۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۵۴
کد خبر: 83250437
T T
۰ نفر
نوروزي متفاوت و متنوع در سيستان و بلوچستان را تجربه كنيد

زاهدان- ايرنا- سيستان و بلوچستان سرزمين ناشناخته هاي بكر با وسعت بسيار و تنوع جغرافيايي، بومي، قومي و قبيله اي و نيز داشتن سواحل زيبا يكي از گزينه هاي بسيار مناسب براي سفرهاي نوروزي به جنوب شرق كشور محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا نوروز فرصت مناسبي براي كنار گذاشتن مشغله هاي كاري و دغدغه هاست و زماني براي دل زدن به درياي فراغت و آسايش است كه ايرانيان از ديرباز اين ايام را مغتنم شمرده و اينك پس از هزاران سال از تشكيل اين آئين نيز در ايام تعطيلات نوروزي به ديد و بازديد و سفرهاي نوروزي مي پردازند.
سفر به جنوب شرق كشور به دليل شرايط گرمسيري و جغرافياي متفاوت آن مي تواند بسيار خاطره انگيز باشد و در اين ميان سيستان و بلوچستان به دليل شرايط خاص خود در شمال و جنوب و نيز چهار فصل بودن در يك فصل، يكي از بهترين گزينه هاي سفرهاي نوروزي است.

**زاهدان مركز سيستان و بلوچستان و نقطه اتحاد اقوام و مذاهب
از نام سيستان و بلوچستان پيداست كه دو قوم «سيستاني» يا زابلي و «بلوچستاني» يا بلوچ در آن بيشترين سكني را دارند اما ساير اقوام از جمله كرماني، يزدي، بيرجندي، خراساني، شمالي، ترك و كرد نيز دركنار ساير مردم خونگرم اين سامان به خوبي و خوشي در كنار هم زندگي مي كنند.
مردم اين استان در قسمت شمالي در منطقه سيستان به زبان فارسي و گويش سيستاني(زابلي) و مردم منطقه بلوچستان به زبان بلوچي سخن مي گويند.
مردم شمال سيستان و بلوچستان بيشتر شيعه و مردم جنوب اهل تسنن هستند، البته در هر دو بخش شيعه و سني در هم آميخته و در كنار يكديگر زندگي مي كنند.
در زاهدان مركز سيستان و بلوچستان كه به عنوان پايتخت اتحاد اقوام و مذاهب شناخته مي شود اوج تنوع اقوام ايراني و حتي سيك هاي هندوستاني به چشم مي خورد.
اما هر آنچه به آن اشاره شد را بايد فرع در نظر گرفت زيرا اصل اهميت اين تنوع در همزيستي مسالمت آميز و زيباي اين اقوام و مذاهب با يكديگر است به طوريكه در اين استان بسياري از پيروان مذاهب و افراد اقوام مختلف با يكديگر ازدواج كرده و در آيين هاي ديني و جشن هاي مشترك حضور مي يابند كه در كمتر مكاني در دنيا مي توان چنين سبك زيبايي از زندگي و وحدت را مشاهده كرد.
تنوع قومي و قبيله اي سيستان و بلوچستان موجب پيدايش سبك هاي مختلف زندگي در آن شده است به طوريكه تنها در زاهدان مركز اين استان مي توان نماهاي خانه، سبك هاي پوشش، آداب و رسوم و حتي تفاوت عقيده ها را بصورت محسوس مشاهده كرد.
از لحاظ گردشگري نيز ديدن زندگي چنين تكثري در كنار هم خالي از لطف نيست و هر كس به اين استان سفر مي كند در نگاه اول از وجود اقوام مختلف در آن سخن مي گويد.
زاهدان يك شاهراه تجاري محسوب مي شود كه تمام رفت و آمدها از جنوب به شمال سيستان و بلوچستان از طريق آن انجام مي شود.
زاهدان تنها مكانيست كه مي توان زندگي اقوام را از زير ذره بين ناديدني ها ديد، شيعه و سني در اين شهرستان چنان برادرانه با يكديگر زندگي مي كنند كه هيچكس نمي تواند تفاوت مذهبي آنان را مشاهده كند.
از مكان هاي ديدني اين شهرستان مي توان به بازار رسولي اشاره كرد كه در ايران معروف بوده و انواع و اقسام كالا و اجناس لوكس داخلي و خارجي، استوك و تاناكورا (دست دوم) و لوازم بسيار جالب در آن يافت مي شود.
هم اينك زاهدان به واسطه بازارهاي زيبا و متنوع خود يكي از مراكز پذيرنده ميهمان از استانهاي دور و نزديك است.
وجود ابنيه تاريخي در اين شهرستان نيز يكي ديگر از جاذبه هاي گردشگري آن است اما مساجد اين شهر به طور حتم جزء جاذبه هاي اصلي آن محسوب مي شود.
تنوع پوشش زنان و مردان در اين شهر بسيار ديدني است و اين امر باعث شده تركيبي از پوشش سنتي و مدرن در آن ديده شود.
بازارچه سرپوش، خانه ابويي، موزه پست و موزه بزرگ جنوب شرق از جاذبه ها و زيبايي هاي زاهدان محسوب مي شود كه موزه منطقه اي جنوب شرق ايران مجموعه اي بي نظير از آثار تاريخي و فرهنگي سيستان و بلوچستان را در خود جاي داده است به طوريكه از يافته هاي هزاران ساله تا فرهنگ هاي كهن در آن يافت مي شود و سبك ساخت و طراحي آن بي نظير است.

