۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۵۱
کد خبر: 82880961
T T
۰ نفر

وضعیت فوتبال خراسان رضوی از دید برخی دست اندركاران

۲۰ فروردین ۱۳۹۷، ۷:۵۱
کد خبر: 82880961
وضعیت فوتبال خراسان رضوی از دید برخی دست اندركاران

مشهد- ایرنا- نمایندگان فوتبال خراسان رضوی در لیگ برتر بار دیگر با سقوط به قعر جدول، قهرمان لیگ را مشخص و با شكستی تلخ زمینه جشن و شادی صدرنشین را در دیار خود مهیا كردند.

به گزارش ایرنا، تیمهای مشكی پوشان و پدیده خراسان به عنوان نمایندگان خراسان رضوی در لیگ برتر فوتبال ایران بار دیگر برای سقوط نكردن، نه برد و قهرمانی، به میدان رفتند و كارنامه خوبی از خود بر جای نگذاشتند.
پدیده خراسان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر با هشت برد، هشت مساوی، 11 باخت و كسب 26 امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار دارد. این تیم هنوز سقوط نكرده اما در چند قدمی سقوط قرار دارد. مشكی پوشان خراسان نیز 2 برد، 9 مساوی، 16 باخت و تنها 15 امتیاز با سقوط به قعر جدول در رده شانزدهم و آخرین رتبه جای گرفته است.
این درحالیست كه به اذعان بسیاری از فعالان ورزشی این حوزه فوتبال خراسان از لحاظ بازیكن، نیروی انسانی و تماشاچی در سطح خوبی قرار دارد ولی به دلیل وجود برخی مسائل فنی و فقدان دانش فنی در حوزه مربیگری در سه فصل از 16 دوره اخیر لیگ برتر فوتبال، قهرمان لیگ در مشهد مشخص و با باخت نمایندگان خراسان جشنهای قهرمانی در این خطه برگزار شد.
تیم پدیده خراسان هجدهم فروردین جاری در ورزشگاه ثامن الائمه(ع) مشهد با باخت در مقابل پرسپولیس تهران، قهرمانی را برای این تیم تهرانی رقم زد. حال باید دید گیر فوتبال خراسان كجاست، چرا نباید نمایندگان خراسان رضوی به مانند دیگر استانها به جای جنگیدن برای قهرمانی و كسب سهمیه آسیایی، برای دیرتر سقوط كردن بجنگند؟

* فقدان ظرفیت تیم لیگ برتری به لحاظ ساختاری
سرمربی خراسانی تیم ملی نوجوانان به خبرنگار ایرنا گفت: این استان به دلایل مختلف از نظر سازمانی و مالی به رغم ظرفیتهای فنی بالایی كه دارد شاید به لحاظ ساختاری و باشگاهی ظرفیت داشتن تیم لیگ برتری را ندارد.
عباس چمنیان افزود: متولیان ورزش خراسان باید یكبار برای همیشه تصمیم بگیرند یا فوتبال حرفه ای را دنبال كنند و با فراهم كردن زیرساختها و تجدیدنظر در شیوه باشگاهداری به تقویت تیمهای لیگ برتری بپردازند یا اینكه به رده های پایین تر قانع بوده و به فوتبال پایه و پایین تر بپردازند. در غیر این صورت، فعالیتها مقطعی و غیرپایدار خواهد بود.
وی ادامه داد: تیم پدیده خراسان در چهار سال لیگ برتر نتوانسته به اندازه كافی تماشاگر جذب كرده و ارتباط خوبی با هوادارن داشته باشد. تیمها بدون داشتن پایگاه اجتماعی نمی توانند امیدوار به موفقیت مستمر باشند.
این مربی فوتبال گفت: مشكلات اقتصادی نیز باعث شد پدیده در چند فصل اخیر در جایگاه مناسبی نباشد اما در لیگ جاری به لحاظ ساختار از تیم مشكی پوشان خراسان بهتر بود ولی به دلیل تصمیم گیری نامناسب عملكرد مطلوبی نداشته است.
وی افزود: سقوط تیم مشكی پوشان خراسان در لیگ قابل پیش بینی بود. در 2 دوره قبل لیگ فوتبال راهیابی این تیم به لیگ در دقیقه 90 نهایی شد لذا امسال باید كادر فنی و مدیرانش آسیب شناسیهای لازم را برای حضور موفق در لیگ برتر انجام می داند و قابل پیش بینی بود اگر روند كار عوض نشود مشكی پوشان با سقوط روبر خواهد بود.

