است كه ما به دنبال آن هستیم.



** صفحه سوخت 'ایرانی' به زودی در قلب راكتور تهران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: صفحه سوخت هسته ای 20 درصد ظرف یك ماه آینده در راكتور تحقیقاتی تهران قرار خواهد گرفت.

علی اكبر صالحی افزود : بعد از آنكه طرف های مقابل ما از تعهدات خود برای تامین سوخت راكتور تحقیقاتی تهران سرباز زدند ، خودمان طبق حقوقی كه داریم به سمت غنی سازی 20 درصد رفتیم.

وی تصریح كرد:اگر چه طرف های مقابل تصور نمی كردند كه بتوانیم به غنی سازی 20 درصد و تبدیل آن به صفحه سوخت دست یابیم اما آنها خواهند دید كه ظرف یك ماه آینده صفحه های سوخت تولید كشورمان را در راكتور تحقیقاتی تهران قرار خواهیم داد.



** هیات اعزامی آژانس از سایت های هسته ای دیدن می كند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا به هیات اعزامی آژانس به ایران اجازه داده خواهد شد كه از سایت های هسته ای بازدید كنند؟؛ گفت: بله آنها اجازه دارند كه از هر كدام از سایت های هسته ای ما كه درخواست كنند بازدید به عمل بیاورند.



** كسی حق ندارد به ما بگوید غنی سازی را متوقف كنیم

صالحی در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا ایران حاضر است در مقابل دریافت یكسری مشوق ها فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف كند،گفت: كسی حق ندارد به ما بگوید غنی سازی را متوقف كنیم.

وی تاكید كرد غنی سازی طبق معاهده' ان پی تی' حق قانونی ما به عنوان یكی از اعضای رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و هیچكس حق ندارد از مابخواهد این فعالیت قانونی را متوقف نماییم .

وی در بخش دیگری از سخنانش به سفر جاری هیاتی از آژانس به ایران اشاره كرد و گفت : ما همواره اعلام كرده ایم فعالیت های هسته ای ما صلح آمیز است و خودرا متعهد می دانیم به عنوان یك عضو ، و فادار به معاهده 'ان پی تی' باشیم .

صالحی تاكید كرد: ایران به قوانین و مقررات آژانس كاملا پایبند است و همچنان فعالیت های هسته ای خود را به صورت شفاف ادامه خواهد داد.



** ایران ، عراق نیست

وزیر امور خارجه در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینكه آیا ایران نگران نیست كه به سرنوشت عراق دچار شود و مورد حمله قرار گیرد گفت : ایران ، عراق نیست و كشوری قدرتمندو مقتدر است و طرف های مقابل هم به خوبی این را می دانند.

صالحی گفت : اگر دشمنان ما می توانستند اقدامی علیه ایران انجام دهند حتما تا به امروز این كار را انجام داده بودند.

وی تاكید كرد ایران با منطق خود امكان هرگونه اقدامی را از طرف هایی كه قدرت را پیشه كرده اند ،سلب می كند.



** هشدار نسبت به مداخله ها و فشارهای خارجی بر سوریه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد فشارهای خارجی بر سوریه ممكن است منجر به اتفافاتی شود كه عواقب ناگواری بر كل منطقه داشته باشد.

علی اكبر صا لحی این هشدار را در واكنش به اقدام اخیر اتحادیه عرب مبنی بر تحت فشار قرار دادن دولت سوریه برای انتقال قدرت در این كشور مطرح كرد.

صالحی افزود : ایجاد خلع قدرت در یكی از كشورهای منطقه می تواند آثار جبران ناپذیری بر كل منطقه داشته باشد.

وی با تاكید بر ضرورت حل مسالمت آمیز مسئله سوریه در قالب یك طرح داخلی و بدون دخالت بیگانگان گفت: ما خواهان این هستیم كه مسائل سوریه بدون دخالت طرف های خارجی حل و فصل شود.

صالحی ، سوریه را كشوری با تاریخ، تمدن و فرهنگی عمیق و ریشه دار توصیف كرد و گفت: سوریه این توانایی را دارد كه خودش مشكلات را حل كند و ضرورتی به فشارها و دخالت های خارجی نیست.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حساسیت بیش از حد نسبت به رخدادهای سوریه گفت : دولت سوریه و شخص بشار اسد رئیس جمهور این كشور اعلام كرده است كه بازنگری در قانون اساسی این كشور شروع شده و چه بسا در آینده نزدیك یك رفراندوم در ارتباط با قانون اساسی در این كشور برگزار خواهد شد.