**ديدني هاي شمال استان
منطقه سيستان در شمال سيستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هيرمند، نيمروز و هامون زيبايي هاي كويري خاص خود را در بستري از قلعه هاي تاريخي و شهري چند هزار ساله به نمايش گذاشته است.
اين بخش سيستان و بلوچستان هم مرز با كشور افغانستان است كه همين مساله در سالهاي بسيار دور موجب شده بود تا مردم مرزنشين اين 2 كشور با يكديگر رفت و آمد داشته كه اين ترددها گاه به ازدواج بين طوايف دو سوي مرز كشيده شده است.
شاخص ترين اثر باستاني اين منطقه شهري با بيش از پنج هزار سال قدمت به نام 'شهر سوخته' است كه در آن آثار بديعي از جمله نخستين چشم مصنوعي جهان، نخستين انيميشن جهان، اولين جراحي جمجمه جهان و صدها اولين جرقه تفكر بشري كشف شده است.
بر اساس شواهد موجود مردم اين شهر از متمدن ترين انسانهاي كره خاكي در زمان خود بوده اند و زنان نيز در آن جايگاه خاصي داشته اند كه نقش خزانه داري و اقتصادي آنان در اين شهر را نمي توان كتمان كرد.
اين شهر مجهز به سيستم لوله كشي فاضلاب و آب بوده و زندگي در آن قدمتي حدود 2 هزار و 500 ساله دارد.
درياچه اساطيري هامون با وجودي كه هم اينك خشكيده اما در ايام نوروز سبزه هاي بستر آن جان مي گيرد و كوه خواجه كه در قلب اين درياچه سر برآورده و در دامنه هاي خود آثار شهري باستاني و قلعه هاي تاريخي چهل دختران و كافران دارد نيز از ساير ديدني هاي اين منطقه است.
سيستان به عنوان بهشت باستان شناسان داراي ابنيه ها و قلعه هاي باستاني و تاريخي متعددي است كه از نمونه هاي آن مي توان به قلعه رستم و زاهدان كهنه اشاره كرد كه هيبت آنها همچون ارگ قديمي بم است اما به دليل معرف نشدن در حاشيه قرار گرفته اند.
آس بادها (آسياب بادي) نيز از ابتكارات مردم اين خطه محسوب مي شود و نشان مي دهد كه مردم باستان در اين سامان با استفاده از هوش خود قدرت باد را به تسخير در آورده بودند و گندم خود را آسياب مي كردند.
دهانه غلامان نيز آتشكده اي از زمان هاي بسيار دور در اين منطقه بوده كه خود نمادي است از وجود زندگي هزاران ساله در سيستان.
«بي بي دوست» يك زيارتگاه محلي در سيستان است كه روايت هاي زيادي از آن نقل مي شود و اخيرا نيز مقبره قديمي بازسازي شده و تنها زنان مي توانند داخل زيارتگاه شوند.
هيچ گردشگري نمي تواند ناديده از اين همه زيبايي بگذرد و چه خوب است كه هر شخص حداقل يكبار در زندگي خود از اين خطه ديدن كند.

