۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83283610
T T
۰ نفر

آباداني رهاورد سيل در سيستان و بلوچستان

۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83283610
آباداني رهاورد سيل در سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - بارندگي هاي شديد و سيل آسا در روزهاي اخير در سيستان و بلوچستان گرچه خسارت هايي به همراه داشت اما بعد از حدود 20 سال خشكسالي پي در پي آباداني و سرسبزي را نويد مي دهد.

به گزارش ايرنا گرچه سيلاب 23 تا 25 فروردين ماه جاري در سيستان و بلوچستان با خسارت هايي همراه بود اما بارندگي هاي اين مدت بر تن كويري خشكيده اين ديار رهاوردي چون رونق توليد، طراوات و نشاط را به ارمغان آورد.
زخم كهنه خشكسالي سيستان و بلوچستان، عدم توازن در ميزان آب و در نتيجه كمبود اين مايه حيات، نابودي گياهان، كاهش عمق آب هاي سطحي و زير زميني و بروز پديده هاي مختلف نظير توفان ريزگردها را سبب شد كه اثرات مخرب آن به راحتي در همه بخش ها نظير حوزه هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و زيست محيطي قابل لمس و مشاهده بود.
در اين ميان بيكاري دامنگير بسياري از كشاورزان، روستاييان و صيادان سيستان و بلوچستان و مهاجرت برخي از آنان به شهرها و توسعه حاشيه نشيني در زاهدان و ساير شهرها شد، شماري از كشاورزان نيز كه با كمترين آب استحصالي از چاهها اقدام به كشت مي كردند به حدي نگران بودند كه نمي دانستند آيا زمين شخم زده شان آبي خواهد ديد يا خير.
اين پديده نامبارك در سيستان و بلوچستان سبب خشكيدن تالاب بين المللي هامون در شمال و جازموريان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هيرمند، گرماي زياد، توفان هاي مداوم شن و تبخير بيش از حد نرمال كشور شده است.
اثرات خشكسالي در سيستان و بلوچستان زماني دردناك تر است كه به دليل كمبود كارخانه و واحدهاي صنعتي زندگي بخش وسيعي از مردم اين استان مرزي منطقه كه به كشاورزي، دامپروري و صيد و صيادي وابسته بود به سبب نبود اشتغال با مشكلات زيادي رو به رو شده بود.
چشمان مردمان خاك خورده و مصيبت زده از خشكسالي و توفان هاي شن و ريزگرد در اين ديار كهن همواره به آسمان دوخته شده بود و دست به دعا برداشته و نماز باران مي خواندند تا اينكه رحمت الهي در اين منطقه نازل شد و خوشحالي و شادماني را به ارمغان آورد و موجب تلطيف هوا و رفع آلودگي هواي اين استان شد.
بارندگي گرچه شديد بود و خساراتي به همراه داشت اما چنان خوشحالي بر مردم رنجور اين ديار به همراه داشت كه افراد با وجود آسيب منازل و هزاران مشكل تنها خداوند متعال را براي نزول رحمتش شكر مي كردند.
قابل وصف نبود شادماني مردم رنجور سيستان كه همه ساله با وزش توفان هاي شديد 180 روزه همراه با گرد و خاك و هجوم شن هاي روان ناشي از خشك شدن تالاب بين المللي هامون روزگار تيره و تاري داشتند.
حدود 20 سال از خشكي تالاب هامون مي گذرد و اين معضل با تغيير اقليم منطقه به آب و هوايي گرم و خشك و خشن، زندگي را براي مردم از لحاظ اقتصادي و سلامتي دچار مشكل كرده بود.
توفان هاي سهمگيني كه معمولا با سرعت 80 تا 120 كيلومتر به حركت در آمده و حجم عظيمي از ماسه و خاك را روانه شهرها و روستاها و خانه و كاشانه مردم كرده و همچون تازيانه هاي سوزناك بر پيكر خميده و بي رمق سيستان فرود آورده و خانه هاي مردم را در زير شن هاي روان مدفون كرده و راه نفس كشيدن آنان را بسته و انواع بيماريهاي تنفسي و قلبي و ريوي را نصيب مردم مظلوم و محروم منطقه مي كرد.