* نوسان در تصمیم گیریهای فنی
چمنیان همچنین گفت: نوسانات موجود در حوزه تصمیم گیری تیم مشكی پوشان خراسان عامل اصلی سقوط این تیم بود. وجود مشكلات متعدد از مدیریت تا منابع مالی محدود، تصمیم گیریهای مدیریتی كادر فنی و تغییرات فراوان باعث شد این تیم و بازیكنانش كیفیت لازم را برای ارتقاء جایگاه در جدول نداشته باشند.
وی به موضوع حمایت مسئولان نیز اشاره و بیان كرد: با همه نامهربانیها در خصوص این 2 تیم، مسئولان جایی كه لازم بوده در حد متعارف اقدامات لازم را انجام داده اند لذا با تصمیم گیری بهتر می شد روند كار تیمهای فوتبال مشهدی بهتر باشد تا به مرز سقوط نرسند.
سرمربی خراسانی تیم ملی فوتبال نوجوانان افزود: ظرف 15 سال اخیر بعد از تیم ابومسلم در حوزه فوتبال حرفه ای هیچ توفیق چشم گیری نداشته ایم. مردم و علاقه مندان به سمت تیم ریشه دار و با كیفیت می روند.

* تیمها دچار روزمرگی شده اند
مالك تیم مشكی پوشان خراسان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تیمهای ما همه دچار روزمرگی هستند و فرصتی برای برنامه ریزی ندارند.
محمدرضا عباسی افزود: به رغم مشكلات متعدد مسئولان نیز پاسخگو نیستند و به فریاد ما نمی رسند. تیمها برای تمرین مشكل زمین دارند ولی گوش شنوایی نیست. با این وضعیت نمی توان به آینده بهتر امیدوار بود، برای موفقیت و رسیدن به جایگاه شاخص در لیگ برتر فوتبال باید همه دست به دست هم دهند و كار با یك نفر به پیش نمی رود.
وی ادامه داد: وقتی امكانات باشد مربیان نیز باقی نمی مانند و تیم را ترك می كنند بطوری كه تیم مشكی پوشان خراسان فقط در بركناری اكبر میثاقیان دخیل بود بقیه مربیان خود تیم را ترك كردند. این مشكل مربوط به یكی دو سال نیست بلكه از سالها قبل تمام تیمها به این مشكلات دچار بوده اند. در این مسیر برخی تیمها از بین رفتند و تعدادی هم كه ماندند با مشكلات ادامه فعالیت می دهند.
مالك تیم مشكی پوشان خراسان گفت: تا هستیم و بازی می كنیم مورد انتقادیم و هنگامی هم كه سقوط می كنیم همه دایه مهربانتر از مادر می شوند و بدهكار همه می شویم. اما فقط بدهكار مردم و تماشاچیان هستیم و از هیج فردی سرزنش و منت را قبول نمی كنیم، دیكته نانوشته غلط ندارد و ما هم حتما اشتباهاتی داشته ایم ولی نبود امكانات و زیرساختهای لازم این اشتباهات را تشدید می كند.
وی افزود: از مردم خوب خراسان به دلیل سقوط تیم مشكی پوشان از لیگ برتر فوتبال عذرخواهی می كنم اما قول می دهم با شرایط مناسبتر سال آینده تیم را به لیگ برتر برگردانیم.