**شهرستان ميرجاوه و روستاهاي گردشگري آن
-تمين
دهستان تمين واقع در 65 كيلومتري جنوب غربي شهر ميرجاوه يكي از مناطق بسيار زيباست كه در قسمت شمالي دامنه كوه آتشفشان نيمه فعال تفتان قرار دارد، آب و هواي اين روستا در تابستانها خنك و در زمستان سرد است.
ميوه هاي مختلفي از جمله انجير، عناب، سيب، انگور و توت در اين روستا به ثمر مي نشيند و كار اصلي مردم آن كشاورزي است.
اين روستا به سه قسمت تقسيم مي شود كه عبارتند از تمين مركزي، تمين پائين و تمين بالا و اين محله ها در فاصله 30 كيلومتري از يكديگر قرار دارند.
-چشمه آب معدني موسي
چشمه آب موسي در تمين تنها منبع تامين آب روستاست كه از دل صخره هاي عظيم مي جوشد و چشم انداز زيبايي را بوجود آورده است، از خصوصيات بارز اين چشمه مي توان به دارا بودن املاح معدني مفيد و درجه حرارت آن اشاره كرد كه در زمستان گرم و در تابستان خنك است.
- غار لاديز
اين غار در فاصله 10 كيلومتري شهر ميرجاوه قرار دارد و داراي آبشار و چشم اندازهاي زيبا با پوشش گياهي غالب گز است، هم اينك با توجه به كيفيت خوب و بالاي آب غار لاديز مورد استفاده آشاميدني و كشاورزي اهالي و ساكنان لاديز و ميرجاوه قرار مي گيرد.
شهرهاي مختلف بلوچستان هر يك قصه هاي هزار و يك شب شهرزاد قصه گوست زيرا جزء به جزء آن جالب و زيباست.
در مسير جنوب زاهدان به سمت درياي نيلگون عمان در چابهار از شهرستانهاي خاش، ايرانشهر و نيكشهر بايد گذشت اما ساير شهرستانهاي آن را نيز نبايد ناديده گرفت.

**شهرستان خاش
اين شهرستان با مردم بلوچِ اهل تسنن نماد استقامت خود را از كوه برافراشته تفتان مي گيرد كه از دهانه آن همواره گازهاي داغ متصاعد مي شود.
از جاذبه هاي گردشگري آن مي توان به غار گواتامك، قلعه ايرندگان در روستاي ايرندگان، زيارتگاه مرتضي علي(ع)، قلعه حيدرآباد، چشمه آب معدني دوشينگ و مسجد جامع خاش و دهها مكان ديگر و گل فشان طبيعي پيرگِل اشاره كرد.
-كوه تفتان
تفتان تنها آتش فشان نيمه فعال جنوب شرق ايران با فوران دود گوگرد در فاصله 40 كيلومتري شمال شرقي خاش واقع شده است، اين كوه با 4050 متر ارتفاع از سطح دريا سبب تلطيف هواي اطراف شده و به همراه پوشش گياهي، چشمه هاي آب معدني سرد و گرم، دامنه زيبا و درياچه بر دامنه كوه، هر سال نه تنها در ايام نوروز بلكه در ساير ايام سال نيز بسياري از كوهنوردان و گردشگران را از دور و نزديك به خود جلب مي كند.
كوه تفتان قله هاي متعددي دارد كه قله آتشفشان آن معروف به «چهل تن» بوده و در منتهي اليه جنوب شرق كوه قرار گرفته است، اين كوه در فرهنگ عامه مردم بومي منطقه جايگاه ويژه اي دارد.
-گِل فشان پيرگل
اين گِل فشان منطقه اي با خاك زرد و عاري از هر گونه پوشش گياهي است، در قسمت بالاي تپه ماهورها تعداد زيادي مخروط قديمي و خاموش وجود دارد كه بعد از چند سال فعاليت، دهانه آن مسدود شده و دهانه هاي جديد بوجود آمده است و گل تازه به رنگ خاكستري تيره از آن متصاعد مي شود.
جنس رسوبات گل فشان رس و مارن است كه پس از خشك شدن به رنگ زرد روشن تبديل مي شود.
-درياچه سردريا، درخت كهنسال روستاي دهپابيد با هزار و 200 سال قدمت، چشمه هاي آب معدني، تپه و زيارتگاه مرتضي علي(ع) ، قلعه ايرندگان، قلعه حيدر آباد، مسجد جامع و مناره آن از جاذبه ها و مناظر زيبا و ديدني خاش است.

**ايرانشهر
ايرانشهر يكي از زيباترين شهرهاي سيستان و بلوچستان محسوب مي شود، اين شهرستان داراي سه شهر بزمان، بمپور و ايرانشهر و سه بخش بزمان، بمپور و مركزي و هفت دهستان است.
روستاي دامن، بازار روز ايرانشهر، غار كرمانچي، قلعه ناصري، اقامتگاه رهبر معظم انقلاب و موزه قرآن و عترت از مكان هاي ديدني ايرانشهر محسوب مي شود.

-چشمه هاي آب گرم
در شهرستان ايرانشهر 9 چشمه آبگرم وجود دارد كه مهمترين آنها چشمه آبگرم بزمان است كه به صورت جوشان از شكاف زمين خارج مي شود و در پيرامون اين چشمه نيز حوضچه اي مستطيل و سرپوشيده ساخته شده است.
رودخانه زيباي دامن كه از مجاورت روستايي با همين نام مي گذرد از ديگر مواهب طبيعي بكر منطقه بلوچستان به شمار مي رود.
كوه بزمان(زنده كوه) در شمال چاله جازموريان با ارتفاع سه هزار و 697 متر از سطح دريا قرار گرفته كه چاله لوت را از جازموريان جدا مي كند.
رودخانه بمپور از رودخانه هاي دائمي و پر آب بلوچستان محسوب مي شود كه از ارتفاعات كارواندر كه در 120 كيلومتري شمال شرقي ايرانشهر واقع شده سرچشمه گرفته است.
-تپه و قلعه بمپور
در اين تپه كه در غرب قلعه تاريخي و اسلامي بمپور واقع شده آثار تمدني از نيمه هزاره سوم قبل از ميلاد تا 1900 قبل از ميلاد كشف شده و 6 دوره استقراري نيز در آن مشخص شده است.
براساس مطالعات انجام شده ارتباط بمپور با مراكز تمدني شهرسوخته و محوطه هاي باستاني كرمان، پاكستان و افغانستان محقق شده است.
شاخص ترين بناي بمپور و شايد بلوچستان قلعه ايست كه در شمال غربي اين شهر بر روي ارتفاعي تپه مانند ساخته شده كه از فاصله دور قابل ديدن است؛ در تاريخ نوشته هايي از دوره ساساني، صفاريان، سلجوقي، افشار و قاجار براي اين قلعه عنوان شده است.
-قلعه ناصري كه ساخت آن در سال 1264 هجري شمسي به دستور ناصرالدين شاه قاجار آغاز و پس از هفت سال به اتمام مي رسد و پس از آن مركز حكمراني بلوچستان از بمپور به ايرانشهر منتقل مي شود نيز از ساير قسمت هاي ديدني اين شهرستان محسوب مي شود.
-گورستان اسپيدژ يكي از مهمترين كانون ها و مراكز استقرار متعلق به دوران پيش از تاريخ و هزاره سوم و دوم پيش از ميلاد در شهرستان ايرانشهر است كه حدود 25 هكتار وسعت دارد و آثار دو دوره متمايز اسلامي و دوره پيش از تاريخ را در بر دارد.

**شهرستان دلگان
اين شهرستان به مركزيت شهر گلمورتي از تركيب بخش مركزي به مركزيت شهر گلمورتي و جلگه چاه هاشم به مركزيت چگرد تشكيل شده اكثريت ساكنان اين شهرستان را بلوچ هاي شيعه مذهب تشكيل مي دهند كه ساليان متماديست با برادران و خواهران اهل سنت خود زندگي مسالمت آميز و وحدت بخشي دارند.

**شهرستان مهرستان (زابلي)
اين شهرستان به مركزيت شهر زابلي از تركيب بخش زابلي و بخش آشار تشكيل شده است.
-منطقه جنگلي بيرك
قسمت اعظم اين منطقه در محدوده شهرستان زابلي كه اخيرا به مهرستات تغيير نام يافته واقع شده و وسعت آن 73 هزار و 217 هكتار است و فلور گياهي اين منطقه زيتون وحشي، بادام كوهي، بنه، كسور و اژن است.
در اين منطقه حيوانات وحشي از قبيل سمور سنگي، خرس سياه، قوچ و ميش، كل و بز زيست مي كنند و از لحاظ چشم اندازهاي زيبا و پوشش گياهي عالي و منابع آب و زيستگاه پلنگ و خرس از ارزش بالايي برخوردار است.

