۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۷
کد خبر: 82978525
T T
۰ نفر
نبود زنجیره تولید چالش اصلی حوزه كشاورزی است

خرم آباد - ایرنا - معاون اقتصادی رئیس جمهوری گفت: نبود زنجیره تولید در بخش كشاورزی از مشكلات و چالش های اصلی صادرات محصولات به خارج از كشور است.

به گزارش ایرنا محمد نهاوندیان روز یكشنبه در نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: رغبت كشورهای خارجی برای عقد قرارداد خرید محصولات كشاورزی ایران كم است زیرا وقتی وارد ایران می شوند مرجع مشخصی برای عقد قرارداد پیدا نمی كنند.
وی اظهار داشت: این كشورها نمی خواهند خود را با مسایل ما درگیر كنند؛ می خواهند پول بدهند، محصول بخرند اما واحدهای صادرات كشاورزی ما به صورت جداگانه و جزیره ای عمل می كنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاكید بر لزوم آغاز حمایت از ایجاد زنجیره تولید محصولات كشاورزی از استانها افزود: مرجع كامل و زنجیره واحدی در كشور وجود ندارد در صورتیكه زنجیره ها می توانند به بازارگشایی صادراتی كمك شایان توجهی كنند.
وی اظهار داشت: سیاست دولت تشویق همه جانبه برای تامین ارز صادرات غیرنفتی است.
نهاوندیان درخصوص نحوه اجرای طرح ارتقای سیستم های كشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات كشاورزی گفت: اگر لرستان بخواهد پرچم دار اجرای این طرح باشد باید علاوه بر بروز رسانی، مسئول و مكان مشخصی را برای این طرح در نظر بگیرد.
وی خواستار ارائه این طرح طی یك ماه آینده توسط استاندار لرستان شد و افزود: این طرح به عنوان یك طرح فرا استانی در دستور كار قرار می گیرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری اضافه كرد: بانك كشاورزی نیز برای حمایت از طرح اعلام آمادگی كرده است.

** تسهیلات لازم برای احداث بزرگترین اقامتگاه بوم گردی در لرستان فراهم می شود
نهاوندیان درخصوص ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی كشور در لرستان و ایجاد محور گردشگری خوزستان، لرستان، همدان و كرمانشاه نیز گفت: توجیه اقتصادی این طرح كم است ولی اتاق می تواند در جذب سرمایه گذار كمك كند.
وی افزود: برای این طرح یا باید بخش خصوصی سرمایه گذاری كند یا شركت توسعه استان تشكیل شود یا یك هلدینگ وارد كار شود كه ترجیح من ایجاد شركت توسعه استان است زیرا در این صورت احساس مالكیت به كار افزایش می یابد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری از فراهم كردن تسهیلات و حمایت ها برای ایجاد بزرگترین اقامتگاه بوم گردی كشور در لرستان خبر داد و با تاكید بر اهمیت توجیه اقتصادی طرح اظهار داشت: سازمان های عمومی و دولتی درصورت در این راستا سرمایه گذاری می كنند كه برای آنها به صرفه باشد زیرا دوران هزینه كردن منابع برای توسعه و نتیجه ندادن گذشته است.
وی خواستار ارائه طرح توجیهی تا 2 روز آینده شد و افزود: در عین حال كه توجه به گردشگری خارجی مهم است اما قابل قیاس با درآمدزایی گردشگر داخلی نیست.
نهاوندیان با اشاره به ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری استان لرستان برای 90 درصد مردم ایران گفت: اگر نصف ارقامی كه برای سفرهای خارجی هزینه می شود در كشور خرج شوند اشتغال و گردشگری تحول بزرگی خواهد داشت كه باید در شرایط فعلی و تهدید تحریم ها از این فرصت استفاده كرد.

** كاهش درجه سیاست زدگی موجب افزایش توفیق اقتصادی است
معاون اقتصادی رئیس جمهوری همچنین با تاكید بر لزوم همگرایی در مدیریت كشور اظهار داشت: اگر درجه سیاست زدگی را در اقتصاد كشور افزایش دهیم بین بخش ها فاصله ایجاد می شود كه حل آن طولانی تر و پرهزینه تر خواهد شد.
وی افزود: التهابات كنونی می تواند با احساس همگرایی آرام شود چراكه الان سرمایه ما برای حل مشكلات بیشتر از گذشته است.
نهاوندیان با تاكید بر رفع مشكلات اقتصادی ی توسط متخصصین این حوزه گفت: در جدیدترین تصمیم اتخاذ شده 500 هزار میلیارد ریال برای تهاتر طلب و بدهی های دولت و بخش خصوصی دیده شده است كه این موضوع جو روانی بی سابقه ای در فعالیت های بخش خصوصی و مناسباتش با دولت حاصل می كند.
وی افزود: مسایل طولانی در انباشت نقدینگی داشتیم اما توجهی كه الان در بخش خصوصی و دولت نسبت به این مسایل ساختاری ایجاد شده سرمایه ما را برای حل مشكلات بیش از گذشته كرده است.
وی با بیان اینكه شوراهای گفت و گو معمولا جای گلایه است، اظهار داشت: در این نشست دل ما برای فضای گلایه تنگ شد زیرا 2 دستور كار با نگاه مثبت مطرح شد كه ما در كشور به همین روحیه نیازمندیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: این احساس كه خودمان باید كشور را بسازیم و بخش خصوصی و دولتی وظیفه خود را انجام می دهند تا با همگرایی چالش ها را برطرف كنند، پیروزی ما را قطعی می كند.