** بارندگي اخير سبب عبور استان از بحران جدي خشكسالي شد
استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بارندگي هاي اخير در سراسر اين استان سبب عبور از بحران جدي خشكسالي چندين ساله منطقه شد.
احمد علي موهبتي اظهار داشت: در سالهاي اخير به دليل خشكسالي هاي پي در پي شاهد بروز مشكلات فراوان در سيستان و بلوچستان بوديم به طوريكه علاوه بر آسيب جدي به بخش كشاورزي تامين آب آشاميدني مردم نيز با مشكل جدي روبه رو بود.
وي افزود: شدت خشكسالي در سيستان و بلوچستان به حدي بود كه از 721 منبع آبي روستايي اين استان 550 منبع كاملا خشك شده بود كه اين امر آبرساني سيار به بيش از هزار و 500 روستا را به همراه داشت.
استاندار سيستان و بلوچستان افزود: به لطف الهي بارش هاي اخير در استان اگر چه مشكلاتي را به همراه داشت اما نتايج مطلوب فراواني را عايد مردم منطقه كرد.
وي گفت: مردم اين استان به دليل رنج هاي فراوان ناشي از خشكسالي هاي حدود 20 ساله با وجود خسارت هاي متحمل شده از نزول رحمت الهي بسيار خرسند هستند.
موهبتي بيان كرد: بارندگي هاي اخير سبب ذخيره سازي منابع آبي خوبي در پشت سدهاي سيستان و بلوچستان شد.
وي با اشاره به بارندگي هاي شديد در افغانستان گفت: در كشور دوست و همسايه افغانستان به دليل بارندگي هاي شديد علاوه بر خسارات مالي متاسفانه افزون بر 100 نفر از شهروندان اين كشور جان خود را از دست داده اند.
استاندار سيستان و بلوچستان افزود: با توجه به بارندگي خوب افغانستان شاهد ورود سيلاب غير قابل كنترل اين كشور به منطقه سيستان هستيم به طوريكه آورد آب رودخانه هيرمند تا هزار و 200 متر مكعب در ثانيه نيز رسيده است.
وي بيان كرد: همچنين با توجه به شرايط كوه هاي هندوكش و سرشاخه هاي رودخانه هيرمند در افغانستان و برف سنگين زمستانه در اين كشور اين بارندگي ها به ذوب شدن برف ها، گرم شدن هوا و ادامه جريان آب كمك خواهد كرد.
موهبتي تصريح كرد: احتمالا در روزهاي آينده تحت تاثير اين پديده در منطقه سيستان مشكلات جدي به وجود آيد.

** بارندگي سيستان و بلوچستان حدود 427 درصد رشد داشت
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: بارندگي هاي سال آبي در اين استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 427 درصد رشد داشته است.
عبدالرحمن شهنوازي اظهار داشت: 106 ميلي متر باران در سال آبي جديد(مهر پارسال تا كنون) در سيستان و بلوچستان باران باريده كه نسبت به مدت مشابه با 20 ميلي متر بارندگي رشد 427 درصدي را نشان مي دهد.
وي بيان كرد: براثر بارندگي هاي شديد 23 تا 25 فروردين در سراسر سيستان و بلوچستان رودخانه هاي محلي طغيان، برخي راههاي ارتباطي بسته و منازل شماري از مردم جنوب اين استان دچار آبگرفتگي شدند.
شهنوازي افزود: براثر بارندگي هاي اخير 60 ميليون متر مكعب روان آب در سدهاي مخزني سيستان و بلوچستان ذخيره سازي شد به طوريكه طبق آمار حدود 54 درصد حجم مخازن سدهاي اين استان آبگيري شده است.
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: بارش هاي اين مدت به دليل سيل آسا بودن به منازل مسكوني شهري و روستايي خسارت وارد كرده است.
وي ادامه داد: براثر بارندگي هاي اخير حدود 30 درصد تالاب جازموريان در حوزه اين استان و بخشي هايي از تالاب بين المللي هامون در شمال اين استان آبگيري شده است.
شهنوازي افزود: همچنين در بارندگي هاي اخير براثر طغيان حدود 45 رودخانه محلي، 14 مسير در سيستان و بلوچستان بسته شده بود كه بخش قابل توجه اي از اين مسير ها با تلاش راهداران و فروكش كردن آب بازگشايي شده است.
وي ادامه داد: همچنان چهار مسير جلگه به چاه اسحاق، چاهان - زرآباد، فنوج - رمشك و جلگه - ايرانشهر در جنوب سيستان و بلوچستان بسته است.
مديركل دفتر مديريت بحران استانداري سيستان و بلوچستان گفت: همچنين براثر بارندگي به نسبت خوب در حوزه آبريز هيرمند در افغانستان شاهد ورود سيلاب غيرقابل كنترل اين كشور به منطقه سيستان هستيم كه در اين زمينه تمام تمهيدات لازم براي استفاده بهينه از اين سيلاب انديشيده شده است.
وي تاكيد كرد: بارندگي هاي اخير در سيستان و بلوچستان علاوه بر خوشحالي مردم دچار خشكسالي هاي 20 ساله، خسارت هايي را در بخش هاي امور زيربنايي، كشاورزي، مخابرات و غيره به همراه داشت كه در اين زمينه تيم هاي برآورد خسارت در مناطق مستقر در حال بررسي وضعيت هستند.