** سراوان
سراوان يا زادگاه خورشيد نخستين منطقه اي در جنوب شرق كشور است كه در صبحگاه نور روح بخش خورشيد را به خود مي بيند، سراوان و دو شهرستان همجوار آن شامل سيب سوران و مهرستان كه در گذشته بخش هايي از توابع سراوان بودند به دليل قرار گرفتن در شرقي ترين نقطه سيستان و بلوچستان به 'زادگاه خورشيد' معروف بوده و با كشور پاكستان همجوار است.
سنگ نگاره هاي دره نگاران، موزه زنده سفال كلپورگان، مسجد جامع روستاي دزك، قلعه سب، قلعه كنت و تپه نمكي از ساير مكان هاي ديدني سراوان، سيب سوران و مهرستان است.
رشته كوه سياهان طولاني ترين رشته كوه در اين شهرستان است كه از نزديكي هاي تفتان شروع و تا ناهوك در محدوده پاكستان ادامه دارد و رودخانه ماشكيد نيز مهمترين رود سراوان محسوب مي شود.
-تپه نمكي
اين جاذبه طبيعي و كم نظير آرميده در نقطه مياني روستاي گُشت از توابع سراوان است كه شامل تپه اي نمكين مملو از املاح معدنيست كه اين املاح آرام آرام از دل آن جوشيده و بر سطح زمين روان مي شود و تپه نمك از اين آب به جاي مانده است.
-رودخانه ماشكيد مهمترين رود سراوان است كه از دامنه جنوبي شهرستان از نزديكي خاش سرچشمه مي گيرد و پس از عبور از زابلي، جنوب سيب سوران، شمال بم پشت و كوهك را آبرساني مي كند.
-مسجد جامع دزك
اين مسجد در روستايي به همين نام در سه كيلومتري شهر سراوان واقع شده و از جمله مساجد اوليه و كهن سيستان و بلوچستان به شمار مي رود و مصالح اوليه آن از خشت خام و ملاط گل است.
ازقسمت هاي اصلي مسجد مي توان به شبستان هاي غربي و شرقي، حياط مركزي و چله خانه اشاره كرد.
-سنگ نگاره شيرپلنگان
اين اثر در 12 كيلومتري شمال سراوان و در ادامه مسير دره كنديك در محلي به نام دره شير و پلنگان از رشته كوه هاي سياهان سراوان واقع شده است.

**شهرستان سيب و سوران
اين شهرستان به مركزيت شهر سوران از تركيب بخش مركزي و هيدوچ تشكيل شده كه داراي آثار تاريخي متعددي است.
-قلعه سب
اين قلعه از زيباترين و سالمترين قلعه هاي دوران اسلامي بلوچستان است كه در روستايي با همين نام واقع شده.
اين بنا 27 متر ارتفاع دارد و با مصالح عمده خشت و گل بر روي صخره اي طبيعي ساخته شده است.
-قلعه كنت
اين قلعه در روستاي كنت بخش هيدوچ شهرستان سوران بر روي صخره اي طبيعي در يك طبقه ساخته شده و حدود 13 متر از سطح زمين ارتفاع دارد.

**شهرستان سرباز
اين شهرستان با مركزيت شهر راسك از شرق با كشور پاكستان هم مرز است و چهار بخش پارود، سرباز، پيشين و مركزي دارد.
-رودخانه سرباز
اين رودخانه از پرآب ترين رودخانه هاي اين منطقه و حتي سيستان و بلوچستان محسوب مي شود و چنان اهميتي دارد كه حيات اقتصادي بسياري از بخش هاي جنوبي استان به آن وابسته است و در صورت خشكي آن روستاهاي زيادي ويرانه مي شود.
- گاندو (تمساح پوزه كوتاه)
تمساح پوزه كوتاه كه در گويش محلي به آن «گاندو» گفته مي شود خزنده باقيمانده از نسل كروكوديل هاست كه در دوران مزوزوئيك (225 تا 265 ميليون سال قبل) مي زيستند و امروزه نيز در رودخانه هاي اين شهرستان پادشاهي مي كنند.
-قلعه سرباز
اين قلعه در گذشته مركز حكمراني بوده و بر قلعه هاي ديگر منطقه تسلط داشته و بر اساس شواهد و تحقيقات محلي و سفالينه هاي موجود بر روي اثر قدمت آن حدود 400 سال پيش تخمين زده مي شود.
-قلعه برنجي
اين قلعه در روستاي جكيگور بخش پيشين شهرستان سرباز واقع شده و تاريخچه آن به اواخر دوره ساساني بازمي گردد و در گذشته كاربردي نظامي و دفاعي داشته و به دليل موقعيت خاص آن، امكان تسخير اين قلعه وجود نداشته است.
-قلعه هدار نيز در روستاي جكيگور قرار دارد و به اوايل قاجار باز مي گردد و زيربنايي معادل 336 متر مربع دارد و نوع مصالح استفاده شده در آن خشت و گل است.
-مسجد قديمي راسك در شهر راسك قرار گرفته و تاريخچه آن به اوايل دوران پهلوي اول بازمي گردد و مصالح استفاده شده در آن خشت، گل و سنگ است.

**شهرستان نيكشهر
نيكشهر در جنوب سيستان و بلوچستان قرار دارد و از نواحي كم نفوس ايران اسلامي محسوب شده و ويژگي خاص آن تركيب قومي و ايلي است.
آب و هواي اين شهرستان در تابستان گرم و خشك و در زمستان معتدل است، بادهاي باران آور موسمي در فصل تابستان و بادهاي باران آور غربي(مديترانه اي) در فصل زمستان در اين منطقه موجب ريزش پراكنده باران مي شود.
-قلعه نيكشهر
ساخت اين قلعه مربوط به دوره صفويان است كه تا دوره قاجار توسط حكمرانان منطقه مورد استفاده قرار مي گرفته؛ اين قلعه محل حكمراني طايفه شيراني و بليده اي بوده است.
بناهاي قلعه كه در قسمت شمالي آن قرار دارد داراي 305 متر مربع زيربناست و شامل مسجد، حاكم نشين، آشپزخانه، حمام و دستشويي است.
-محوطه چهل دختران
اين محوطه در غرب شهر نيكشهر در حاشيه رودخانه گنگ و كنار جاده ترانزيتي چابهار-نيكشهر واقع شده، سطح محوطه داراي آثاري از نوع سفالهاي قرمز رنگ است و مي توان سفالهاي لعابدار دوران اسلامي را در سطح محوطه كه قدمت آن به دوره اشكاني باز مي گردد مشاهده كرد.

**شهرستان قصرقند
اين شهرستان با آب و هواي گرمسيري در گذشته نام هاي مختلفي از جمله «گمج رود» و «گنداوك» داشته است.
-قلعه قصرقند
اين قلعه مربوط به دوره صفويه است و در مركز شهر قصرقند و در قسمت شرقي مسجد جامع قرار گرفته، اين قلعه در قديم مقر حكمراني حاكمان بوده و بر اساس شواهد موجود مي توان چنين برداشت كرد كه بيشتر حاكمان اين قلعه از طايفه بليده اي بوده اند.
اين قلعه بر روي تپه اي دست ساز قرار گرفته و ارتفاع آن 10 متر است.
-قلعه بگ
اين قلعه در روستاي بگ در 22 كيلومتري قصرقند واقع شده است و به دليل شباهت با قلعه قصرقند احتمال مي رود در دوران صفويه ساخته شده باشد.
پي عظيم سنگي اين قلعه مهمترين قسمت آن محسوب مي شودكه سنگ چيني بسيار زيبايي دارد.

**شهرستان فنوج
-مسجد جامع قديم فنوج
اين مسجد حدود 120سال قدمت دارد كه بنابر دستور حاكم وقت در زميني به مساحت 272 متر مربع ساخته شده است، شبستان مسجد دو قسمتي است و ديوارهاي آن 180 سانتي متر ضخامت دارد.
تنها مناره اين مسجد در ضلع جنوبي آن قرار گرفته است.
-تنگه فنوج
تنگه فنوج در جنوب فنوج و در فاصله سه كيلومتري از مركز شهر به طول 16 كيلومتر يكي از جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان است كه 900 هكتار از اراضي آن بوسيله گونه هاي گياهي كمياب مورد حفاظت اداره منابع طبيعي است.
در پيرامون شهرهاي بلوچستان روستاهاي زيادي وجود دارد كه زندگي خالص و طبيعي را تنها مي توان در آنجا ملاحظه كرد و شاهد اين بود كه چگونه مردم توانسته اند با بكارگيري تكنولوژي هاي نوين هنوز زندگي سنتي خود را حفظ كنند.
بيشتر روستاهاي بلوچستان در كوه ها واقع شده و راه دستيابي به آنها نيز چيزي از جاده چالوس كم ندارد، مردم با صفاي اين منطقه ميهمان نوازاني تمام عيار هستند.

