۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82996657
T T
۰ نفر

این رسم انتظار نیست

۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۴۷
کد خبر: 82996657
این رسم انتظار نیست

مشهد- ایرنا- به باور كارشناسان دینی خیالسازی، فضاسازی غیرواقعی از ظهور و یا ترویج یاس و ناامیدی راه و رسم فرهنگ انتظار برای ظهور قائم آل محمد حضرت صاحب الزمان(عج) نیست و برخی فعالان مهدوی راه درست در پیش نگرفته اند.

این كارشناسان معتقدند جامعه كنونی بشر با آنچه در روایات ائمه معصوم(ع) در باره شاخصهای یك جامعه برای آماده سازی ظهور و نزدیك شدن به آرمان شهر حضرت مهدی(عج) بیان شده فاصله دارد. منتظران واقعی ظهور حضرت مهدی موعود در جامعه اسلامی وظایفی بر عهده دارند كه باید بر آنها اشراف داشته و فعالیت خود را با دانش، آگاهی، سازماندهی و زمینه سازی برای ظهور همراه كنند.
در مشكلاتی كه امروز جامعه بشری با آن دست به گریبان است معنویت و اخلاقیات رنگ می بازد و ناامیدی از آینده مبهم در روح و جسم مردم رخنه می كند لذا در این شرایط اعتقاد به ظهور فردی كه جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد و تلاش برای فراهم كردن بستر ظهور با ترویج معنویت، اخلاق، انساندوستی و مروت از بار مشكلات جامعه می كاهد.

* حقیقت انتظار
استاد برجسته حوزه های علمیه كشور و از نخبگان ملی و بین المللی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع مهدویت و انتظار، باید و نبایدها و الزامات زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) و وظایف منتظران از مباحث تكلیفی، راهبردی، كاربردی و اساسی همه مومنان و منتظران است.
حجت الاسلام صادق گلزاده افزود: از آنجا كه موعودگرایی و انتظار یك بحث بشری است همه انسانها در انتظار عدالت و صلح جهانی و مقابله با ظلم به سر می برند.
وی اظهار داشت: بشر به اشكال گوناگون از وضع كنونی جهان ناراضی است. بشر از زورگویان و استكبار به دلیل مظلوم كشی و از استعمارگری نظامی، اقتصادی، فكری و فرهنگی به ستوه آمده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینكه همه ادیان در نگاه خود نوعی از انتظار را دارند گفت: انتظار در اسلام، ظرفیتی شفاف، متقن و كاربردی و از نظر مفهوم كلی، انتظار برای منجی مورد تایید همه بشریت است، مهدویت به معنی شخص معین موعود تحت عنوان 'مهدی' است كه فصل مشترك بین همه مسلمین می باشد.
وی افزود: همه مذاهب اسلامی معتقدند امام مهدی (عج) در حالی كه دنیا مملو از ظلم و جور شده است به عنوان آخرین امام و جانشین پیامبر (ص) در آخر الزمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد كرد.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: دیدگاه مسلمین در باره آخرالزمان، در واقع الهی ترین، جامع ترین و راهبردی ترین نگاه است زیرا در دل این دیدگاه، نگاه پیروان اهل بیت (ع) به موضوع مهدویت كه بسیار شفاف، الهی، عقل محور و اندیشه محور است، نهفته می باشد.
وی گفت: امام مهدی (عج) حافظ و حامی قرآن و مجری اوامر و نواهی این كتاب الهی است، یعنی هم اوامر در قالب ترغیب به انجام كارهای خوب و هم نهی های قرآن را در قالب جلوگیری از فجایع و مفاسد پیاده می كند.
معاون پیشین مجمع تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر كسی می خواهد حقیقت رفتار امام مهدی (عج) را درك كند، باید بداند كه قانون اساسی حكومت جهانی حضرت مهدی، قرآن است یعنی تمام بشر، قانون اساسی آن حكومت را در دست دارد.
وی اظهار داشت: شرح و تفسیر و قوانین تبیین كننده این قانون اساسی، فرامین و روایات اهل بیت (ع) است كه به وضوح آنچه كه بایدها و نبایدهای عصر ظهور است، مطرح می كند، اما در این میان به چند گزینه باید اشاره كرد.
وی گفت: امنیت یك مفهوم بسیار اساسی در عصر ظهور است، امنیت در زمان حكومت امام زمان (عج) تا جایی است كه می گویند یك زن تنها از شرق عالم به غرب عالم سفر می كند و هیچ مزاحمتی در مسیر ندارد و تا این اندازه امنیت، جهانی می شود.
حجت الاسلام گلزاده افزود: خداوند در آن روزگار رحمت خود را به اوج می رساند، به تعبیری آسمان بُخلش را از زمین بر می چیند، باران آنچنان می بارد كه تمام دنیا در عصر ظهور سرسبز و آباد است، هوای لطیف عجیبی همه عالم را فرامی گیرد.
وی اظهار داشت: از جلوه های عدالت در آن روزگار این است كه مردم مازاد بر مایحتاج خود را بیرون از خانه می گذراند تا هر كس به هر میزان كه نیاز دارد، از آن بردارد.
وی ویژگی ممتاز دیگر در عصر ظهور را 'عقول كامله' به این معنا كه عقل ها كامل می شود ذكر كرد و گفت: عقل عامل به حقیقت قرآن، عقل كامله است، امنیت، عدالت، دلسوزی به حال دیگران و ایثارگری و ویژگی هایی كه در قرآن اوج یافته است، در عمل یاران امام زمان (عج) به وضوح خود را نشان می دهد.

* الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی(عج)
حجت الاسلام گلزاده با اشاره به الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) افزود: یكی از این الزامات، عمل به قرآن است یعنی پیروان امام زمان (عج) باید صالح باشند تا بتوانیم انتظار صادقانه ای در مسیر حضرت مهدی (عج) و ظهورش داشته باشیم.
وی یكی دیگر از الزامات زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج) را حمایت از ظرفیت های زمینه ساز ظهور دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی به اقتضای روایات ائمه معصومین (ع) زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از سوی دیگر، مقاومت اسلامی و جریان عدالت خواه متاثر از تفكر انقلاب اسلامی كه كشورهای ایران، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و فلسطین و بسیاری از نقاط دیگر عالم را فراگرفته، همه زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است.
وی افزود: آزادی خواهی، مبارزه با ستم و مقابله با استكبار از جنس زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) است، همچنین در مورد یاران امام زمان (عج) مطرح كرده اند كه آنان استوار، پایدار و برقرار هستند.
حجت الاسلام گلزاده ادامه داد: شجاعت، پایداری و استقامت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم، مقاومت یمنی ها در برابر شلیك های مكرر دشمنان و همه این استقامت ها شبیه مقاومت یاران حضرت مهدی (عج) است.
وی اظهار داشت: حوزه جغرافیایی یاران امام زمان (عج) براساس آنچه در روایات ائمه معصومین (ع) آمده و از دیدگاه های مختلف نخبگان و عالمان بیان شده است، به منطقه خاورمیانه و كشورهای ایران، عراق و یمن و ظرفیت های مشابه اینها تعلق دارد.
حجت الاسلام گلزاده گفت: آنچه مطرح شده این است كه باید به الزامات ظهور یعنی انجام عمل صالح، در صحنه بودن، پایداری و مقاومت، دفاع از نظام و انقلاب اسلامی و تبعیت از ولایت فقیه به عنوان حاكمیت دینی و ولایتی كه به امر امام زمان (عج) در قالب نیابت عامه مطرح است، ملتزم باشیم.
وی افزود: تعبیر و اصراری كه امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و بزرگان دین می كنند، این است كه ایران كشور امام زمان (عج) و امام رضا (ع) ناظر بر ظرفیت های زمینه سازی ظهور است و اقتضای این ظرفیت ها، توسعه و صیانت از آنهاست.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار امیدواری كرد، نسل جوان كه دل در گرو امام زمان (عج) دارند و در مراسم عزاداری و جشن میلاد امام زمان (عج) و سایر ائمه معصومین (ع) لبیك گوی او هستند، به الزامات زمینه سازی ظهور ملتزم تر و آمادگی خود را برای حركت به سوی اهداف بهتر بیشتر كنند.
وی اظهار داشت: در عصر غیبت امام زمان (عج) باید مسلمین ظرفیت های زمینه ساز ظهور را تقویت كنند و به قصد خدمت به نظام اسلامی، كالای ایرانی و كارگر ایران را مورد حمایت قرار دهند، زیرا اقتصاد منتظران برای زمینه سازی ظهور باید پویا، درون زا، كارآمد و برون گرا باشد.

