۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83179489
T T
۰ نفر

قطع تعدادی از درختان بوستان یاس پایتخت

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۷
کد خبر: 83179489
قطع تعدادی از درختان بوستان یاس پایتخت

تهران- ایرنا- خبرنگار ایرنا چندی پیش در مراجعه به بوستان یاس فاطمی پایتخت مشاهده كرد كه چندین اصله درخت در این پارك جنگلی قطع شده است.

به گزارش ایرنا، قطع این درختان به شكلی نیست كه تعدادی از درختان در كنار همدیگر یكجا قطع شده باشند؛ بلكه بیشتر به صورت یكی در میان یا دو در میان قطع شده است و بقایای موجود نشان می دهد كه با اره برقی و در چند وقت اخیر قطع شده اند.
احداث بوستان یاس فاطمی كه چهار سالی می شود به عرصه عمومی شهر اضافه شده پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فعالان محیط زیست درخصوص آزادسازی مناطبع طبیعی طی 17 اسفند سال 93 در دستور كار شهرداری تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف قرار گرفت.
این بوستان 13 فروردین سال 94 در روز طبیعت به روی شهروندان گشوده شد.
براساس اعلام شهرداری تهران این بوستان با تلاش شبانه روزی 2 هزار نیرو و تجهیزاتی از جمله ۱۱۰ آلاچیق، 2 هزار دستگاه صندلی پاركی، یك هزار سطل زباله، ۲۰۰ دستگاه باربیكیو، نمازخانه، سرویس بهداشتی و زمین بازی برای كودكان و بزرگسالان افتتاح شد و از آنجاكه آماده سازی آن در ایام وفات تا میلاد حضرت فاطمه (س) انجام شد، بوستان «یاس فاطمی» نام گرفت.
از آن زمان (سال 94) نگهداری بوستان برعهده شهرداری تهران قرار گرفت و براساس اعلام مدیران شهری، نگهداری قسمت جنوبی بوستان توسط شهرداری منطقه 4 و قسمت شمالی آن بامدیریت سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری پایتخت انجام می شود.
خبرنگار ایرنا با وجود مشاهده قطع تعدادی از درختان در این بوستان، پیش از انتشار هرگونه خبری با مسئولان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تماس تلفنی گرفت تا پاسخ آنان را بگیرد.
«بهزاد بزرگمهر» معاون حوزه جنگل و كمربند سبز سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران پس از شنیدن این خبر از خبرنگار ایرنا استان تهران، ابتدا اظهار تعجب كرد و خواستار آن شد كه به اتفاق خبرنگار از محل دیدن شود.
این بازدید با اصرار معاون سازمان بوستان ها، هفته گذشته در حضور رئیس بوستان و نیز در روزی بارانی انجام شد.
پس از رسیدن به محل بوستان و مشاهده درختان قطع شده، بزرگمهر معاون سازمان بوستان ها توضیحاتی درخصوص اینكه درختان ممكن است به علت آفت زدگی یا خشكیدگی قطع شوند ارائه كرد و پس از اقناع نشدن خبرنگار ایرنا، اینچنین پاسخ داد: «مشكل این است كه خبرنگاران تحصیلات تخصصی در حوزه كاری ندارند».
این مسئول در ادامه مثالی هم از یك رسانه خارجی زد و ادامه داد: در یكی از رسانه های خارجی برای كاهش هزینه از خبرنگار سیاسی خواستند اخبار ورزشی را نیز بخواند كه این خبرنگار به دلیل تخصص نداشتن در این حوزه حتی بلد نبود نام یك ورزشكار را درست بخواند.
در ادامه هنگامی كه خبرنگار و عكاس ایرنا مشغول بازدید از محیط و عكسبرداری از تنه درختان قطع شده بودند، رئیس بوستان، خبرنگار ایرنا را به دلیل پیگیری موضوع به «غرض ورزی» متهم و بیان كرد: «با این كار چه چیزی را می خواهید ثابت كنید»؟
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا كه نام وی را پرسید اظهارداشت: دلیلی ندارد فامیلی ام را به شما بگویم بروید از اداره بپرسید.
در جریان این بازدید نه معاون سازمان بوستان ها و نه رئیس بوستان به پرسش های دیگر خبرنگار ایرنا كه چه تعداد درخت، چه زمانی و چرا قطع شده اند، پاسخ ندادند.
معاون سازمان بوستان ها به این جمله بسنده كرد كه «نگهداری این بخش از بوستان با شهرداری منطقه 4 است» و رئیس بوستان نیز در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا با بیان اینكه بتازگی در این سمت منصوب شده و این اتفاق در زمان وی رخ نداده است از دادن پاسخ امتناع كرد.
رئیس بوستان یاس فاطمی در جریان همان بازدید این جمله را نیز گفت:« از تنه درختان مشخص است كه بتازگی (طی دو ماه اخیر) قطع شده اند اما در زمان مسئولیت من نبوده است».