**چابهار، شهري ساحلي با هواي مطبوع
شهرستان هاي چابهار و كنارك در جنوبي ترين نقطه سيستان و بلوچستان واقع شده اند و به دليل جاذبه هاي گردشگري، دريايي زيبا و آب و هوايي مطبوع مي توانند سالانه هزاران گردشگر و بيننده را به خود جذب كنند.
چابهار تنها بندر اقيانوسي ايران اسلامي محسوب مي شود.
منطقه آزاد چابهار با گستره 14 هزار هكتار در اين شهرستان يكي از جاذبه هاي اصلي آن محسوب مي شود كه موجب شده فعاليت هاي اقتصادي زيادي پيرامون آن شكل گيرد.
از جاذبه هاي طبيعي آن نيز مي توان به تالاب سرخگون ليپار در 15كيلومتري چابهار اشاره كرد كه به دليل خاك خاص بستر آن، آب صورتي رنگ ديده مي شود و نمايي بسيار زيبا به منطقه اطراف خود بخشيده است.
در ناحيه ساحلي خليج گواتر و در نزديكي محلي كه رودخانه باهوكلات به درياي عمان مي ريزد، جنگلي از گونه هاي حرا وجود دارد كه از درختچه هاي حرا پوشيده شده است.
رودخانه باهوكلات در 90 كيلومتري شرق چابهار به خليج گواتر درياي عمان سرازير مي شود، اين رودخانه از لحاظ مختلف بويژه وجود تمساح نادر پوزه كوتاه ايراني در آن از نظر گردشگري اهميت ويژه اي دارد.
كوه هاي بدبوم يا مريخي كه به آنها مينياتوري نيز گفته مي شود يكي از مناظري است كه به موازات ساحل از منطقه كچو تا خليج گواتر كشيده شده اند و از پديده هاي ژئو مورفولوژي اين ناحيه هستند.
خليج چابهار جلوه اي زيبا از طلوع و غروب خورشيد در دريا ايجاد مي كند، در كناره هاي درياي عمان و در قسمت جنوبي شهرستان چابهار صخره هاي بزرگي بر اثر پيشروي آب دريا و فرسايش سنگ هاي رسوبي بوجود آمده كه چشم انداز زيبايي را خلق كرده است.
بندر چابهار با بندر ميامي در شبه جزيره فلوريدا آمريكا هم عرض و شرايط آب و هوايي آن نيز با بندر ميامي كاملا يكسان است.
همچنين انواع تفريحات آبي كه در ساير مناطق كشور با قيمت بسيار گران عرضه مي شود را مي توان در سواحل چابهار به بهاي ناچيزي در اختيار گرفت و از اقامت در اين منطقه نهايت لذت را برد.
گرچه سيستان و بلوچستان در سالهاي متوالي به دلايل مختلف مورد بي مهري قرار گرفته اما همت مردم و مسئولان در چند سال اخير شرايط اين استان را براي پذيرايي از گردشگران بسيار مطلوب كرده است و ايام نوروز فرصت مناسبي براي تمام هموطنان است تا نفسي در هواي پاك و بدون آلودگي اين استان تازه كنند.
قلعه هاي باستاني و شهر هاي باستاني و تاريخي شمال سيستان و بلوچستان را ببينند و در كوچه پس كوچه هاي پنج هزار سال پيش قدم بزنند، با تمساح هاي پوزه كوتاه سفر كنند و در اقيانوس بي كران در حاشيه چابهار تني به آب زده و مفرح از اين سفر بكر و كم هزينه به شهر خود بازگشته و خاطرات اين سفر را لاي آلبوم هاي خود براي هميشه نگه دارند.
7311**3213

سرخط اخبار استان‌ها