* فرهنگ مهدویت مروج امید
دبیر شورای راهبردی مجمع اندیشه مهدویت نیز گفت: ترویج فرهنگ مهدویت در جامعه، امید را بین مردم افزایش می دهد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان افزود: مهدویت مهمترین و اصلی ترین موضوع سیاسی دین به شمار می رود و ‏مباحث مرتبط با آن به خوبی می تواند به جامعه امید دهد.
وی اظهار داشت: جامعه امروز ما احتیاج به مباحث مهدویت دارد، زیرا از این طریق بسیاری از مشكلات را می‌‏ توان تشخیص داد و راه حل صحیح آن را تبیین كرد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این راستا مجمع راهبردی اندیشه مهدویت با حضور همه فعالان مهدوی در كشور تشكیل شده است تا فعالان و متفكران حوزه مهدویت دور هم جمع شوند و ضمن آسیب شناسی فعالیت های خود در پیش بردن یك راه درست متحد شوند.
وی افزود: مهدویت برای ابراز احساسات معنوی فضایی مناسب است، جامعه امروز احتیاج به حس معنوی دارد كه اندیشه مهدویت می‏ تواند به فریاد آن برسد.
حجت الاسلام پناهیان با تاكید بر اینكه با موضوع مهدویت نباید اسطوره ‌‏ای برخورد شود اظهار داشت: وقتی ما شوق و احساس مهدویت را در دل جوانان زنده نكنیم، آنها به دنبال احساساتی می روند كه زمینه گمراهی آنان را فراهم می كند.
وی گفت: در حالی كه مهدویت مهمترین و اصلی ‏‌ترین موضوع سیاسی دین است، گاهی آنقدر تقلیل داده می ‏‌شود كه دیگر سیاسی بودنش دیده نمی ‌‏شود و گاهی گفته می شود ظهور حضرت مهدی (عج) سیاسی نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما اگر مفاهیم ظهور را جدی می ‏‌گرفتیم، خیلی از مشكلات را می ‏‌توانستیم پیش‌ ‏بینی كنیم و در مقابل آن برنامه ‌‏ریزی صحیح و مدبرانه ارائه دهیم.
وی اظهار داشت: تمام فرازهای دعای ندبه، سیاسی و در راستای تحریك مومنان برای آماده شدن ظهور منجی عالم بشریت است.
حجت الاسلام پناهیان گفت: معارف ظهور باید جدی گرفته شود و به قول مرحوم آیت ‌‏الله بهجت باید فعالان مهدوی جلسه و نشست‌‏ های متعدد تشكیل دهند و در باره موانع ظهور بحث و راه حل ‏‌های به دست آمده را اجرایی كنند.
وی افزود: در راستای توسعه اندیشه مهدویت همه بزرگان باید پا به عرصه بگذارند و روحیه مطالبه ‏‌گری داشته باشند.
وی اظهار داشت: اكنون بسیاری از سوالات در حوزه مهدویت پاسخ داده نشده است كه این مهم نیازمند تلاش مضاعف و حضور پررنگ عالمان دینی است.

* ترویج فرهنگ مهدویت
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بنیاد در جهت ترویج معارف مهدویت از سال 1385 فعالیت خود را آغاز كرده و تاكنون 16 دوره تربیت مربی داشته است.
حجت الاسلام سید جعفر موسوی نسب افزود: در هر دوره حدود 60 نفر از زنان و مردانی كه دوره حوزه را به اتمام رسانده بودند، وارد بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) شده و در مكان های متعدد به اشاعه فرهنگ مهدویت مشغول شدند.
وی اظهار داشت: این بنیاد اقدام به برگزاری دوره های مقدماتی بسیار در سطح دانشگاه ها و حوزه های علمیه، مساجد، هیات های مذهبی و مدارس آموزش و پرورش كرده كه بركات بسیار داشته و كانون های مهدویت نیز در برخی مراكز دانشگاهی راه اندازی شده است.
حجت الاسلام موسوی نسب گفت: در این راستا اقدامات خوبی در عرصه پژوهش و دانش انجام شده كه می طلبد نخبگان فرهنگی هر چه بیشتر با معارف مهدویت آشنا شوند و بتوانند آنها را به نسل جدید منتقل كنند.
وی افزود: چندین هزار روایت از ائمه اطهار (ع) در باب حضرت مهدی موعود (عج) وجود دارد كه به آن كمتر پرداخته شده است.
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) اظهار داشت: علائم و شرایط ظهور حضرت مهدی (عج) وجود دارد كه در باره آن كمتر بیان شده است لذا نخبگان باید در عرصه مهدویت با توجه به شبهات و آسیب هایی كه مهدویت را تهدید می كند، بیشتر به علائم و شرایط ظهور بپردازند.
وی گفت: از دل فرهنگ مهدویت بحث مرجعیت دینی و ولایت فقیه در می آید و به همین سبب دشمن علیه حكومت مهدی (عج) و انقلاب اسلامی ایران برنامه ریزی نموده و هجمه های بسیار از طریق شبكه های معاند ماهواره ای و فضای مجازی به مهدویت وارد می كند.

* اصل مهدویت در حاشیه
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در خراسان رضوی افزود: لازمه اشاعه فرهنگ مهدویت در جامعه، آغاز آن از مهدهای كودك است زیرا هیچ محتوای مذهبی كامل كه در اشاعه فرهنگ مهدویت باشد در مقطع آموزش ابتدایی وجود ندارد.
حجت الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: مهدویت امروز هم در حوزه و هم در دانشگاه و هم در آموزش و پرورش در حاشیه قرار گرفته است لذا نخبگان باید برای دانشگاه ها متون درسی را تدوین كنند تا دانشجویان چند واحد درسی در باره مهدویت بگذرانند.
وی گفت: در مقاطع تحصیلی مختلف آموزش و پرورش، مباحث مربوط به مهدویت بسیار كمرنگ است كه می طلبد برنامه ریزان آموزش و پرورش در این بخش تدابیر خاص و ویژه ای داشته باشند.
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در خراسان رضوی افزود: آنچه در كتب دانشگاهی در باره مباحث مهدویت و فرهنگ مهدویت وجود دارد بسیار ضعیف است و همچنین روایات اهل بیت (ع) در باب تفسیر آیات الهی در باره امام مهدی (عج)، در مجامع علمی كمرنگ است.
وی اظهار داشت: جای تاسف است كه در حوزه های علمیه ما در كنار فقه و اصول به مسائل مهدویت به عنوان درس جانبی می پردازند، در دانشگاه های ما مباحث مهدویت حالت حاشیه دارد و منابع درسی دانشگاهی در باره آن وجود ندارد.
وی گفت: مباحث جهان اسلام از مهدویت خارج نیست و هر موضوعی در این حوزه تحت شعاع مهدویت است، زمینه سازی و شرایط ظهور این است كه به مهدویت اصیل بپردازیم و مهدویت ناب را تبیین كنیم.

* آرمانشهر مهدوی
مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود در خراسان رضوی افزود: در جامعه كنونی از مهدویت اصیل فاصله گرفته ایم و از عدالت، نظم اجتماعی و دیگر شاخصهای آرمان شهر حضرت مهدوی دور هستیم.
حجت الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: اگر جامعه با اخلاق و زندگی مهدوی آشنا باشد، دیگر آسیب های اجتماعی وجود نخواهد داشت، ما از زندگی مهدوی فاصله گرفته ایم و وجود آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق و فساد در جامعه بیانگر این امر است.
وی برنامه ریزی نخبگان برای نزدیك كردن جامعه به آرمان شهر مهدی (عج)، آشنا كردن جامعه با مهدویت اصیل برای جلوگیری از گرفتار شدن مردم در دام فرقه ها و شیطنت ها و گروه های انحرافی، اختصاص بودجه به پیشگیری به جای درمان آسیب های اجتماعی را مورد تاكید قرار داد.
وی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوان اسلام ناب مد نظر امام راحل در مقابل اسلام آمریكایی، مهدویت مورد نظر معظم له در مقابل عرفان های كاذب و مدعیان دروغین و مهدویت نابی را كه در قرآن و روایات نقل شده است به جامعه منتقل كرد.
7489 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها