۱ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۱۲
کد خبر: 82978738
T T
۰ نفر
نویسنده آمریكایی سخنان پمپئو درباره مردم ایران رامضحك خواند

نیویورك – ایرنا – نویسنده و مورخ آمریكایی، سخنرانی مایك پمپئو با موضوع «شنیدن صداهای مردم ایران» را مضحك دانست و گفت: این یك ریاكاری است چرا كه اساسا دولت ترامپ حتی نماینده و منعكس كننده صدای مردم آمریكا هم نیست.

«دانیل چارد» روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا حضور وزیر خارجه در جمع اعضای گروهك منافقین را اوج ریاكاری درباره مبارزه با تروریسم و حمایت از دمكراسی خواند و افزود این سخنان، بخشی از تاریخ طولانی آمریكا در تخریب دمكراسی و ادعای حمایت از آزادی در دیگر كشورهاست.
وی دستور منع سفر علیه شهروندان ایرانی و خروج غیرقانونی آمریكا از برجام كه مورد حمایت اكثریت مردم ایران بوده است را نمونه هایی از این ریاكاری برشمرد.
این نویسنده آمریكایی با اشاره به انتخاب جنجال برانگیز و پر ابهام ترامپ برای ریاست جمهوری تصریح كرد: در سال 2016، ترامپ عملا با سه میلیون رای انتخابات را به هیلاری كلینتون باخت، انتخاباتی كه در آن میزان مشاركت تقریبا 60 درصد بود.
چارد ادامه داد: اما وی به دلیل یك ویژگی غیردمكراتیك در سیستم قانون اساسی ایالات متحده معروف به 'كالج انتخاباتی'، رئیس جمهوری شد.
وی اضافه كرد: بیشتر آمریكایی ها همچون بسیاری از ایرانی ها، خواهان صلح و امنیت اقتصادی هستند. یك نظرسنجی كه در ماه مه 2018 (خرداد سال جاری) انجام شد، نشان داد كه حدود 56 درصد از آمریكایی ها از توافق هسته ای با ایران حمایت می كنند و تنها 26 درصد مخالف آن بودند.
این نویسنده آمریكایی، نفوذ لابی صهیونیستی و دیدگاه ایدئولوژیك ضد اسلامی را از جمله دلایل سیاست ضد ایرانی مقام های دولت ترامپ دانست و گفت: شاید مورخان روزی با دسترسی به اسناد دولتی طبقه بندی شده ایالات متحده، بتوانند درك كنند كه چه چیزی در ورای خصومت شدید دولت ترامپ با ایران است.
چارد افزود: می توان حدس زد كه اعتقادات مسیحی بسیار محافظه كارانه و ضد اسلامی و همچنین كینه از باراك اوباما برای تایید برجام، بخشی از انگیزه وی باشد. در عین حال، مثلث عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل كه در مخالفت با برجام و مقابله با قدرت منطقه ای ایران شكل گرفته، نقش مالی و سیاسی در این خصومت دارند.
وی با یادآوری اینكه ترامپ روابط تجاری گسترده ای با عربستان دارد، ادامه داد: همچنین اخیرا معلوم شد كه در انتخابات سال 2016 پسر دونالد ترامپ، با نماینده ای از شاهزادگان عربستان و امارات و یك نماینده از یك سازمان اطلاعاتی خصوصی اسرائیلی دیدار كرده كه به وی پیشنهاد شده بود برای شكست كلینتون به وی كمك كنند.
نویسنده آمریكایی كتاب جنگ نیكسون، اضافه كرد: ما در حال حاضر شواهدی نداریم كه پسر ترامپ این پیشنهاد را پذیرفته باشد اما این موضوع نشان دهنده نفوذ فوق العاده عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل در دولت فعلی آمریكا است.

