۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۰۸
کد خبر: 82670733
T T
۰ نفر
یك فرمانده الحشدالشعبی: هر تنشی را با برادران اتحادیه میهنی مهار می كنیم

كركوك – ایرنا- یك فرمانده الحشدالشعبی، در پی بالا گرفتن هیجانات ناشی از همه پرسی اقلیم كردستان عراق در كركوك، شهری نفت خیز در 265 كیلومتری شمال بغداد گفت كه به دلیل ارتباطات خوب، هر تنشی را با همكاری برادران اتحادیه میهنی مهار می كنیم.

عرفان عبدالحسین (ابومصطفی) معاون محور شمال الحشدالشعبی با اشاره به تلاش های فتنه انگیزانه و ناآگاهی برخی شهروندان، منطقه و بویژه كركوك را منطقه ای حساس خواند و گفت، در سنوات گذشته چندین تلاش فتنه گرانه را با تعامل و هماهنگی با برادران اتحادیه میهنی كردستان عراق حل و فصل و كنترل كرده ایم.
وی نقش نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در شمال عراق را با توجه به روابط خوب با كردها، در حل تنش ها بسیار موثر خواند.
این فرمانده ارشد الحشدالشعبی در شمال عراق، با بیان اینكه تركمن ها در كركوك ، مخالف همه پرسی استقلال و یا الحاق به اقلیم كردستان عراق هستند، تاكید كرد تركمن ها ، خود را تابع دولت مركزی و مراجع عالیقدر می دانند و به تكلیف خود عمل خواهند كرد.
وی در خصوص تلاش ها برای حل اختلافات میان اربیل و بغداد نیز گفت، تا آخرین روز هم در انتظار خبرهای خوب هستیم و امیدواریم بارزانی از تصمیم خود در خصوص همه پرسی منصرف شود و برای حل وفصل اختلافات مسیر گفت وگو را برگزیند كه این امر به سود منطقه و نیز كردستان عراق و همه اقوام آن است.
ابومصطفی با یادآوری این مطلب كه رابطه تركمن ها و كردها، بویژه اتحادیه میهنی همواره در طول سالیان گذشته تاكنون خوب و برادرانه بوده، گفت كه تلاش هایی برای ایجاد اختلاف و كینه توزی میان تركمن و كرد در حال انجام است و ما تلاش خود را برای خنثی كردن آن با قدرت ادامه می دهیم.
وی در خصوص تنش های دو روز گذشته در كركوك ، گفت كه تلاش هایی برای كنترل و مهار این تنش ها در انجام است كه به نتایج آن امیدواریم.
این فرمانده ارشد الحشدالشعبی در محور شمال عراق، با اشاره به تنشی كه در شامگاه دوشنبه به تیراندازی و برخورد مسلحانه در یكی از خیابان های كركوك منجر شد، افزود، در این قضایا نمی توان احزاب و گروه ها را متهم كرد ، بویژه آنكه تندروها و افراطی ها همه جا هستند.
وی ، عامل اصلی بروز تنش در شامگاه دوشنبه را عبور كاروان تبلیغاتی از مقابل یك مقر گروه 'تركمن ایلی' و تیراندازی متعاقب آن دانست و گفت: حركت در محله های تركمن نشین و یا تجمع در مقابل مقر گروه های مخالف همه پرسی و پایكوبی و تیراندازی رفتار خوبی نیست و مسئولان و بزرگان كرد می بایست در كنترل اینگونه رفتارها فعال تر شوند.
شهر كركوك در 265 كیلومتری بغداد و شهرهای اطراف آن در روز سه شنبه ، به شكل بی سابقه ای خلوت بود، بطوری كه برخی اهالی این شهر به خبرنگار ایرنا گفتند كه بلوار بغداد، منطقه مركزی این شهر هیچگاه به این خلوتی نبوده است.
خاورم*3*1770*380

سرخط اخبار جهان