۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83043330
T T
۰ نفر

آيا شما با سواد هستيد؟

۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83043330
آيا شما با سواد هستيد؟

روزنامه محلي بشارت يزد در سرمقاله روز سه شنبه خود در مطلبي با عنوان «آيا شما با سواد هستيد؟» نوشت: در گذشته فردي را با سواد مي دانستند كه توانايي خواندن و نوشتن داشته باشد.

در ادامه اين مطلب به قلم 'افسانه طاهرنژاد' آمده: اين تعريف مدت هاست كه اعتبار خود را از دست داده و در جوامع پيشرفته «با سوادي» را به گونه اي ديگر تعريف مي كنند در حاليكه بسياري از روش ها و منابع آموزشي در ايران همچنان براساس همان تعريف كلاسيك «سواد» يعني توانايي خواندن و نوشتن انجام مي شود.
دانش آموزان همچنان الفباي خواندن و نوشتن را مي آموزند، در ادامه حجمي از محفوظات را فرا مي گيرند و اين محفوظات را بعد از خالي كردن در برگه امتحاني فراموش مي كنند، اين شيوه تعليم و تربيت با تعريف جديد «سواد» بسيار فرق دارد.
امروز، در قرن بيست و يكم، داشتن سواد خواندن و نوشتن، يا حتي اخذ مدرك دانشگاهي، دال بر با سواد بودن فرد نيست.
سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در تازه ترين تعريفي كه از باسوادي ارائه داده است، باسوادي را مساوي با توانايي«تغيير» يا (Change) دانسته است.
اين تعريف بدان معني است كه ديگر توانايي خواندن و نوشتن و يا تسلط بر دو زبان و يا حتي توانايي استفاده از كامپيوتر مدنظر نيست.
تعريف اخير بيانگر اين است كه: «باسواد كسي است كه بتواند از خوانده‌ ها و آموخته‌ هاي خود، تغييري در زندگي خود ايجاد كند» و اين تعريف دقيقا همان چيزي است كه آموزش و پرورش ايران به تازگي در دستور كار خود قرار داده و در برخي موارد براين موضوع تاكيد دارد كه بايد در مدارس توانايي زندگي كردن و رويارويي با مشكلات زندگي را آموزش داد.
اما تا چه حد اين موضوع در مدارس اجرا مي شود پرسشي است كه همواره در ذهن كارشناسان حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و نمود هاي عملي آن را در رفتار اجتماعي نوجوانان در سطح جامعه شاهد هستيم.
توانايي تغيير كردن تعريفي است كه ضمن حفظ تعاريف قبلي «باسوادي»، به اهميت كاربردي بودن منابع و مطالب آموزشي اشاره مي كند، زماني كه مطلبي را مطالعه ميكنيم به اين فكر كنيم كه از اين مطلب چگونه مي توان در تحول شخصيتي استفاده كرد.
اگر در كتاب ادبيات يك شعر آموزنده از فلان شاعر آورده شده است، دانش آموز به زور و اجبار معلم و براي كسب نمره قبولي آن شعر را حفظ مي كند و براي فهميدن معناي شعر نيز به كتاب هايي مانند«گام به گام و دروس طلايي» مراجعه مي كند، كتاب هايي كه همان يك ذره خلاقيت را نيز از دانش آموز مي گيرد.
حال اگر بخواهيم بر اساس تعريف جديد سازمان يونسكو از سواد جامه ي عمل بپوشانيم، بايد آن شعر آموزنده را در زندگي روزمره به كار ببريم و براي ايجاد تغيير در افكار و رفتار تلاش كنيم.
در دنياي امروز اگر بخواهيم به عنوان يك فرد باسواد شناخته شويم بايد از تقليدهاي كوركورانه و محفوظات ناپايدار دوري كنيم و به جاي كپي برداري از مطالب و اطلاعات ديگران به انديشه و تفكر بپردازيم تا با ايجاد تغيير در رفتار و افكارمان به عنوان يك فرد با سواد شناخته شويم.
با اين تفاسير آيا شما «باسواد» هستيد؟
روزنامه بشارت يزد در گستره استان يزد منتشر و توزيع مي شود.
160 رسانه در استان يزد مجوز دارند كه از اين تعداد ١١٦ مجوز متعلق به نشريات چاپي، ٢٨ مورد متعلق به رسانه هاي برخط (خبرگزاري و پايگاه خبري) و ١٦ مجوز هم مربوط به رسانه هاي الكترونيك غير برخط است.
7532/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها