۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82924847
T T
۰ نفر
1850 پایگاه تغذیه سالم در مدارس تهران مجوز دریافت كردند

تهران-ایرنا- معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یكهزار و 850 مدرسه در سال تحصیلی 97-96 برای ایجاد پایگاه تغذیه سالم، مجوز دریافت كردند.

حسن محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: هر فضایی كه در مدارس بدون مجوز به عرضه مواد یا مكمل هایی غذایی پرداخته و در زمینه دریافت مجوز اقدام نكردند از لحاظ قانونی مرتكب تخلفات اداری شده و در بازرسی هایی كه انجام می شود، برای آنها پرونده تشكیل شده و یا تذكرات لازم به مدیران مدارس داده می شود.
وی، هدف از ایجاد پایگاه های تغذیه سالم را تامین بخشی از مكمل ها، مواد غذایی و ریزمغذی های مورد نیاز دانش آموزان در طول روز عنوان كرد و افزود:كنترل و پیشگیری از تغذیه ناسالم در میان دانش آموزان، فرهنگسازی و آموزش در مصرف مواد غذایی ارزشمند از دیگر اهداف این پایگاه هاست.
محمدی گفت: براساس دستورالعمل ایجاد پایگاه های تغذیه سالم، مدارسی كه خواهان ایجاد این پایگاه ها هستند، درخواست خود را به سازمان دانش آموزی به عنوان متولی فعالیت های دانش آموزی ارائه می دهند و این سازمان براساس استانداردهای تعریف شده، مجوز مورد نظر را صادر می كند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی اداره پایگاه های تغذیه سالم توسط سازمان دانش آموزی اظهار كرد: این پایگاه ها از گذشته در قالب تعاونی های دانش آموزی در مدرسه با هدف تمرین سرمایه گذاری، سهام دارشدن و مشاركت در فعالیت های اقتصادی دانش آموزان سازمان دهی شده و دانش آموزان باید در روند فعالیت پایگاه های تغذیه سالم نظارت كنند.
وی با اشاره به ارائه دستورالعمل خاص برای ایجاد پایگاه های تغذیه سالم در مدارس گفت: در این دستورالعمل موارد و مسایلی درباره شرایط و بهداشت فیزیكی پایگاه های تغذیه سالم از جمله نور، دسترسی به هوای تازه، امكانات نگهداری غذا؛ یخچال، نوع قفسه های برای نگهداری و قراردادن مواد مختلف مورد نیاز و نوع ظروف برای پخت و پز و استانداردهای لازم در این زمینه ارائه شده است.
محمدی افزود:همچنین در این دستورالعمل مواردی درباره چگونگی دریافت مجوز از مراجع رسمی برای ایجاد پایگاه های تغذیه سالم، بهداشت فردی شاغلان در این پایگاه ها مطرح شده و مدارسی كه مجوز دریافت می كنند، موظفند این استانداردها را رعایت كنند.
وی با اشاره به بازدیدهای مستمر بازرسان مناطق و اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران از پایگاه های تغذیه سالم در مدارس اظهار كرد: علاوه بر این، شبكه های بهداشت مناطق زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشكی استان، در قالب گروه هایی برای بازرسی و بررسی وضعیت بهداشتی پایگاه های تغذیه سالم به مدارس اعزام می شوند و در صورت مشاهده مواردی خلاف استانداردهای اعلام شده، تذاكرات لازم به مسئولان مربوطه داده می شود و در صورت عدم اصلاح و تكرار تخلفات، موضوع به مراجع قانونی و قضایی ارجاع شده و یا پایگاه تغذیه پلمپ می شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینكه در سال تحصیلی 97-96، یكهزار و 850 مدرسه برای راه اندازی پایگاه های تغذیه سالم مجوز دریافت كردند، افزود: با توجه به یكهزار و 990 بازدیدی كه توسط این نهاد و شبكه های بهداشت سلامت مناطق از پایگاه های تغذیه سالم در سطح مدارس انجام شد، پنج پایگاه پلمپ شدند.
محمدی گفت: همچنین در بازدیدهای صورت گرفته از پایگاه های تغذیه سالم به 275 پایگاه كه دچار نواقصی بودند، بازخورد داده شد به این معنا كه در مرحله اول در صورت مشاهده رعایت نشدن استانداردهای لازم، بازخورد داده می شود و در بازدیدهای بعدی اگر این موارد برطرف نشد، ضمن ارایه تذكر و تشكیل پرونده، موضوع به هیات تخلفات اداری ارجاع شده و مسئول مربوطه محكوم می شود.
به گزارش ایرنا، حدود یك میلیون و 100 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در 4 هزار و 89 مدرسه شهر تهران تحصیل می كنند.
دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه سالم سال 93 با همكاری و مشاركت وزارت خانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، به تمامی مدارس كشور ابلاغ شد.
این دستورالعمل براساس ماده سه آیین نامه اجرایی، تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان و با هدف ارتقای سلامت تغذیه ای دانش آموزان سراسر كشور تنظیم شده كه در آن ضمن تعریف پایگاه تغذیه سالم و میان وعده، به ویژگی های مواد غذایی سالم و غیرقابل مصرف پرداخته شده است.
براساس این دستورالعمل، استفاده از نوشیدنی های گازدار، انواع مواد غذایی فاقد بسته بندی و اصول بهداشتی، فرآورده های گوشتی مانند كالباس، سوسیس، همبرگر، فلافل و سمبوسه غیرمجاز اعلام و تصریح شده كه جدول مواد غذایی قابل عرضه در این پایگاه های تغذیه باید در معرض دید دانش آموزان و كاركنان مدارس نصب شود.
همچنین در این دستورالعمل تصریح شده نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل برعهده كمیته بهداشت، تغذیه و ایمنی در استان هاست كه تركیب اعضا و شرح وظایف آن در تفاهم نامه امضا شده توسط وزرای آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درج شده است.
تهرام/7245/ 1539
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