۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82999502
T T
۰ نفر

14 قنات روستايي خوسف جان دوباره گرفت

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82999502
14 قنات روستايي خوسف جان دوباره گرفت

بيرجند - ايرنا - فرماندار خوسف گفت: 14 قنات روستاهاي دور افتاده اين شهرستان با مشاركت مردم و فرمانداري مرمت و احيا شد.

محمد شفيعي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بر اثر خشكسالي در سال هاي اخير 70 درصد قنوات 194 آبادي اين شهرستان خشك شده است.
وي گفت: خشكسالي زمينه مهاجرت تعداد زيادي از روستاييان را فراهم كرده اما با احياي قنوات جهت مهاجرت تغيير يافته است.
فرماندار خوسف اظهار داشت: از آنجايي كه مردم به تنهايي قادر به احياي قنات روستا نبودند توسط فرمانداري بيل هاي مكانيكي و زنجيري تامين و در اختيار روستاها قرار گرفت.
وي ادامه داد: براي احيا و مرمت قنوات بودجه خاصي به استان و شهرستان ابلاغ نمي شود اما با مشاركت اهالي روستا توانستيم براي احياي قنوات با هزينه هاي پايين گام هاي مثبتي برداريم.
شفيعي بيان كرد: در هر فصل برنامه داريم حداقل 40 قنات شهرستان را با مشاركت اهالي روستا احيا و مرمت كنيم.
وي با بيان اينكه احيا و مرمت قنوات را از دور ترين نقاط شهرستان آغاز كرده ايم يادآور شد: اكنون تعدادي از روستاهايي كه طي چند سال گذشته با تانكر آبرساني مي شدند از نعمت آب برخوردار شده اند.
فرماندار خوسف تاكيد كرد: بايد به اين تفكر برسيم كه هرچه پول به استان تزريق شود باز هم مشكلات رفع نخواهد شد بلكه ما نياز به ابتكار و نوآوري داريم.
وي ادامه داد: سالانه شايد 200 ميليون تومان بودجه احيا و مرمت قنوات به شهرستان ابلاغ شود كه با اين مبلغ تنها قنات 2 روستا را مي توان مرمت كرد.
شفيعي افزود: دستگاه بيل مكانيكي براي لايروبي قنوات از 2 ماه قبل به صورت رايگان در اختيار روستاها قرار گرفت و اكنون كار به صورت مشاركتي در حال انجام است.
شهرستان خوسف در فاصله 35 كيلومتري بيرجند مركز استان خراسان جنوبي قرار دارد و شغل 80 درصد اهالي آن كشاورزي و دامپروري است.
7557 * 6054

سرخط اخبار استان‌ها