صالحی اظهار داشت: دولت سوریه همچنین به احزاب مختلف اجازه فعالیت داده و اعلام كرده است كه به زودی انتخابات مجلس در این كشور برگزار خواهد شد.

وی افزود: همه این موارد جزو مطالبات مردم سوریه است و دولت این كشور هم به مطالبات و خواسته های مردمش لبیك گفته است . بنابر این دلیل و توجیه قانع كننده ای بر فشارهای رسانه ای و تبلیغاتی غربی ها و برخی اعراب به سوریه وجود ندارد.

** نسبت به ماموریت هیات آژانس خوشبین هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه نسبت به ماموریت جاری هیات اژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بسیار خوشبین هستیم، تاكید كرد: موضوع هسته ای ایران در بستر و مسیر خوبی قرار گرفته است.

علی اكبر صالحی در جمع خبرنگاران افزود: همكاری های ما با اژانس همواره خوب ، نزدیك و وسیع بوده و ما همیشه سعی كرده ایم شفاف سازی را به عنوان یكی از اصول همكاری های خود با آژانس قرار دهیم.

صالحی گفت: در سفر جاری هیات آژانس به ایران، اعضای این هیات سئوالاتی دارند كه به آنها پاسخ های لازم داده خواهد شد.

وزیر امور خارجه همچنین در خصوص گفت وگوهای آتی با 1 + 5 گفت : ایران آمادگی خود را برای شركت در گفت و گو ها با گروه ' 1 + 5 ' اعلام كرده و مكان و زمان این گفت وگوها را قرار است آقای جلیلی طی نامه ای به خانم اشتون اعلام كند.

وی افزود: در نامه ای كه شاید بزودی در چند روز آینده از طرف آقای جلیلی به خانم اشتون ارسال شود نظر ایران در خصوص زمان و مكان گفت وگوها مطرح خواهد شد و البته ممكن است خود آقای جلیلی هم صلاح بدانند كه نظراتی را در نامه خود به خانم اشتون منعكس كند.



** نشست آتی با 1+5 موفق خواهد بود

وزیر امور خارجه تاكید كرد:فكر می كنم گفت وگو های آتی با 1 + 5 این بار یك نشست موفق باشد چون احساس می شود طرف مقابل هم علاقه مند است راهی برای برون رفت از موضوع هسته ای ایران پیدا شود.

صالحی تاكید كرد: جمهوری اسلامی همواره اعلام كرده است كه آمادگی دارد موضوع هسته ای ایران به نحو مقتضی پایان یابد.

وی گفت: ما چیزی برای مخفی كردن نداریم و همه چیز در باره موضوع هسته ای ما مكشوف است. هیچ فعالیت سری نداریم و اگر موضوع مخفی داشتیم هیچ وقت با قدرت و قوت صحبت نمی كردیم.



** اروپا و آمریكا سیاست تعامل را جایگزین تحریم كنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سران اتحادیه افریقا در توصیه به مقامات اتحادیه اروپا و آمریكا از آنان خواست كه سیاست تعامل با ایران را جایگزین روش تحریم كنند.

'علی اكبر صالحی' در گفت و گو با شبكه تلویزیونی تی آر تی تركیه و خبرنگار اعزامی ایرنا خطاب به اتحادیه اروپا كه اخیرا در دنباله روی از آمریكا، تحریم های نفتی و بانكی علیه كشورمان وضع كرده است گفت: توصیه من به اروپایی ها و البته آمریكایی ها این است كه سیاست تعامل با ایران را جایگزین تحریم كنند.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: اگر اروپایی ها و آمریكا سیاست تعامل با ایران را پیشه كنند خواهند دید كه ایران نیز چگونه به تعامل با آنان خواهد پرداخت.

صالحی با بیان اینكه ایران می تواند یك شریك قابل اعتماد برای اتحادیه اروپا باشد گفت: زمانی كه به عنوان وزیر امور خارجه ایران منصوب شدم به صراحت و آشكارا اعلام كردم كه اولویت اول من در سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و اعلام كردم كه خواستار بهترین روابط با اروپا هستم.

وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به نزدیك بودن ایران و اروپا از نظر جغرافیایی گفت: در صورتی كه تركیه به اتحادیه اروپا بپیوندد، ایران یكی از بزرگترین همسایگان این اتحادیه خواهد بود.

صالحی با اشاره به تحریم ها اخیر اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: ایران از بیش از سه دهه گذشته تحت تحریم بوده و تحریم ها داستان تازه ای نیست.

وی با بیان اینكه تحریم ها نخواهد توانست مشكلات جدی برای ایران ایجاد كند و ملت ایران از تحریم ها با پیروزی عبور خواهد كرد، گفت : البته ما از تحریم استقبال نمی كنیم و امیدواریم اروپایی ها سرعقل بیایند و رفتار عاقلانه تری در قبال ایران در پیش گیرند.



** ایجاد فضای جدید در موضوع هسته ای ایران

وزیر امور خارجه در پاسخ به سووالی درباره سفر جاری هیات عالی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: مسایلی چون طرح گام به گام روسیه ، سفر هیات آژانس به تهران و گفت و گوهای آتی با گروه1+5 در آینده نزدیك در مجموع فضای جدیدی را در موضوع هسته ای ایران ایجاد كرده است.



** ماموریت سه روزه هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی قابل تمدید است

وزیر امور خارجه گفت مدت ماموریت هیات آژانس به ایران سه روز است كه در صورت تمایل آنها قابل تمدید خواهد بود.

هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی بامداد یكشنبه وارد ایران شد.

'هرمان ناكارتس' معاون مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ریاست این هیات را بر عهده دارد و 'رافائل گروسی' دستیار و مشاور ارشد 'یوكیو آمانو' مدیركل آژانس این هیات را همراهی می كند.



* اهمیت روز افزون آفریقا در عرصه بین المللی

صالحی همچنین در باره حضور خود در اجلاس سران اتحادیه افریقا گفت: اتحادیه افریقا یك تشكل مهم به خصوص در عرصه های بین المللی است و در تحولات جهانی جایگاه خاصی دارد و تصمیمات این اتحادیه در عرصه بین المللی اثر گذار است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود اولویت خاصی برای افریقا قائل بوده و چند دهه است كه با آن روابط نزدیكی را برقرار كرده و افریقا به عنوان قاره ای كه روز به روز از اهمیت راهبردی بیشتری برخوردار است، برای سیاست خارجی ایران یك اولویت است.

صالحی با بیان اینكه حدود 30 ملاقات در طول اقامت دو روزه اش در ادیس آبابا با سران و وزیران خارجه كشورهای مختلف پیش بینی شده بود گفت: حسن این ملاقات ها این است كه بسیاری از مسائل را با مقامات كشورها در زمینه های گوناگون مطرح می كنیم و می توانیم از این اجلاس به عنوان یك فرصت مناسب برای انجام رایزنی ها استفاده كنیم.



** ایران آماده همكاری برای توسعه آفریقا و اتیوپی است



وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از همتای اتیوپیایی خود برای سفر به تهران تاكید كرد : جمهوری اسلامی ایران آماده همكاری برای توسعه همكاری های خود با آفریقا و اتیوپی در زمینه های گوناگون است.

صالحی در دیدار با ' هایله ماریان دسالگن' معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی ضمن تشریح سیاست اصولی ایران درباره همكاری با قاره آفریقا، گسترش همكاری ها بین ایران و این قاره در حوزه روابط ملت ها و نیز همكاری های اقتصادی ، صنعتی و كشاورزی را با اهمیت خواند و با توجه به ظرفیت های كشورمان در این زمینه ، آمادگی كشورمان را برای توسعه همكاری ها با آفریقا و اتیوپی به اطلاع طرف اتیوپیایی رساند.

وزیر امور خارجه كشورمان با تاكید بر ضرورت اجرایی ساختن توافقات ، آمادگی ایران برای برگزاری ششمین دور كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور در تهران را اعلام و از همتای اتیوپیایی خود برای سفر به كشورمان دعوت كرد.

'هایله ماریام دسالگن' معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی نیز در این دیدار همكاری های دو كشور را مثبت ارزیابی و بر اهمیت ظرفیت سازی در روابط به ویژه ارتقای زیر ساخت ها و فراهم سازی زمینه های انتقال فناوری از سوی ایران به اتیوپی تاكید كرد.

وی با برشمردن پیشرفت های كشورمان در حوزه های مختلف صنعتی ، كشاورزی و داروسازی ، خدمات فنی و مهندسی، علاقه مندی كشورش برای بهره گیری از ظرفیت های ذكر شده جهت توسعه اقتصادی اتیوپی را نیز مورد تاكید قرار داد.

وزیر امور خارجه اتیوپی همچنین آمادگی كشورش برای فراهم سازی زمینه حضور هرچه بیشتر فعالان اقتصادی ایران در اتیوپی را اعلام كرد.

در این دیدار همچنین موضوعات و تحولات قاره آفریقا در زمینه های گوناگون و ضرورت برقراری صلح و ثبات و آرامش در كشورهای این قاره مورد تاكید دو طرف قرار گرفت.



** سایه استعمار و استكبار همچنان بر سر آفریقا سنگینی می كند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه به ظاهر تقریبا تمام كشورهای آفریقایی استقلال خود را به دست آورده‌اند گفت: متأسفانه حضور استكبار و استعمار در قاره سیاه همچنان به شیوه های دیگری ادامه دارد.

علی‌اكبر صالحی در حاشیه اجلاس در جمع خبرنگاران افزود: استعمارگران هر دفعه با ظاهر و شكل خاصی ورود پیدا می كنند.

وی با اشاره به تحولات ایجاد شده در شمال آفریقا به واسطه موج بیداری اسلامی گفت: فكر می‌كنم بیداری كه در شمال آفریقا رخ داده باعث خواهد شد كه سایر ملل آفریقایی هم با جدیت بیشتری به دنبال برگرداندن كرامت انسانی و استقلال سیاسی و اقتصادی خود باشند.

وزیر امور خارجه كشورمان با اشاره به برخی كشورهای آفریقایی كه مسیحی هستند افزود: بیداری اسلامی ربطی به این مفهوم ندارد كه در جای دیگر آفریقا رخ ندهد به اعتبار اینكه اینها ممكن است مسلمان نباشند.

صالحی خاطرنشان كرد:در بیداری اسلامی مردمی كه شاهد این تحولات بودند به دنبال كرامت انسانی، عدالت اجتماعی و استقلال بودند و اینها شعارها و خواسته هایی است كه برای همه معنی دارد و همه مردم داوطلب داشتن چنین وضعیتی هستند.

وی ادامه داد : فكر می كنم بیداری كه در شمال آفریقا رخ داده باعث خواهد شد كه سایر ملل آفریقایی نیز با جدیت بیشتری به دنبال برگرداندن كرامت انسانی و استقلال سیاسی و اقتصادی خود باشند.

وزیر امور خارجه در ادامه ، اتحادیه آفریقایی را بسیار با سابقه دانست كه روز بروز نقش آفرینی‌اش در سطح بین المللی موثرتر می شود.

صالحی گفت: آفریقا ممكن است از خیلی جنبه ها هنوز حالت توسعه یافتگی را به خود ندیده باشد اما در بخش سیاسی خیلی توسعه یافته بوده و مقر اتحادیه آفریقایی هم نشانی از این واقعیت دارد كه در این نشست اغلب سران كشورها با جدیت حاضرند و به اتحادیه ای كه ایجاد كرده‌اند اهمیت می دهند.

وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی اهمیت خاصی برای آفریقا قائل شد و از همان ابتدا سعی كرد روابط خود را با آفریقا توسعه دهد افزود:پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، ایران با تعداد كمی از كشورهای آفریقایی روابط سیاسی داشت اما جمهوری اسلامی ایران در زمان حاضر با تعداد زیادی از كشورهای آفریقایی رابطه سیاسی دارد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران اولویت خاصی برای این قاره قائل است و آمادگی دارد انبوه تجربه های خود را كه در این سه دهه كسب كرده در خدمت ملت آفریقایی قرار دهد.



** تاكید ایران و اتیوپی بر ارتقای همكاری های دو جانبه

در جریان دیدار ' علی اكبر صالحی ' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ' ملس زناوی ' نخست وزیر اتیوپی دو طرف بر گسترش و ارتقای همكاری ها در زمینه های گوناگون تاكید كردند.

'علی اكبر صالحی' در این دیدار كه در حاشیه هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا انجام شد ،با ابلاغ سلام رییس جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر اتیوپی ،‌دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص همكاری با كشورهای آفریقایی به منظور ارتقای رشد و توسعه همكاری با این كشورها را به طرف اتیوپیایی اعلام كرد .

وی همچنین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف علمی و تكنولوژیك در خلال بیش از 30 سال تحریم غرب و رژیمهای استكباری جهان را تشریح و بر ضرورت ارتقای مناسبات دو جانبه در بخشهای مختلف همكاریها بویژه فعال شدن كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی و تبادل هیات ها تاكید كرد.