* فوتبال ساختار تشكیلاتی ندارد
مربی خراسانی تیم ملی فوتبال نوجوانان نیز به خبرنگار ایرنا گفت : فوتبال هم اكنون تبدیل به صنعت شده و كار صنعتی نیز باید ساختار داشته باشد.
محمد بابایی افزود: فوتبال ایران و به تبع آن فوتبال خراسان ساختار تشكیلاتی ندارند و روی باشگاههای لیگ برتری به عنوان باشگاه نمی توان حساب باز كرد.
وی ادامه داد: باشگاههای فوتبال فقط تیمداری می كنند و این درحالیست كه تیمهای لیگ برتری باید مانند تیم رئال مادرید از امكانات مختلف نظیر ورزشگاه اختصاصی، زمین چمن، كلاسهای نظری، سالن بدنسازی و سایر امكانات برخوردار باشند كه اینگونه نیست.
این مربی فوتبال گفت: تا باشگاهها از امكانات مناسب برخوردار نباشند نمی توانند درآمدزا باشند و از آنجا كه بخش زیادی از ورزشگاهها دولتی هستند نمی توان روی مواردی نظیر بلیت فروشی و یا تبلیغات اطراف زمین مانور كرد.

* فقدان سرمایه گذاری روی تیمهای پایه
وی گفت: یك تیم لیگ برتری باید آكادمی خوبی داشته باشد و زیرساختهای خود را تامین كند. اگر قرارداد یك بازیكن متوسط لیگ برتری 500 میلیون تومان باشد چنانچه این مبلغ برای چهار تیم پایه نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید هزینه شود و خروجی این تیمها شش بازیكن باشد دیگر نیازی نخواهد بود این باشگاه برای لیگ برتر دنبال بازیكنان درجه 2 و 3 سایر باشگاهها برود.
بابایی افزود: مدیران باشگاههای ما ورزشی نیستند. باشگاه بایرمونیخ با بیش از 100 سال قدمت حدود 14 مربی در پرونده خود دارد و این در حالی است كه باشگاه مشكی پوشان خراسان در یك فصل هشت مربی تعویض كرده است. دلیل این امر فقدان فلسفه كاری است. تیمهای ما باید افق خود را مشخص كرده و مطابق آن سرمربی مناسب را به استخدام درآورند تا پای برنامه تیم بایستد. از مربی با 2 ماه زمان نباید انتظار معجزه داشت.
وی ادامه داد: باید با كار زیربنایی عمر فعالیت باشگاهها طولانی شود. مدیران همه نتیجه گرا هستند و حاضر نیستند برای تیمهای پایه هزینه كنند.

* خراسان رضوی محروم در حوزه زیرساختهای فوتبال
رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در حوزه زیرساختهای ورزشی به فوتبال خیلی محروم است.
محمدمهدی برادران افزود: طی سالهای اخیر ظرفیتهای جدیدی از لحاظ زیرساختها به جز ورزشگاه امام رضا(ع) و یك باب ورزشگاه در قوچان مجموعه دیگری در خراسان رضوی بهره برداری نشده است. زیرساختهای موجود نیز در حال از بین رفتن هستند. زمین شماره 2 مجموعه تختی مشهد هم اكنون تعطیل شده است.
وی ادامه داد: مدیران خراسان رضوی در مقایسه با مدیران سایر استانها نسب به مقوله ورزش و فوتبال رویكرد مناسبی ندارند و اگر تاكنون چراغ فوتبال در خراسان روشن مانده به همت باشگاهها، تیمها و دوستداران این رشته ورزشی بوده و از سوی مدیران حمایتی صورت نگرفته است.
رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی گفت: باید ورزش و در راستای آن فوتبال به عنوان یكی از علایق روز جوانان مورد توجه قرار گیرد و به عنوان مساله اجتماعی مورد توجه مدیران و مسئولان استانی باشد.
7505/1858

سرخط اخبار استان‌ها