*قطع درخت بدون رأی كمیسیون ماده 7 جایز نیست
پس از آن خبرنگار ایرنا با «علی محمد مختاری» رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران تماس گرفت كه وی نحوه تعامل و واكنش معاونش و نیز رئیس بوستان یاس فاطمی را با خبرنگار ایرنا نامناسب توصیف كرد، خواهان عذرخواهی آنان شد و گفت: هرگونه قطع درخت حتی اگر آفت داشته باشد باید با مجوز كمیسیون ماده 7 باشد.
وی خاطرنشان كرد: در صورت آفت زدگی نیز باید علت آن مشخص تا بموقع با آفت و بیماری های گیاهی مبارزه شود.
رئیس سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینكه ما مسئول حفظ و حراست از فضای سبز تهران هستیم تصریح كرد: اگر آفت زدگی علت قطع درخت آن هم با مجوز كمیسیون ماده 7 باشد باید بررسی شود كه چرا به درختان رسیدگی نشده است و دچار آفت زدگی شده اند.

*كاج؛ مقاوم در برابر آفت و خشكیدگی
در همین زمینه یك كارشناس فضای سبز به خبرنگار ایرنا گفت: فارغ از موضوع درختان بوستان یاس كه من آن را ندیده ام، كاج گونه مقاومی است مگر آنكه در شرایطی خاص (از بین بردن عمدی یا ریختن مواد سوزاننده) كسی بخواهد آنها را از بین ببرد كه این اتفاق معمولا در باغاتی كه قصد ساخت و ساز در آن دارند رخ می دهد.
وی اضافه كرد: به دلیل اینكه زیر درخت كاج گیاه دیگری نمی روید و گُلی نیز كاشته نمی شود، گاهی نیز ممكن است به این دلیل درختان قطع شوند.
این كارشناس با تأكید بر اینكه كاج درخت مقاومی در برابر آفت است خاطرنشان كرد: علاوه بر آن ممكن است دوره آبیاری درخت به هم خورده باشد زیرا این درختان بسیار كم آب هستند اما مثلا به دلیل آنكه گاهی كاج در چمن كاشته می شود و چمن گیاهی است كه به آب زیاد نیاز دارد، ممكن است درخت كاج بدعادت شود.
وی در پاسخ به این سوال كه با توجه به شرایط بوستان جنگلی یاس و اظهارات متولیان آن مبنی بر خشك شدن درختان، چه چیزی می تواند علت قطع یا خشكی درختان باشد؟ افزود: باید بررسی كارشناسی در این مورد انجام شود اما چیزی كه در مورد درختان این بوستان محتمل است اینكه این درختان دچار تنش آبی شده باشند؛به این صورت كه به طور مداوم به آنها رسیدگی نشود و آبیاری آن به صورت منظم نباشد كه در این حالت به درخت تنش وارد می شود.
این متخصص فضای سبز تأكید كرد: البته با توجه به اینكه درخت كاج مقاوم است در دوره كوتاه مدت این اتفاق نمی افتد و ممكن است طی دوره یكی دو ساله به این وضع دچار شود.

*شهرداری منطقه 4: درختان خشك شده بودند
سید رضا خاتمی مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 4 نیز با بیان اینكه وظیفه ما حفظ این درختان است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این مجموعه تا سال 94 در اختیار شهرداری تهران نبود و هزینه ای كه شهرداری برای نگهداری این بوستان می كند، قبلا نمی شد.
وی با اشاره به اینكه تعدادی درخت خشك از آن زمان باقیمانده بود افزود: براساس روند قانونی باید فهرست درختان خشك تهیه و صورتجلسه مربوط به آن تنظیم شود كه این صورتجلسه به كمیسیون ماده 7 ارسال و رای صادر می شود.
مسئول فضای سبز شهرداری منطقه 4 تصریح كرد: از بین 15 درخت خشك شده 6 درخت صورتجلسه و رای كمیسیون ماده 7 را نداشتند و از آنجاكه به دلیل آفت و بیماری خشك شده بودند و در برف اخیر تعدادی از شاخه های آنها شكسته بود و احتمال سقوط آنها وجود داشت قطع شدند.
وی با بیان اینكه ما اجازه قطع درخت حتی در صورتی كه یك برگ سبز داشته باشد را نداریم خاطرنشان كرد: باتوجه به اینكه شاخه های این درختان شكسته و خشك شده بودند، قطع شدند.
خاتمی با بیان اینكه به جای درختان خشك و قطع شده درختچه كاشته می شود، اظهارداشت: تعدادی درختچه كاشته شده و تعدادی نیز در آینده كاشته خواهد شد.
مشاهده خبرنگار ایرنا حاكیست كه تعداد درختان قطع شده در این بوستان از 15 اصله درخت بیشتر است.
بوستان یاس فاطمی در شمال شرق تهران از طریق بزرگراه شهید بابایی دسترسی دارد.

گزارش از عاطفه نژادسالاری
تهرام/9353/1008
۰ نفر