۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴
کد خبر: 82281518
T T
۰ نفر
سهم كتاب های نخبه گرا در سرانه مطالعه و كتابخوانی پایین است

تهران-ایرنا- نویسنده كتاب «قصه های 57» سهم كتاب های جدی و نخبه گرا را در مقایسه با كتاب های عامیانه پایین دانست و گفت: كتاب های عامیانه آثار عمیقی به شمار نمی آیند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند.

به گزارش ایرنا، علی الله سلیمی عصر سه شنبه در نخستین جلسه نشست «كانون ادبی مهر» در فرهنگسرای مهر افزود: كتاب های عامیانه نقش مهمی در توسعه كتابخوانی و آغاز مطالعه دارند و اغلب افرادی كه در مراحل بعدی به مطالعه كتاب های جدی روی می آورند، ابتدا مطالعه را با كتاب های عامیانه آغاز می كنند.
وی درباره وضعیت مطالعه كتاب های عامیانه گفت: این كتاب ها با ایجاد جذابیت برای عموم، ارتباط كتاب را با مخاطب ایجاد می كنند اما مخاطب در ادامه باید به مطالعه كتاب های جدی و نخبه گرا روی آورد.
سلیمی با بیان اینكه كتاب های عامیانه آثار عمیقی به شمار نمی آیند و بیشتر جنبه سرگرمی دارند، اظهار كرد: مطالعه این كتاب ها برای علاقه مندكردن عموم با مطالعه و كتابخوانی خوب است اما تداوم آن كاری عبث، بیهوده خواهد بود.
این منتقد ادبی لازمه ذهن پویا را عمق بخشیدن به مطالعه در حوزه های گوناگون فنی، دینی و اجتماعی دانست و گفت: این اتفاق كمتر در كشور ما روی داده و مرز بین ادبیات عامیانه و نخبه گرا بسیار است.
وی افزود: در كشور ما با وجود نظارت بر چاپ و نشر كتاب های عامیانه مضر كمتر منتشر می شود، با این وجود این حوزه نیازمند پالایش است تا كتاب هایی كه مانع تعمق بخشیدن به فرهنگ بوده و انسان را از اهداف عالی باز داشته از دایره مطالعه افراد خارج شود.
سلیمی با بیان اینكه بخش قابل توجهی از سرانه مطالعه كشور به مطالعه كتاب های عامیانه اختصاص دارد، اظهار كرد: متاسفانه سایر كتاب ها با تیراژ بسیار پایینی منتشر می شود.
وی با اشاره به اینكه كتاب های عامیانه از تیراژ 10 هزار جلدی و قیمتی بیش از 50 هزار تومان برخوردارند، گفت: كتاب های معتبر و تخصصی با تیراژ كمتر از یك هزار جلد منتشر می شوند.
نویسنده كتاب «سفر معمولا صبح اتفاق می افتد» درباره تشكیل كانون ادبی فرهنگسرای مهر اظهار كرد: باتوجه به دغدغه مسئولان فرهنگی منطقه، هدف از تشكیل این كانون ادبی گردهم آمدن نویسندگان و شاعران جنوب غرب تهران و انجام فعالیت هایی در زمینه تولید متون ادبی است.
سلیمی برگزاری دوره های آموزشی داستان نویسی، كارگاه های داستان نویسی و تشویق و حمایت از علاقه مندان برای انتشار نوشته هایشان را از دیگر اهداف كانون ادبی مهر عنوان كرد.
وی ایجاد كانون ادبی فرهنگسرای مهر را در رشد و تعالی نوجوانان و جوانان ساكن مناطق جنوب غربی شهر تهران موثر دانست و گفت: به دلایل مختلف، در محله های جنوب شهر آمار مطالعه كمتر است كه به دنبال افزایش سرانه مطالعه در این منطقه هستیم.
كانون ادبی مهر در دوره جدید فعالیت خود با سرپرستی علی الله سلیمی، نویسنده و فعال عرصه ادبی از میان علاقه‌مندان به حوزه ادبیات و مطالعه برای حضور در كارگاه های متنوع این كانون ادبی، در فرهنگسرای مهر عضو می پذیرد.
در این كانون ضمن آموزش فن نوشتن، زاویه دید، سبك و روش‌های صحیح و استاندارد نویسندگی، قالب‌های مختلف داستان در تمامی حوزه‌ ها مانند رمان، داستان كوتاه، نمایشنامه، اسطوره و حماسه برای مخاطبان تشریح می ‌شود.
علی الله سلیمی 6 فروردین 1347 در یكی از روستاهای توپ قره در حوالی زنجان متولد شد.
«زنی شبیه حوا»، «باران جنوب»، «تاكستان های دشت ناز»، «ایستگاه باغ سرهنگ»، «دلبستگی در سال های سخت»، «باران در سلول»، «آواز نخلستان»، داستان كوتاه «تابستان اروند»، «مسافر دجله» و «باد برگ ها را سمت دره ها می برد» از جمله آثار سلیمی است.
داستان كوتاه «تابستان اروند» از این نویسنده برگزیده جشنواره داستان كوتاه روزنامه جام جم شده است.
فرهنگ‌سرای مهر واقع در خانی‌آبادنو، خیابان شهید لطیفی، كوچه تگرگ، بوستان بعثت واقع شده است.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با كانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