خراسان جنوبی در مسیر آبادانی و جهش زیرساختی

خراسان جنوبی اکنون با ۱۱ شهرستان سومین استان پهناور ایران است اما از حیث جمعیت در رتبه بیست و هشتم قرار دارد. خراسان جنوبی با وجود ظرفیت‌های متنوع از جمله در بخش‌های کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و مبادلات مرزی، همچنان استانی کم‌برخوردار از نظر برخی امکانات و زیرساخت‌ها است.

هر کدام از این زیرساخت‌ها زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بعدی است که بخشی از آن با صرف اعتبارهای کلان ملی و استانی فراهم شده و برای مثال از ابتدای انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم در جنوب خراسان آن زمان و در خراسان جنوبی کنونی، تنها ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت وجود داشت و در دولت سیزدهم ۲ پست ۴۰۰ کیلو ولت برای شهرستان‌های نهبندان و فردوس در دستور کار قرار گرفته است. تامین گاز پایدار از دیگر دغدغه‌ها در خراسان جنوبی به شمار می‌رود و عملیات اجرایی خط لوله گاز دوراهی دشتک زابل به نهبندان سال ۱۴۰۲ آغاز شد تا شبکه گاز خراسان جنوبی افزون بر شمال استان، به شبکه گازرسانی جنوب کشور متصل شود.

طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و خراسان جنوبی که سال‌ها روی کاغذ بود، با توجه به کم آبی شدید در این منطقه، به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد و با انتخاب پیمانکار اکنون در مرحله مسیریابی و لوله‌گذاری است. طرح راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد پس از سال‌ها چالش و انتظار با حضور رئیس جمهور کلنگ‌زنی شد و اکنون در ۱۲ قطعه پیمانکار فعال دارد.

اخبار و گزارش‌های مرتبط با ارتقای زیرساخت‌های خراسان جنوبی را در سالگرد ۲۰ سالگی استان شدن در این پرونده خبری دنبال کنید.

برچسب‌ها

اخبار پرونده