** توسعه پایدار نیازمند همگرایی است
وی گفت: دولت و بخش خصوصی در یك كشتی نشسته اند و مسابقه ملامت، ما را هیچ جا نمی رساند باید در همگرایی از یكدیگر سبقت بگیریم زیرا یك فرض قطعی كار اقتصادی و توسعه پایدار اعتقاد به تعامل همگرایی و باور یكدیگر است.
نهاوندیان افزود: هر مدید دولتی یا بخش خصوصی كه به غیر از این مدل فكر كند هم خودش شكست خورده هم كشور را تهدید می كند چراكه توهم عالم مطلق بودن به كشور آسیب می زند.

** ایران ویترین باغبانی جهان است
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی نیز در این نشست گفت: ایران به دلیل تولید مركبات، میوه جات، پسته و سنجد به عنوان ویترین باغبانی جهان شناخته شده است.
محمد علی طهماسبی افزود: بخش باغبانی كشور حدود ۵۰ میلیون تن تولید دارد و با توجه به كاهش میزان و كیفیت آب محصولات باغبانی مورد اقبال قرار می ‌گیرند.
وی با بیان اینكه بیش از 350 میلیمتر بارش باران در برخی نقاط گزارش شده است، اظهار داشت: ۱۱۰ هزار هكتار زعفران به دلیل كاهش كیفیت آب در كشور داریم.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به وجود 400 اقلیم خرد در كشور افزود: در برخی از زمین های شیبدار آب سبز (آب باران) استفاده می كنیم.
وی با بیان اینكه وزارت جهاد كشاورزی به دنبال یافتن زنجیره های تولید است، گفت: با توجه به كوچك بودن اراضی باید كشت در قالب قرارداد انجام شود.
طهماسبی افزود: بازار و بازاریابی ما را آزار می دهد زیرا به دلیل جزیره ای عمل كردن نتوانسته ایم در این زمینه به گروه برسیم.
وی تغییر كاربری را یكی از معضلات بر سر راه سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: حمایت از زنجیره های تولید جزو سیاست وزارتخانه است كه باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

** تنها 6 درصد مازاد محصولات كشاورزی لرستان صادر می شود
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و رئیس اتاق لرستان نیز در این نشست گفت: بیش از 800 هزار تن مازاد محصولات كشاورزی در لرستان وجود دارد كه فقط 6 درصد معادل كمتر از 50 هزار تن امكان صادرات دارند.
حسین سلاح ورزی افزود: اگر بتوان میزان صادرات این محصولات را به 30 درصد افزایش داد و برای استان برندسازی كرد سهم عمده ای در ارزش افزوده و اقتصاد استان ایجاد می شود.
وی با اشاره به سفر مسئولان كشوری از جمله معاون اقتصادی رئیس جمهوری به لرستان گفت: باید در این سفر برای افزایش میزان صادرات محصولات كشاورزی لرستان برای توسعه این استان تصمیم گیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی لرستان افزود: شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی 6 سال است با ابتكار نهاوندیان معاون رئیس جمهوری ایجاد شده و هیات دولت موظف است مصوبات آن را حداكثر تا 30 روز در هیات وزیران مطرح و برای آنها تصمیم گیری كند.
وی اظهار داشت: در بیشتر شوراهای كشور و لرستان موانع كسب و كار مورد بحث است اما به دلیل استفاده از زمان حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه امروز درخصوص همین افزایش 30 درصدی و تعریف محورهای گردشگری بحث می شود.
استاندار لرستان نیز در این نشست گفت: طرح كشت، برداشت، بسته بندی و صادرات محصولات كشاورزی مربوط به سال 1380 است كه باید بازبینی شود چون نهادها و فناوری های جدید ایجاد شده و ارقام كشاورزی نیز تغییر یافته اند.
سید موسی خادمی افزود: اتاق بازرگانی باید این طرح را بررسی كند زیرا در حال حاضر بحث تعریف الگوی كشت در استانها مطرح است كه باید به آن توجه شود.
به گزارش ایرنا مسایل بانكی، بیمه و مالیاتی فعالان اقتصادی لرستان فردا در حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه در پنج كارگروه مالیاتی، بازآفرینی شهری پایدار، تامین اجتماعی، بانكی، ارتقای سیستم های كشت، نگهداری، بسته بندی و صادرات محصولات كشاورزی و كارگروه كسب و كارهای نوپا و دانش بنیان بررسی خواهند شد.
7269/3022
۰ نفر