۲۸ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۲۸
کد خبر: 30770804
T T
۰ نفر

تهران - معاون سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري بودجه اختصاصي براي حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي را متناسب با حجم آثار ثبت شده در فهرست ملي ميراث فرهنگي ندانست.

'مسعود علویان صدر' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: برای قضاوت درباره میزان مراقبت، حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی در چندسال اخیر باید عملكرد این سازمان را به صورت همه جانبه مورد توجه قرار داد.

وی با انتقاد از رسانه هایی كه اقدام به بزرگنمایی تخریب آثار فرهنگی و بناهای تاریخی كشور می كنند، گفت: این سازمان در زمینه، ثبت، حفاظت و استفاده از نیروهای متخصص میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به دوره های قبل از رشد خوبی برخوردار بوده است.

علویان صدر تاكید كرد: مسایلی كه درباره تخریب بناهای تاریخی در رسانه ها مطرح می شود با میزان مرمت های انجام شده آثار فرهنگی و تاریخی قابل مقابسه نیست و این سازمان در زمینه حفظ و مرمت و نگهداری از آثاری كه در فهرست میراث فرهنگی كشور به ثبت رسیده اند، اهتمام جدی دارد.



** ثبت آثار فرهنگی در 6 سال گذشته بیش از دو برابر شد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مقایسه حجم آثار ثبت شده با بودجه اختصاصی برای مرمت، احیا و نگهداری از این آثار گفت: از سال 1309 كه ثبت آثار فرهنگی كشور آغاز شد تا ابتدای دولت نهم بالغ بر 15 هزار اثر در فهرست میراث فرهنگی كشور به ثبت رسیده بود.

علویان صدر افزود: از سال 1384 تاكنون بیش از 20 هزار اثر در فهرست آثار میراث فرهنگی كشور به ثبت رسیده اند ضمن آنكه تعداد آثار ایرانی كه در فهرست میراث جهانی ثبت شدند در دولت های نهم و دهم دو برابر افزایش داشت.

وی گفت: این آمار نشان می دهد كه این سازمان میزان مسوولیت خود را در قبال نگهداری و حفاظت از میراث فرهنگی كشور بیش از دو برابر افزایش داده است.

وی افزود: هرچند بودجه اختصاصی برای مرمت و نگهداری از آثار میراث فرهنگی كشور نسبت به دولت های قبل رشد قابل توجهی یافته است اما با توجه به ثبت نزدیك به 40 هزار اثر در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی، این ارقام ناچیز است.

علویان صدر یادآور شد: بودجه مورد نیاز برای نگهداری و مرمت آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی كشور حدود 100 میلیون تومان است كه با توجه به ثبت 40 هزار اثر در این فهرست این سازمان سالانه نیازمند 4 هزار میلیارد تومان بودجه برای این كار است.

وی گفت: این در حالی است كه بودجه اختصاصی برای نگهداری و مرمت بناهای ثبت شده

سالانه حدود 150 میلیارد تومان است كه اگر اعتبارات استانی به این رقم افزوده شود باز هم فاصله زیادی تا رسیدن به بودجه ایده آل وجود دارد.



** لزوم مشاركت مردم در حفاظت از بناهای تاریخی

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه بر لزوم همكاری مردم و دستگاه های اجرایی در حفظ و نگهداری از بناها و میراث فرهنگی كشور تاكید كرد و افزود:

این سازمان به دنبال استفاده از مشاركت مردمی در زمینه حمایت و حفاظت از بناهای تاریخی است.

علویان صدر ادامه داد: تنها راه برای رو پا نگه داشتن میراث فرهنگی كشور استفاده از مشاركت مردم و سرمایه های مردمی و عمومی برای حفاظت ملی از این آثار است.

وی خاطر نشان كرد: حفاظت ملی از آثار میراث فرهنگی تنها وظیفه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست بلكه فرد به فرد جامعه و حتی دستگاه های اجرایی نیز موظف هستند این آثار را حفظ كنند.

علویان صدر با تاكید بر اینكه مردمی كردن میراث فرهنگی می تواند بسیاری از مشكلات را در زمینه حفظ و نگهداری از این آثار حل كند، گفت: باید نقش مردم در حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی كشور پر رنگ شود.



** تایید یونسكو بر كیفیت مرمت كارشناسان ایرانی

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: كارشناسان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) كه طی ماه های اخیر برای بازدید از بناهای جهانی ثبت شده سفری به ایران داشتند، سطح نظارت و مرمت و حضور كارشناسان ایرانی را مورد تایید قرار دادند كه این امر نشان دهنده اقتدار كارشناسی ایران است.

علویان صدر با بیان اینكه تعداد آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی نیز با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است، گفت: تا سال 1384 تنها هفت اثر در فهرست جهانی یونسكو به ثبت رسیده بود اما در 6 سال گذشته 6 اثر به فهرست آثار ایرانی افزوده شده است.

وی افزود: برای نمونه طرح 'باغ ایرانی' كه در یونسكو به ثبت رسید خود شامل 9 باغ در 9 استان كشور است كه نگهداری و حفاظت از این آثار نیازمند بودجه و اهتمام جدی است.

معاون میراث فرهنگی كشور در ادامه خاطر نشان كرد كه ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران با هدف معرفی ویژگی های معماری ایرانی - اسلامی به جهانیان انجام می شود.

وی با بیان اینكه اقدامات میراث فرهنگی كشور در 6 سال گذشته به لحاظ كمی و كیفی رشد كرده است، افزود: میراث فرهنگی تلاش كرده است در زمینه فنی و اجرایی، زمینه را برای فعالیت متخصصان باز كند و پیمانكاران جدیدی را نیز در بخش مرمت به كار گیرد.

علویان صدر، پرورش استادكاران و متخصصان در حوزه مرمت را از رویكردهای این سازمان برشمرد.

فراهنگ 2025**1588
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