در این دیدار 'ملس زناوی' نخست وزیر اتیوپی نیز با اشاره به فرهنگ غنی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از تجارب و دستاوردهای علمی ، فناوری ، كشاورزی ، داروسازی ، صنعتی و انتقال تكنولوژی كشورمان و همچنین برگزاری ششمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی دو كشور تاكید كرد.



** آمادگی ایران برای برگزاری دومین نشست حل بحران سومالی در تهران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با 'محمود معالین' دبیركل سازمان بین الدولی توسعه (ایگاد) بر آمادگی ایران برای برگزاری دومین نشست حل بحران سومالی در تهران تاكید كرد.

'علی اكبر صالحی' در جریان دیدار و گفت وگو با 'محمود معالین' با اشاره به برگزاری اولین نشست چهار جانبه جمهوری اسلامی ایران ، ایگاد، كنیا و سومالی در نایروبی برای حل بحران سومالی آمادگی ایران را برای برگزاری دومین نشست آن در تهران اعلام كرد.

دبیر كل ایگاد نیز ضمن تایید دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری صلح ، ثبات و امنیت در شاخ آفریقا بخصوص سومالی بر تصمیم ایگاد برای برگزاری دومین دور اجلاس در جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد.

معالین همچنین ابراز علاقه كرد كه از جمهوری اسلامی ایران دیدن كند.



** تاكید بر توسعه و گسترش روابط ایران و توگو

وزیر امور خارجه كشورمان در ادامه ملاقات های خود با مقامات شركت كننده در اجلاس اتحادیه آفریقا در اتیوپی با 'الیوت اوهین' وزیر امور خارجه توگو دیدار و گفت وگو كرد.

'علی اكبر صالحی' در این دیدار ضمن تشریح دستاوردهای علمی ، صنعتی و تكنولوژیك جمهوری اسلامی ایران، آمادگی كشورمان را برای كمك به توسعه توگو اعلام كرد.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و توگو همچنین به بحث و تبادل نظر در خصوص همكاری های فیمابین پرداخته و توسعه، گسترش و تعمیق آن را نیز مورد تاكید قرار دادند.



** قدردانی سومالی از كمك های ایران

رییس جمهور سومالی در دیدار با وزیر امور خارجه كشورمان در ادیس آبابا با اشاره به روابط تاریخی دو كشور ایران و سومالی، همبستگی و همدلی دو ملت را عمیق و خالصانه خواند و از كمك های مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تشكر و قدردانی كرد.

'علی اكبر صالحی' در حاشیه اجلاس اتحادیه آفریقا در اتیوپی با 'شیخ شریف احمد' رییس جمهور سومالی دیدار و گفت وگو كرد.

صالحی در این دیدار با اشاره به جنگ داخلی 20 ساله سومالی ، ابراز امیدواری كرد مردم مسلمان سومالی با توكل به خداوند بتوانند بر مشكلات خود فایق آیند.

وی با اشاره به كمك های دولت و ملت خداجوی ایران به مردم سومالی شامل تاسیس 2 بیمارستان، 7 كلینیك و 20 اردوگاه اسكان آوارگان، آمادگی كشورمان را برای كمك به رشد و توسعه كشاورزی و حل مشكلات سومالی اعلام كرد.



** دیدار با رییس جمهور بنین به عنوان رییس جدید اتحادیه افریقا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های در حاشیه هجدهمین اجلاس سران اتحادیه افریقا با رییس جمهوری كشور بنین به عنوان رییس جدید این اتحادیه دیدار كرد.

علی اكبر صالحی در دیدار با 'توماس بنی یایی' رییس جدید دوره ای اتحادیه آفریقا ضمن تبریك به وی ، بر اهمیت گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه درزمینه های مختلف تأكید كرد.



** افتتاح قریب الوقوع سفارت بنین در تهران

رییس جمهوری بنین نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام به رییس جمهوری كشورمان، روابط دو كشور را در مسیری صحیح و مناسب ارزیابی كرد و آن را تأمین كننده منافع متقابل دو كشور دانست.

توماس بنی یایی همچنین با توجه به گسترش سطح روابط بین دو كشور از افتتاح قریب الوقوع سفارت كشورش در تهران خبر داد و با قبول دعوت رییس جمهوری اسلامی ایران برای سفر به تهران در آینده ای نزدیك برای انجام این سفر اعلام آمادگی كرد.

كشور گینه پیش از این ریاست دوره ای و یكساله اتحادیه آفریقا را بر عهده داشت. ریاست یك ساله این اتحادیه به صورت دوره‌ای است كه در اختیار رهبران آفریقایی قرار می‌گیرد.



** دیدار با وزیر خارجه بوتان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا در ادامه دیدار با مقامات حاضر در این اجلاس با 'لیونپو داگو شرینك' وزیر امور خارجه بوتان دیدار و گفت و گو كرد.

در این دیدار دو طرف با مروری بر روابط دو كشور در حوزه های مختلف، همكاریهای فیمابین در چارچوب سازمانهای منطقه ای و بین المللی را مورد تاكید قرار دادند.

هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا با شعار 'گسترش روابط تجاری میان كشورهای آفریقایی' با حضور روسا و سران 54 عضو این اتحادیه و مقام هایی از كشورهای عضو ناظر، نهم و دهم بهمن سال جاری به میزبانی 'آدیس آبابا' به عنوان مقر اصلی اتحادیه آفریقا برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران از اعضای ناظر اتحادیه آفریقا محسوب می شود و علی اكبر صالحی به عنوان نماینده ایران در هجدهمین اجلاس مجمع عمومی این اتحادیه حضور یافت.



** گزیده از سخنان بان كی مون در اجلاس سران اتحادیه افریقا

دبیركل سازمان ملل با حساس و شكننده خواندن وضعیت مردم سومالی برضرورت انجام اقدامات موثراز سوی جامعه جهانی برای رفع مشكلات قحطی زدگان سومالی تاكید كرد.

'بان كی مون' كه در اجلاس سران اتحادیه افریقا حضور یافته بود، طی سخنانی در هجدهمین اجلاس سران این اتحادیه همچنین با تاكید برضرورت انتقال قدرت به شیوه آرام در آن دسته از كشورهای شمال آفریقا كه دستخوش تحولات وانقلاب مردمی شده اند گفت: شیوه انتقال قدرت در تونس مدل مناسبی برای سایر كشورها است.

وی با اشاره به آنچه وی از آن به عنوان 'بهار عربی' نام برد، افزود: حوادثی كه سال گذشته در شمال آفریقا رخ داد برای بسیاری از تحلیل گران كاملا دور از انتظار بود و این تصور وجود داشت كه كشورهای تونس ، مصر و لیبی از شرایط باثباتی برخوردار هستند.

دبیر كل سازمان ملل متحد گفت:اما در زیرلایه به ظاهر آرام و با ثبات دراین كشورها مسایل و مشكلات زیادی نهفته بود وهمین امرسبب شد كه مردم این كشورها علیه رژیم های خود بپاخیزند.

دبیركل سازمان ملل اظهار داشت: پیروزی مردم بر قدرت نظامی رژیم های شمال آفریقا ثابت كرد كه نیروی نظامی و پلیس نمی تواند در برابر قدرت و اراده مردمی كه به دنبال عدالت و احترام هستند دوام بیاورد.

بان كی مون در ادامه سخنانش بر ضروت كمك به كشورهایی كه روند انتقال قدرت در انها در حال شكل گیری است تاكید كرد.

وی با بیان این كه در سال جاری میلادی 25 كشور آفریقایی صحنه برگزاری چندین انتخابات مختلف خواهند بود گفت: باید این اطمینان حاصل شود كه این انتخابات با مدیریت صحیح و بطور شفاف و آزاد برگزار می شود.

دبیركل سازمان ملل با اشاره كوتاهی به موضوع لیبی گفت: هیاتی از ماموران سیاسی سازمان ملل در لیبی هستند تا به روند انتقال قدرت در این كشور و ایجاد امنیت و فراهم كردن زمینه های لازم برای برگزاری انتخابات در لیبی كمك كنند.

بان كی مون در باره تحولات مصر هم گفت: از مقامات مصر می خواهیم و آنها را تشویق می كنیم كه زمینه انتقال آرام و زودهنگام قدرت را در این كشور از نظامیان به یك دولت غیرنظامی هرچه سریعتر فراهم كنند ، زندانیان سیاسی را آزادكنند و روند اصلاح را سرعت بیشتری ببخشند.

از: محمدرضا منافی

سیام / 1723 1568

سرخط اخبار سیاست خارجی