**2087 سيل زده سيستان و بلوچستان اسكان داده شدند
مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان گفت: نيروهاي هلال احمر 2 هزار و 87 نفر سيل زده شهرستان هاي مهرستان، كنارك، دلگان، چابهار و ايرانشهر را اسكان دادند.
رسول راشكي اظهار داشت: براثر بارندگي هاي شديد 23 تا 25 فروردين مشكلات فراوان براي مردم به وجود آمد به طوري كه 155 روستاي 14 شهرستان اين استان گرفتار سيلاب شدند.
وي افزود: نيروهاي امدادي هلال احمر با آماده باش كامل در زمان بروز بارندگي و سيلاب امداد رساني به مردم سيل زده سيستان و بلوچستان را در دستور كار قرار دادند به طوريكه در اين مدت 382 تخته چادر بين آسيب ديدگان توزيع شد.
مديرعامل جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان هزار و 46 تخته پتو، 473 تخته موكت، 2هزار و 188 كيلوگرم نايلون، و مقادير قابل توجه اي برنج و حبوبات، آب معدني، كنسروجات و نان را از ديگر اقدامات نيروهاي هلال احمر به سيل زدگان استان برشمرد.
راشكي گفت: نيروهاي امدادي هلال احمر در اين مدت به سه هزار و 491 نفر آسيب ديده امداد رساني كردند.
جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان با بيان اينكه بيشترين خسارت وارده اين مدت در شهرستان ايرانشهر با 40 روستا گزارش شده است، افزود: 168 تيم در اين حوادث به آسيب ديدگان امدادرساني كردند.
وي رها سازي 25 دستگاه خودرو گرفتار در سيلاب زابل را از ديگر اقدامات اين نهاد ذكر كرد.
راشكي افزود: با توجه به شدت بارندگي و طغيان رودخانه هاي محلي خدمات رساني به سيل زدگان سيستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.
به گفته رئيس گروه پيش بيني و هشدار اداره كل هواشناسي سيستان و بلوچستان در چند روز اخير شدت و گستره مكاني فعاليت سامانه بارشي در استان گسترش يافت به طوريكه در اين مدت از 150 ايستگاه هواشناسي استان بارندگي گزارش شد.
علي ملاشاهي افزود: بيشترين بارندگي اين مدت سيستان و بلوچستان با 84 ميلي متر در هيچان نيكشهر گزارش شد.
سيستان و بلوچستان به لحاظ شرايط جغرافيايي و وسعت زياد در برخي مواقع همزمان چندين پديده از جمله توفان، خشكسالي، بارندگي، سيل و مواج شدن دريا را تجربه كرده است.
7316 **6081

سرخط اخبار استان‌ها