۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82856109
T T
۰ نفر

شادمانه هاي نوروزي در گناباد

۱۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82856109
شادمانه هاي نوروزي در گناباد

گناباد- ايرنا- در روزهاي پاياني فصل زمستان جلوه هاي هزار رنگ بهار آغوش خود را گشوده و به زندگي حال و هواي ديگري مي دهد. اين تغيير ميمون با شادماني مردم در آيينهاي فرهنگي مختلف، نشاط بخش حيات اجتماعي مي شود.

عيد نوروز در تاريخ اين كهن مرز و بوم نشانگر سرزندگي و نويدبخش طراوت است لذا علاوه بر طبيعت، زندگي انسانها هم جنب و جوشي خاص و شاد مي يابد. در همين چارچوب از حدود دو هفته پيش از آغاز سال نو مردم مناطق شهري و روستايي گناباد همچون ديگر ايرانيان در جاي جاي اين سرزمين خود را براي استقبال از بهار آماده مي كنند.
بازار خريد كالاها، پوشاك و مايحتاج عيد از هم اكنون داغ شده و هر چه به روزهاي پاياني سال نزديكتر مي شويم اين جنب و جوش بيشتر مي شود. در اين ميان آيينهاي نوروزي ايرانيان كه در هر خطه اي از كشورمان رنگ و بوي خاص خود را دارد بر اين شور و نشاط مي افزايد.
عيد باستاني نوروز در گناباد با آداب و رسوم خاصي همراه است كه نشانگر هويت تاريخي و فرهنگي مردم اين مرز و بوم مي باشد.
گناباديها نيز با خانه تكاني، كاشتن سبزه و تهيه انواع كلنبه شكري و حلوايي كه با شيره گندم، كنجد و مغز بادام و هسته زرد آلو، زعفران و زنجبيل درست مي شود خود را براي عيد نوروز آماده مي كنند.
آيين خاص پخت سمنو از ديگر آداب سنتي مردم گناباد در روزهاي پاياني سال و آستانه عيد نوروز هر سال است. بعد از خيس كردن گندم و جوانه زدن آن، گندم اي جوانه زده را در آفتاب پهن مي كنند تا خشك شود و سپس آن را آسياب كرده و با آرد به دست آمده سمنو مي پزند.
قطاب هم از شيرينيهاي سنتي خاص مردم گناباد است كه 10 روز مانده به سال جديد تهيه مي شود. گناباديهاي در اين چارچوب 'قطاب شكري' را كه وسط آن مغز بادام و پسته وجود دارد و 'قطاب اوي' را با خمير همراه با آب، شير و انواع ادويه معطر درست مي كنند.
مواد داخل قطاب سنتي گناباد را عدس، پياز و فلفل و زرد چوبه تشكيل مي دهد و بعد از پختن قطابها در تنور روي آن را با جوشانده اي از زردچوبه زرد نموده و بعد با روغن گاو چرب مي كنند.
خانواده ها اعتقاد دارند اگر هشت يا 9 قطاب را با سبزي پر كنند آن سال كيسه هاي گندم بسيار به خانه آنها خواهد آمد و آن را مايه بركت مي دانند.
يكي از ديگر رسوم گناباديها در آستانه نوروز برگزاري آيين سنتي چهارشنبه سوري است. شب آخرين چهارشنبه سال جوانان با بوته هيزم و يك كوزه پر از آب به بالاي پشت بام يا ايوان رفته و بعد از آتش زدن هيزم كوزه آب را بر روي آن رها مي كنند.
شهرستان گناباد داراي 250 اثر تاريخي و معنوي است كه از اين تعداد 142 اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده است. چهار موزه باستانشناسي، مردمشناسي، آب و موزه روستايي زعفران نيز در گناباد براي بازديد علاقه مندان داير است. وجود 17 مقبره امامزادگان از ديگر ظرفيتهاي معنوي و مذهبي شهرستان گناباد است. مركز اين شهرستان در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد.
2095/1858

سرخط اخبار استان‌ها