** حمایت از منافقین در تناقض با ادعای مبارزه با تروریسم است
چارد حضور مقام های ضد ایرانی كاخ سفید و كنگره در جمع اعضای گروهك تروریستی منافقین را در تناقض آشكار با ادعای مبارزه با تروریسم آمریكا دانست و افزود: تاریخ مبارزه آمریكا با تروریسم همواره تناقض آمیز بوده است.
وی یادآور شد: بیشتر آمریكایی ها هرگز درباره طرفداری این گروهك از صدام حسین در جنگ ایران و عراق و حملات علیه آمریكایی ها نشنیده اند.
نویسنده كتاب 'جنگ نیكسون علیه تروریسم: اف بی آی، چریك های چپگرا و ریشه های مبارزه با تروریسم' تصریح كرد: یكی دیگر از این تناقض های بزرگ، پاسخ آمریكا به حملات 11 سپتامبر بود. جنگ علیه تروریسم به جای كم كردن میزان خشونت در جهان، به طور چشمگیری به گسترش آن انجامید.
چارد اضافه كرد: پس از حملات 11 سپتامبر، مردم سراسر جهان با آمریكایی ها ابراز همدردی كردند اما ایالات متحده با تهاجم نظامی به افغانستان و عراق به این احساسات پاسخ داد و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آن در خاورمیانه و آفریقا را گسترش داد كه باعث مرگ و رنج غیرنظامیان زیادی شده است.
وی خاطرنشان كرد: این سیاست ها باعث گسترش تروریسم علیه آمریكا و شكل گیری گروه هایی تروریستی همچون داعش شده است.
چارد در پاسخ به اینكه مبنای خارج كردن فرقه رجوی از لیست تروریسم وزارت امور خارجه آمریكا در سال 2012 چه می تواند باشد، گفت: این گروه فعلا فقط ایرانی ها و نه آمریكایی ها را هدف قرار می دهد. شاید این موضوع در كنار نفوذ لابی ها در واشنگتن به خارج كردن آن از لیست تروریستی كمك كرده باشد.
وی افزود: این لیست همیشه سیاسی است. این رویكرد در مورد لیست وزارت امور خارجه ایالات متحده هم صدق می كند. به عنوان مثال، در سال 1988، وزارت امور خارجه، كنگره ملی آفریقا را یك سازمان تروریستی اعلام كرد. این كار زمانی صورت گرفت كه اعضای آن با رژیم نژادپرست آپارتاید در آفریقای جنوبی كه متحد آمریكا بود، مبارزه می كردند.
نویسنده كتاب آمریكایی ادامه داد: نلسون ماندلا تا سال 2008، یعنی مدت ها پس از آزادی از زندان آپارتاید، در فهرست تروریست های بین المللی وزارت امور خارجه باقی ماند.
چاد تصریح كرد: متاسفانه سخنرانی پمپئو جزئی از تاریخ طولانی تخریب دمكراسی در دیگر كشورها و ادعای همزمان رهبران ایالات متحده برای آزادی مردم دیگر كشورهاست. كودتاهایی كه توسط سازمان سیا در ایران (1953)، گواتمالا (1954) و شیلی (1972) انجام شد، آغاز این روند بود.
وی با بیان اینكه در اواخر دهه 1970، آمریكا از تعدادی از سازمان های ضد انقلابی و خشن در مستعمره های سابق پرتغال در آنگولا و موزامبیك حمایت می كرد، اظهار كرد: انجام سخنرانی مایك پمپئو در كتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان كاملا با این تاریخ دخالت های ضد دمكراتیك آمریكا همخوانی دارد. در سال 1985، ریگان از ستیزه جویان كنترا كه دستشان به خون آلوده بود، ستایش كرده و از آنها برای سرنگونی رژیم سوسیالیست ساندنیست ها، حمایت كرد.
این مورخ آمریكایی ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم، رهبران ایالات متحده به اسم مبارزه با كمونیسم، دست به مداخله نظامی خارجی، عملیات مخفی و جنگ های نیابتی زدند. از 11 سپتامبر به بعد، مبارزه با تروریسم توجیه مهم برای این دخالت ها بوده است.

** دامنه اعتراض های داخلی علیه دولت آمریكا كم سابقه است
این نویسنده آمریكایی درباره واكنش مردم و روشنفكران آمریكا به سیاست های ضد ایرانی ترامپ گفت: مهم این است كه درك كنیم كه سیاست های خشونت آمیز ایالات متحده همیشه با مقاومت نه تنها كشورهای هدف، بلكه جنبش های صلح و عدالت طلب در ایالات متحده روبرو شده و می شود.
چارد یادآور شد: در اوایل دهه 1980، جنبش همبستگی با آمریكای مركزی، توانست كنگره را وادار كند تا اصلاحیه بولاند را تصویب كند كه حمایت ایالات متحده را از كنتراها در نیكاراگوئه غیرقانونی اعلام كند. در سالهای 2002 و 2003 صدها هزار آمریكایی با برگزاری تجمع و راهپیمایی، به حمله ایالات متحده به عراق اعتراض كردند. امروز مخالفت های داخلی گسترده ای با سیاست های ترامپ در جریان است كه در جریان قانون منع سفر، جدایی كودكان مهاجر از والدین آنها و حمله حزب جمهوریخواه به نظام بیمه درمانی، بازتاب گسترده ای داشته است.
وی تاكید كرد: در حقیقت، دولت ایالات متحده اكنون با بزرگترین افزایش اعتراضات مردمی از 1960 میلادی، اگر نگوییم دهه 1930 روبرو است. این جنبش های اجتماعی می توانند در پایان دادن به سیاست های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران نقش بازی كند.
دانیل چارد نویسنده كتاب «جنگ نیكسون علیه ‏تروریسم: اف بی آی، چریك های چپگرا و ریشه های ‏ضد تروریسم» است كه به زودی توسط انتشارات دانشگاه ‏كارولینای شمالی منتشر خواهد شد.
وی همچنین نویسنده كتاب «دانش برای عموم: اسنادی از جنبش دانشمندان ‏رادیكال آمریكا» است كه توسط انتشارات دانشگاه ‏ماساچوست منتشر شده است.‏
اروپام**م.ع**1429

سرخط اخبار جهان